إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 7 of 7
Share

Thumbs up مشروع مصر أفضل

يا جماعة انا كانت بتراودني فكرة من زمان ونفسي فعلا اني اعملها بس مكنتش اقدر اعملها وانفذها لوحدي ولما جيت المنتدى ده لاقيت فيه نوعية الشباب اللي فعلا ممكن استعين بيهم علشان انفذ بيه مشروع مش هيكون بتاعي بل هيكون بتاعنا كلنا.

الفكرة اني عايز اعمل مشروع متكامل يخلي مصر على نفس مستوى الدول المتقدمة زي السويد مثلا.

ارض المشروع : مدينة السادس من أكتوبر

فكرة المشروع : نقل جميع الوزارات في البلد الي مكان واحد بحيث تكون قريبة من بعضها البعض.
    وربط جميع الوزارات بشبكة معلوماتيه واحد تصب كلها في مكان واحد بحيث ان اي حد ممكن يعمل اي حاجة في اي وقت.

النتيجة:

* الزحام هيخف عن مناطق وسط البلد ومحافظتي القاهرة والجيزة وساعتها هنلاقي مواصلات سهله وطرق سالكة.

* تمكين المواطن من قضاء جميع مصالحه في وقت قليل جدا وبخطوات بسيطة. يعني مثلا

عايز يروح يطلع الباسبور بتاعو بدون ما تضطر تروح الهايكستب وتجيب تصريح سفر وتجيب شهادة تقول ان انهيت الخدمة العسكررية. اطلع على مصلحة الجوازات ومن هنا تطلب تطلع باسبور موظف مصلحة الجوازات علطول يدخل يكشف عن اسمك بالرقم القومي ومنه هيعرف كل شيء عن تاريخ حياتك ومنه هيكون يطلعلك الباسبور وبياناتك على الكمبيوتر بتقول انك اديت الخدمة العسكرية ولا مانع من سفرك وده جزء خاص بوزارة الدفاع وطبعا بياناتك بتقول كمان ان مفيش عليك اي احكام قضائية والا مرفوع عليك قضية وانك مش مديون لحد بفلوس وعليك شيكات للبلد وده جزء خاص بوزارتي الداخلية والعدل.

وبكدة طلعلك الباسبور بدون ان تضطر انك تروح شرق القاهرة علشان تجيب شهادة تجنيد وترجع غرب القاهرة علشان تجيب فيش وتشبيه.

قيس على كدة دفع فواتير الكهرباء والماء وتجديد رخصة القيادة ودفع المخالفات المرورية وحجز تذاكر الطيران وحجز في المستشفيات الحكومية ومتابعة التأمينات الاجتماعية والمعاشات. يعني كل حاجة بقيت تتعمل اتوماتيك من مكان واحد.

الموضوع تقيل وعايز تحليل ومهندسين شبكات ومبرمجين قواعد بيانات ومصممين مواقع انترنت ومهندسين كهرباء علشان انظمة اليو بي اس وخلافة. وكمان مهندسين مدني ومهندسين عمارة علشان يصممو الاشكال الجديدة والجميلة للوزارات والمصالح الحكومية. من الاخر كل قطاع الهندسة بجميع مجالاته هتشتغل في الموضوع ده. وأعتقد ان بمشروع ضخم زي ده مصر هتبقى قطعت شوط كبير جدا نحو التقدم.

واتمنى ان مصر تبقى دائما وابدا أفضل

أرجو تثبيت الموضوع للإفادة

تحياتي.
    Last edited by Mr.Mosty; 26-03-2008 at 06:00 PM.

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Cairo, Al Qahirah, Egypt, 115351105145884, Cairo, Egypt
    Blog Entries
    1

متشكر ليك يا مصطفى على الموضوع الجميل ده انا عن نفسى موافق على اقتراحاتك لكن الاقتراحات دى منفذه فى دول اوروبا لكن فى مصر عندنا مشاكل دايما فى التنفيذ بسبب بعض اللى معندهومش ضمير اللى نفسهم البلد تفضل متأخره و لا يهمهم الا مصالحهم الشخصيه لكن على النقيض و انا فعلا ارى نماذج محترمه تعطى عملها اكثر من حقه حتى و ان كانوا لا يأخذون حقهم و يعملوا بضمير و بأسلوب اوروبى و لهم هدف بيحاولوا دائما انهم يحققوه لتقدم البلد و دخولها ضمن دول العالم المتقدم ارى ان مشكلات كتير جدا لمصر اكيد حتتحل لو هذه الفئه اصبحت هى الموجوده فى مصر و ستقل جدا بعدها الفساد و الرشاوى و المحسوبيه

فكره رائعه
    واكيد في مهندسي شباب كتتير يقدروا يعملوها بس المشكله مش في كده المشكله في التنفيذ

ازاي هتعمل حاجه زي ده نقل الوزرات ده عايز سياسه عليا

مش احنا اللي هنقدر نعملها

8. Forum Ads:

Smile

يا جماعة انا فكرتي ان المشروع ده يتنفذ على الورق اما عن طريق كيفية تنفيذه في الحقيقة فدي ليها اكتر من طريق.

