إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 15 of 20
Share

Smile الغربـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــة

كتير بيحلموا انهم يسافروا للعمل

لكن ليه يسافر البعض اذا كانوا فعلاً بيشتغلوا؟
    طب ينفع انك تقول انك مسافر لمجرد التجربة؟
    طب و ايه تمن الغربة؟
    هل فيه فرق بين الشاب و الفتاة في التفكير في الغربة؟
    و ليه؟
    هل هو قرار خاص بالشخص نفسه و لا يجب أن يشرك فيه الأخرين خاصة اذا كان خاطب أو مخطوبة؟

ايه رأيكم في الموضوع ده على مااظن مثير للجدل

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

عزيزتي المهندسة مريم...

أسئلتك ليها رد بس المشكلة ان الرد ده هيكون طويييييييييييل قوي وهياخد وقت وحل المشكلة محتاج ايام كتيرة تفكير علشان في الاخر نوصل لقرار ان القادة واصحاب المناصب في مصر لازم يولعو بجاز.

تفتكري ايه ممكن يكون دافع للشخص انه يسافر ويتغرب ويعيش بعيد عن اهله وناسه وحبايبه واصحابه؟ احنا هنا عايشين في بلد بنحبها قوي ونضحي علشانها بدمنا بس متهانين فيها الاسعار بقت نار والرواتب بقت تحت التراب والناس عايزة تعيش فبقى فيه اولويات وكل شيء على حساب شيء اخر.

عايز تتغرب يبقى هتعيش كويس وبمرتب كويس بس هتبعد عن ناسك واهلك وتشوفهم مرة كل سنة. هوه ده تمن الغربة.

عايز تعيش في بلدك ماشي بس هتعيش فقران ومطحون والفساد الاداي في اي حته هتروحها هيمص دمك. وهة ده تمن البقاء

وانت بقى تختار انت عايز ايه؟

ما بالنسبة للمشاركة في القرار فمفتكرش ان ده شيء محتاج مشاركة لانه شيء مفروغ منه . واحد عايز يتجوز ويفتح بيت ويفرش شقة ويجيب اساسا شقة وعربية ويعيش محترم وميمدش ايده لحد يبقى المنطقي انه يسافر والا يقعد؟

اما بقة الخطيبة او الزوجة اللي عايزة راجلها يقعد جمبها لمجرد انه ونس في البيت فدول هيعيشو حياة مش هتكون سهلة نوعا ما. يا انسة مريم اصعب حاجة على الراجل انه يحس في عين مراته بالاحتياج لشيء وهو زي العاجز مش قادر يوفره حتى لو مراتو متكلمتش مجرد الاحساس بالشيء ده بيجرح الراجل. فمهما كان قرار السفر والغربة مؤلم بس في الأخر هنعرف نعيش ونعمل بيت.

وطبيعي يكون فيه فرق بين تفكير الراجل وتفكير الست لان اللي اعبائه ومسؤلياته كبيرة مش زي اللي اعبائه ومسؤلياته قليلة يعني الراجل لازم يوفر شقة البنت لاء, الراجل لازم يوفر شبكة البنت لاء, الراجل لازم يوفر عربية البنت لاء, ولو فيه عيال يبقى الراجل لازم يوفر بامبرز كمان الأم لاء.
    Last edited by Mr.Mosty; 23-03-2008 at 02:32 AM.

Blog Entries
    4

الحقيقة انا مع مصطفى فى كلامة وفى نقطة مهمة ان صعب ان اسيب مراتى فى بلد وانا ابقى فى بلد دا فى حدة ظلم ليها!!!!!!!!!

