إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 16 to 29 of 29
Share

اوضحت من البداية ان لست مؤهل للفتوى وقمت بعرض فتوى المستشار عصام تليمة
    - عضو جبهة علماء الأزهر الشريف. - عضو في الجمعية الشرعية بمصر، وعضو بقافلة علمائها. - عضو مؤسس في الإتحاد العالمي لعلماء المسلمين .
    أعتقد ان الفتوى واضحة ومن افتى بيها لا يحتاج إلى تشكيك... واعتقد أنه من العلم الكافي لمعرفة هذه الأحاديث.
    Last edited by mohamadoz; 12-01-2011 at 06:45 PM.

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

محمد فؤاد اتفق معاك في كل كلمة قلتها وفعلا ردك جميل

محمد فوزي
    لم تجب على سؤالي
    لماذا الاصرار على رفع الصليب؟
    ماترفع شعارات مكتوب فيها كلنا مصريين مسلم ومسيحي واحد
    مكتوب فيها لا للارهاب
    هو لو رفعت كده يبقى مش متضامنين والتضامن مش هيحصل الا بالصليب؟؟
    ارجو انك تجاوب على سؤالي ده

بالنسبه للفتوى اللي حضرتك ذكرتها فانا اول مره اسمع اسم الشيخ اللي ذكر الفتوى وانا لا اقلل من قيمته او احكم عليه
    لكن زي ماذكرتلك ان فتوانا لازم تاخد من شخص موثوق ومشهود له
    و اذا كان الموضوع يوجد فيه احاديث صحيحة فلا يحتاج فتوى شخص مناقضه لحديث الرسول لنأخذ بها لان نص حديث رسول الله صلى الله عله وسلم اعلى من
    اي فتوى

اختلاف العلماء يكون فى مسائل الاجتهاد التى لا نص فيها صريح ويكون الاجتهاد فى هذه المسائل صادرًا عن أهله المتحققين بالعلم الشرعى من العلماء.
    اما ماورد فيه نص صريح من الكتاب او السنه فلا مجال للاخذ بما يخالف نص القران والسنه

الى الاخ محمد فؤاد
    انا بحترم كل كلمة قلتها رغم انى عندى بعض الاعتراضات
    اولها لية دلوقتى بالذات ظهر الاعتراضات على رفع شعار الصليب مع الهلال
    مع ان ثورة 19 كانت بنفس الشعار ومافيش حد طلع حرمها من الاخواه المسلمين؟
    واكيد كان فى رجال دين عرفين عقيدتهم جدا
    اشمعنا دلوقتى بالذات سمعنا الاعتراضات

يبقا مين فينا المتعصب دلوقتى؟؟؟؟

اما تعليقك على ان المسحيين حاطين الصلبان بس فدة انا معاك فية بس مش كل المسحيين
    انا عن نفسى حاطط الهلال مع الصليب وعمر ما جة قى بالى انى ادور فى عقيدتى هل حرام انى ارفع الهلال او اى حاجة ترمز للدين الاسلامى

لان دى العادى لكل المصرين الى ورثناها من اجددنا؟؟؟

اشمعنا الاعتراض مبنش غبر الايام دى؟؟؟؟
    متهيائلى ان فى حاجة جوا النفوس اتغيرت

اما بالنسبة لتعليقك على المسيحيين بيلبسو الصلبان علشان يميزو نفسهم

انا بتفق معااك فى الموضوع ده جدااااا
    انت صح وعندك حق

لاكن انت كمان ممكن تنقد المشايخ الى فى كل الخطب وخصوصا الجمعة ليةبينقدو الدين المسيحى بطريقة سيئة جدا واسف لقولى انها مبتزلة بدل ميتحدث عن الدين الاسلامى

لو سمحت يا اخ محمد يا ريت تشوف القاء الى اتعمل فى العاشرة مساء مع شيخ الازهر المحترم جداا احمد الطيب
    http://www.youtube.com/watch?v=1i8u4gNg6uA

شوفو بيقول اية عن الدين المسيحى مش رائى شخصى ﻻ دة من القرءان نفسة

ياريت بدل منضيع وقت فى الانتقدات لبعض
    ندور لى حاجة تخلينا نقرب من بعض مش شعارات من برة وكره من جوة

8. Forum Ads:

بالنسبة للحديث اللى سئلتينى عليه للاسف حاولت اجيبة تانى من موقع درر ولم افلح سواء صحيح او ضعيف لكن انا وزميل لى رأيناه ضعيف واحنا بنراجع صيغته وان شاء الله اول ما الاقية سواء بصحتة او ضعفة هنقلة ليكم موثق

أختي
    bondo2h

أنتم كلامكم جميل أنتي ومحمد مش محتاج اضافة في الموضوع أنا مش هخرج عن الموضوع لكن حبيت اوضح حاجة قلها محمد فؤاد

الاحاديث صحيحة زي ماوضح محمد فؤاد ولكن الحديث الي محمد بيتكلم عنه احنا مش رأيناه ضعيف احنا لا نري من وجهة نظرنا ولكن لم نجده في موقع
    dorar
    http://www.dorar.net/enc/hadith
    ولكن وجدنا حديث شابه ليه كالتالي في الموقع