احنا هناخد المشروع ده ونسجله في الشهر العقاري انو بإسمنا وانا بعد كدة ممكن اخد الورق بنفسي للدكتور أحمد زويل. أو لرئيس الوزراء اللي اعرف عنه انه راجل بيهتم جدا بتكنولوجيا المعلومات.

يا جماعة هوه يخلص على الورق الاول علشان يبقى فيه حاجة نقدر نقدمها وبعد كدة كل شيء هيمشي انشاء الله.

لا يضيع الله اجر من احسن عملاً. واللي هيوصلنا لاننا ننفذ المشروع ده على الورق مش هيوقفنا انشاء الله.

بلاش احباط دي فرصة علشان كل واحد فينا يبدع ويحط كل افكاره في شيء لو اتحقق بجد مصر هتتقدم قوي واحنا كمان يبقى لينا سمعة طيبة جدا في بلدنا واسمنا مخرجناش براها.

تحياتي

Blog Entries
    4

مصطفى مشروع كلنا بنحلم بيه من سنين
    والاقتراح دا موجود بردة من سنين
    و البلد مش هتتغير الا بينا ! بس مسن يسمعك تفتكر مين هيكلف ويدفع بلايين وانا بقلك بلايين علشان حجم المشروع دا
    ولازم نعرف ان مشروع زى دا لازم يكون بحجم ضخم جدا و يبقة محسوب ل 40 سنة قدام علشان ميحصلش نفس اللى بيحصل دلوقتى و كمية الزحمة الغير طبيعية
    تفتكر لما حد ياخد قرار زى دا هيسرق منين!! ما الفلوس كلها هتتصرف على المشروع
    تفتكر هما هيهتموا ليه ببهدلتك و طلعان عينك اذا كان هما فى ثوانى يطلعوا ورف و من غير ورق كمان ينفذوا
    ومين قالك ان وزير الاتصالات فى قدرتة انه يوافق ولا لا

المشروع انا مستعد ابدأ فيها مع كل المهندسن و نحط الخطة كمان و الاحتياجات
    بس محتاجين نعرف كل الوزراات شغالة ازاى و محتاجة لدراسة مش سهلة و محدش هيدهالك لاننا منعرفش دا فلازم الحكومات اللى تديك المعلومات دى و مدى ارتباط كل عملية بعمليات اخرى سواء فى نفس المصلحة او الوزراة او بوزراة اخرى مين هيديك دة؟

الموضوع مش سهل فعلا و علشان تعمل المشروع لازم تتوفرلك كل البيانات علشان مش هتقدم مشروع ناقص ابدا لازم يكون فى كل تفصيلة

انا اخاف انى احبط حد بس بما ان الناس محبطين وعارفين دا من الاول!
    نفكر الاول فى اختيار اللى فعلا يساعدونا فى تنفيد مشروع زى دا و تنفيذ نهضة فى بلدنا بناس يستحقوا التقدير و يحترموا رأى واختياج الشعب

احنا نقدر ان شاء الله بس محتاجين كتير ومحتاجين نغير و نتغير

11. Forum Ads:

انا عارف ان الموضوع مش سهل وانه هيتكلف بلايين. وصحيح محتاج دراسة كبيرة وانا شايف اننا لو فعلا حابين نبتدي هتتسهل كل الامور لو احنا عايزين. احنا مش لازم نعمل كل شيء ولكن ممكن نحط الخطوط العريضة للنقاط الريسية عن كل وزارة واحتياجاتها اللي احنا شايفين انها ممكن تكون مهمة. وممكن ان اي حد فينا يروح وزارة معينة ويكلم مدير المصلحة او نائب الوزير في انه بيعمل مشروع تخرج عن تطوير وزارة من الوزارات وانه محتاج شوية معلومات. الموضوع مش معقد وانا عن نفسي ممكن ابتدي بوزارة الداخلية وليا حد يقدر يوصلني ليها انشاء الله.

اننا نقول احنا نقدر بس مين هيسمحلنا ونحبط نفسينا ومنعملش يبقى احنا كدة بنمثل حال البلد دلوقتي في كل شيء. كل الناس مش قادرة تعمل حاجة لانهم بيقولو نفس الكلام. نعمل ايه ومين هيسمحلنا وعلشان كدة البلد دي عمرها ما بتزحف للامام حتى.

تحياتي

Blog Entries
    4

انت عندك وقت يا مصطفى تروح و كمان هتستحمل الكلام اللى هيقالك و اللى هيبصلك ويقلك روح يبنى
    انا مرة دخلت لعميد الكلية و كان معروف انه راجل محترم وكان لسه جديد يا دوبك و حاولت اتناقش معاة دا على سبيل انى سمعت انه راجل محترم لكن فوجئت بانه فى صف الدكاترة ومش عايز يسمع اصلا الكلام و مقتنع 100 فى 100 انهم صح و عمرهم ما هيغلطوا

احنا نفكر الاول ازاى نختار رؤسائنا و نجبر البلد اننا نختار الاصلح فينا بدل الاسوء و بعدين نبتدى نفكر معاهم و نستفيد يعقولنا وجهدنا و اصرارنا واتمنى ان دا يحصل فعلا لانه اذا محصلش عن قريب هيحصل نيران هتهد البلد فعلا وربنا يستر على البلد دى