وكمان بشكل شخصى انا كنت بفكر ميت الف مرة قبل ما افكر انى اسافر واسيب اهلى طبعا اللى ملهمش غيرى بس الاحتياج الى انك تكون نفسك مهم يعنى لو تضحى سنة ولا اتنين فى سبيل ان يبقى فى مبلغ محترم يوفرك حياة معقوله لغاية ما تكبر فى شغلك فممكن بس فى الاخر بردة بتفكر مييييييييت مرة
    وربنا يفك كربنا فى بلدنا ونفضل مع اهلنا

8. Forum Ads:

صحيح المعيشه في مصر بقت صعبه بس الغربه من وجهة نظري اصعب كتير وضريبتها كبيره

انا عن نفسي كنت متربيه في الغربه ووالدي مسافر لحد دلوقتي بجد الغربه شئ وحش جدا كفايه انك هنا عايش في وسط اهلك مابتسمعش كلمه من حد انك جاي بلدهم تشتغل عندهم وتاخد فلوسهم هي ده نظرة الناس اصحاب البلد وفي دول الخليج
    بالتحديد

ومافيش حد بيسافر سنه واتنين يامحمد وبيرجع الا نادر ولو رجع يبقى هايرجع يعيش زي ماكان قبل مايسافر

اللي بيباخد قرار الغربه بيبقى صعب انه يرجع فيه لانه بيبقى اسرته اتعوت على مستوى معيشه معين مش هايقدر يحققه ليهم لو رجع مصر

انا في راي ان الغربه ليها مزايا ماديه بس ضريبتها غاليه جدا

وانا مش مع مصطفى انه قرار مش مفروض يشاور فيه الطرف التاني
    لانه مابيدفعش ضريبة الغربه لوحده اسرته كلها بتدفعها معاه سواء كانوا معاه في الغربه او سابهم وسافر هو وده الاصعب طبعا

اختي بندقة انا اتولدت في دولة خليجية واخواتي كمان ووالدي اشتغل هناك لمدة كبيرة ورجعت مصر .وبعد التخرج بفترة بشتغل تاني حاليا في دولة خليجية.

حضرتك بتفكري برضو من وجهة نظر الطرف اللي مش عليه مسؤليات كبيرة فالتفكير العاطفي واخد حيز اكبر من العقلاني في الموضوع ده.

انا قلت في وسط كلامي اني اقدر اجيب مراتي واولادي معايا في المكان اللي انا فيه وقلت ان ده مقيد بشروط برضو ولكن صدقيني المزايا مش بس مادية لاء ومعنوية كمان

يعني انا لما برجع مصر معاملت الناس ليكي بتكون اكثر احتراما وتملقا انا مش بشجع ده ولكن بيتفرض نوع من انواع الاحترام اللي كلنا جعانين ليه في هذا البلد. ده بالاضافة للمزايا المادية اللي بقت اساس كل شيء في الحياة الان. شاوريلي على شيء واحد في الدنيا الان لا يمكن شرائه بالفلوس يا اختي دا حتى ذمم الناس بقت على المشاع وسلعة تندرج تحت بند العرض والطلب.

انا بكلم حضرتك في واقع انا عشته مش بتخيله وانا نايم تحت بطنيتي ومشغل التكييف.

وهدي مثال بسيط واحد معهوش فلوس وواحد تاني معاه مين اللي بتترفعلوا الايادي ؟

صحيح الاتنين بتترفعلهم الايادي بس واحد بتترفعلوا الايادي لتعظيم السلام والتاني بتترفعلو الايادي للتلطيش.

تحياتي

11. Forum Ads:

Blog Entries
    4

اخى مصطفى بالطبع كلامك واقعى ومفهوم وان كان هذا السائد فاللى بيتلطشلة دا اذا كان فقير و معندوش دين اوك لكن اقلك حاجة
    افكركم بالشيخ الشعراوى هو كان معاه فلوس؟
    طيب كان بيعمل ايه فى حياته غير خدمة الاسلام و المسلمين
    انت نفسك لو قابلتة هترفعله الايادى ولا لا!!
    اهو راجل مات كما ولد!!! معندهوش مال و لا ساب مال لاهلة مع ان علمه لو استغله و باعة زى دعاة الايام دى كان زمانه معاة ملايين
    لكن ريس البلد المبجل
    اذا قابلة كان غصب عنه هيرفعله القبعة لان احترام الشيخ الشعراوى يفرض على كل شخص و ان كان انه يحترمة وافتكروا جملته الشهيرة اللى قالها للريس!!
    وربنا يكرمنا و نبقى مع رسولنا و شيخنا الشعراوى فى الجنه اللهم امين

واخيرا انا عمرى ما افكر اسيب بلدى طول عمرى صعب جدا الفكرة دى ممكن سنة اتنين ولا اكتر لكن مش طول عمرى خاصة انى مرتبط بحاجات كتير فى البلد دى بالرغم ان فعلا العيشة هنا فظيعة بس دا بلاء احنا السبب فيه و قبل ما انسيب البلد دى نصلح لاننا فى الاصل السبب

انا معاك يامحمد برضو في اني عمري ما افكر اسيب بلدي برضو فعلا في حاجات كتير مش هتلاقيها في اي مكان في الدينا حتى ولو كانت العيشه صعبه فيها

ماشربتش من نيلها طب جربت تغنيلها جربت في عز ماتحزن تمشي في شوارعها وتشكيلها مامشتش في ضواحيها
    طيب ماكبرتش فيها
    دور جواك تلقى هي الصحبه وهي الاهل يمكن ناسي لانك فيها مش واحشاك ولا غبت عليها بس اللي مجرب وفارقها قال في الدنيا مفيش بعديها
    ان غبت بحنلها وانسى الدنيا واجيلها وان جيت انسى تفكرني بمليون ذكرى قلبي شايلها
    غاليه بلدنا علينا ومادام بنحب بلدنا تبقى هاتتغير بينا
    احنا اللي نعليها بادينا نخليها اجمل لينا ولولادنا مهما العمر يعدي علينا
    انا عارفه ان كتير هيدحكوا ويقولوا كلام اغاني بس والله فعلا ده اللي بحسه في الاغنيه ده فعلا في حاجات كتير عمرك ماهتحسها ولا تلاقيها غير في بلدك وفعلا لو بنحبها هنغيرها بجد

Cairo, Al Qahirah, Egypt, 115351105145884, Cairo, Egypt
    Blog Entries
    1

انا عن نفسى ليا تفكير مختلف شويه فى موضوع السفر

انا عن نفسى اتعرض عليا السفر للسعوديه مشيت فيه فى الأول بس بعد كده مبقيتش جاد فيه
    على الرغم من ان المرتب هناك فى الشهر كان مثلا قد مرتب 4 شهور هنا فى مصر

لكن انا عن نفسى بصيت لظروفى انا والدى و والدتى متوفيين و مليش حد غير اخت واحده
    فقولت طبعا مستحيل انى اسيبها لوحدها غير كده قولت يا ريت الاقى فرصه هنا حتى لو المرتب
    اقل كتير عن هناك لأن الحمد لله انا مش محتاج فلوس على قد ما انا محتاج خبره
    انا حروح هناك خبرتى قليله ممكن يبيعوا و يشتروا فيا لكن لو اخدت خبرتى من هنا
    و طلعت هناك حاجه كبيره حيبقى طبعا احسن بكتير بالنسبه ليا فطبعا قررت انى ادور هنا و ركزت لغايه ما الحمد
    لله لقيت شغلى اللى فى 57357 و ان شاء الله السفر فى دماغى لكن بشروط اهمها انه ميأثرش على
    اسرتى لأنى فى الأول و الأخر بشتغل عشان اكون اسره فمش معقول انى اكون انانى و اسيبهم
    يتعبوا فى الحياه و ابعتلهم فلوس ابقى مجرد بنك بالنسبه ليهم

شكرا يا جماعة على تفاعلكم مع الموضوع
    عايزة بس أقول لمصطفى أنا مش مهندسة زي ما نادتني في الأول أنا خريجة كلية الألسن و معايا
    MCDBA
    و كورسات تانية
    منها CCNA
    لكن أنا
    DB admin

عايزة ألفت نظركم لسؤال يمكن كلكم مجاوبتوش عليه و هو

و ليه؟

Cairo, Al Qahirah, Egypt, 115351105145884, Cairo, Egypt
    Blog Entries
    1

و ليه؟

اعتقد ان الفتاه صعب انها تفكر فى الغربه الا لو معاها عائلتها او زوجها حتى يحميها و يحافظ عليها

لكن الشاب من الممكن ان يخاطر و يستطيع ان يكافح فى الغربه و طبعا بيستحمل اكتر من البنت

بسم الله
    انا لسه اول مره اشارك معاكم لكن الموضوع شدنى بجد علشان كده حبيت اقول رأيي
    يمكن لانى اتعرضت لموضوع السفر رغم انى فتاه لكن طبعا الاغراء كان جامد و ما كانشى فى قلق لوجود مرافق بس صدقينى يا مريم مجرد التفكير فى انك هتسيبى اهلك و تبقى علاقتك بيهم مجرد تليفون كل فتره و لو قريبه و بعدك عنهم و دخولك مجتمع ممكن يعتبرك دخيله و ناس مختلفين عن جوهرك و حياتك اللى عيشتيها و كل ده و لوحدك صعب جدا يا مريم يمكن الموضوع بالنسبه للشباب بتبقى و جهة نظرهم من ناحيه المسؤليات اللى بيشيلوها تخليهم ممكن ما يواجهوش النقطه دى بس اللى هم مش عارفينه ان اللى بيسافر لفتره قصيره مش هيحس بالافاده الماديه و لو المده طالت بيلاقى انه اتعود على مستوى معيشى معين لو رجع بلده مش هيلاقيه و بالتالى المده هتطول اكتر يعنى كتير نلاقى الشاب بيقول هاسافر سنه علشان اتجوز و بعده طب الشقه التمليك و لسه العربيه و البيت علشان الاولاد و المدارس الخاصه و المشروع اللى عايز اعمله علشان لما ارجع اعيش بدخل كويس و دوامه
    انا عارفه ان الموضوع محير بس انا لو مش مع السفر للشاب بنسبة 80 فى الميه فبالنسبه للبنت بنسبه 150 فى الميه
    و بالتوفيق للجميع

Blog Entries
    4

شكرا يا روزا بس نسبة 150 في المية دي نسبة كبيرة أوي
    و رغم اني معاكي في كل كلمة قولتيها لكن سفر الفتاة وحدها للعمل في مكان آمن مش حرام
    طبقاً لحديث مش فاكرة نصه بالظبط
    توشك الظعينة أن تسافر من مكة إلى صنعاء لا تخاف الا من الله و من الذئب على غنمها
    فأجاز
    بعض الفقهاء بسبب هذا الحديث سفر المرأة بدون محرم بشرط الأمان في السفر و مكان الاقامة

Blog Entries
    4

العفو يا محمد

و ده جزء من فتوى خاصة بنفس الموضوع--

الأصل في سفر المرأة أن تسافر مع ذي محرم ؛ لحديث ابن عباس رضي الله عنهما : " لا تسافر المرأة إلا مع ذي محرم ، ولا يدخل عليها رجل إلا ومعها محرم " متفق عليه ، على أن بعض الفقهاء من المالكية وغيرهم قد أجاز لها السفر وحدها إذا كان الطريق آمنًا وكانت الديار التي تذهب إليها آمنة ؛ لحديث عدي بن حاتم رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وآله وسلم قال له : " فإن طالت بك حياة لترين الظعينة ترتحل من الحيرة حتى تطوف بالكعبة لا تخاف أحدًا إلا الله " أخرجه البخاري ، وفي رواية الإمام أحمد : " فوالذي نفس بيده ليتمن الله هذا الأمر حتى تخرج الظعينة من الحيرة حتى تطوف بالبيت في غير جوار أحد " ، وعللوا النهي في الحديث الأول بحالة خوف الطريق وعدم الأمن ، ويمكن الأخذ بهذا القول لما فيه من التيسير والسعة ، إلا أن ذلك مرهون بموافقة زوجها إن كانت ذات زوج أو بموافقة وليها إن لم تكن متزوجة .

Tags for this Thread