كنا نطوف بالبيت فعرفت عائشة فقيل لها يا أم المؤمنين إنك قد عرفت ، وعليها ثياب مصبغة بالعصفر قالت : فنظرت إلي فرميت عليها بردا على مصلب ، قالت : فلما رأته مصلبا ردته علي ثم قالت : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا رأى هذا التصليب في رداء من ثيابنا قصه
    الراوي: عائشة المحدث: ابن القيسراني - المصدر: ذخيرة الحفاظ - الصفحة أو الرقم: 4/1894
    خلاصة حكم المحدث: [فيه] محمد بن أبي الشمال ليس بالمعروف

وفي برنامج جوامع الكلم مكتوب تحت الحديث

إسناد ضعيف فيه الحسن بن علي التميمي وهو ضعيف الحديث

اسم المصدر: تهذيب الكمال للمزي

(3964)- [35 : 169]
    أخبرنا بِهِ أبو الحسن بن البخاري، وأَبُو الْغَنَائِمِ بْنُ عَلانَ، وأحمد بن شيبان، قَالُوا: أخبرنا حنبل، قال: أخبرنا ابْنُ الْحُصَيْنِ، قال: أخبرنا ابن المذهب، قال: أخبرنا الْقَطِيعِيُّ، قال: حَدَّثَنَا عبد الله بن أحمد، قال: حَدَّثَنِي أَبِي، قال: حَدَّثَنَا يَزِيدُ، قال: أخبرنا هِشَامٌ، عَنْ مُحَمَّدٍ، قال: حَدَّثَتْنِي دِقْرَةُ أُمُّ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أُذَيْنَةَ، قَالَتْ: " كُنَّا نَطُوفُ بِالْبَيْتِ مَعَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ، فَرَأَتْ عَلَى امْرَأَةٍ بُرْدًا فِيهِ تَصْلِيبٌ، فَقَالَتْ أُمُّ الْمُؤْمِنِينَ: اطْرَحِيهِ اطْرَحِيهِ، فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ كَانَ إِذَا رَأَى نَحْوَ هَذَا قَضَبَهُ ". رَوَاهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ سُلَيْمَانَ الرَّهَاوِيِّ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ هَارُونَ، فَوَقَعَ لَنَا بَدَلا عَالِيًا، وكَذَلِكَ رَوَاهُ إِسْمَاعِيلُ ابْن علية، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ عَلْقَمَةَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ، عَنْ دِقْرَةَ أُمِّ عَبْدِ

الحديث من وجه اخر
    اسم المصدر: مسند أحمد بن حنبل
    رقم
    (24528)- [24566]
    (24528)- [24566] حَدَّثَنَا يَزِيدُ، قَالَ: أَخْبَرَنَا هِشَامٌ، عَنْ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَتْنِي دِقْرَةُ أُمُّ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أُذَيْنَةَ، قَالَتْ: كُنَّا نَطُوفُ بِالْبَيْتِ مَعَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ، فَرَأَتْ عَلَى امْرَأَةٍ بُرْدًا فِيهِ تَصْلِيبٌ، فَقَالَتْ أُمُّ الْمُؤْمِنِينَ: "" اطْرَحِيهِ اطْرَحِيهِ، فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ كَانَ إِذَا رَأَى نَحْوَ هَذَا قَضَبَهُ "
    كَانَ إِذَا رَأَى نَحْوَ هَذَا قَضَبَهُ "

إسناده حسن في المتابعات والشواهد رجاله ثقات عدا دقرة بنت غالب الراسبية وهو مقبول

اخواني ارجو ان يتم مراجعة الاحاديث وكتابة السند ورقم الصفحة
    حتي لا يحدث لبس للأمور
    الموضوع سهل جدا ممكن مراجعته من موقع

http://www.dorar.net/enc/hadith
    أو من برنامج جوامع الكلم

http://gk.islamweb.net:8080/

وايضا أختي حديث

من آذى ذميا فأنا خصمه ، و من كنت خصمه خصمته يوم القيامة
    الراوي: عبدالله بن مسعود المحدث: الألباني - المصدر: غاية المرام - الصفحة أو الرقم: 470
    خلاصة حكم المحدث: منكر

من آذى ذميا فأنا خصمه ، و من كنت خصمه خصمته يوم القيامة
    الراوي: عبدالله بن مسعود المحدث: الألباني - المصدر: ضعيف الجامع - الصفحة أو الرقم: 5314
    خلاصة حكم المحدث: ضعيف

وفي برنامج جوامع الكلم في إسناده مكتوب

إسناد فيه داود بن المحبر الطائي وهو وضاع ، وميسرة بن عبد ربه الفارسي وهو كذاب وضاع

يوجد احاديث بنفس المعني صحيحة عن رسول الله مثل

ألا من قتل نفسا معاهدا له ذمة الله وذمة رسوله ، فقد أخفر بذمة الله ، فلا يرح رائحة الجنة ، وإن ريحها لتوجد من مسيرة سبعين خريفا
    الراوي: أبو هريرة المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الترمذي - الصفحة أو الرقم: 1403
    خلاصة حكم المحدث: صحيح

من قتل نفسا معاهدا لم يرح رائحة الجنة ، وإن ريحها ليوجد من مسيرة أربعين عاما
    الراوي: عبدالله بن عمرو بن العاص المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 6914
    خلاصة حكم المحدث: [صحيح]

إسناده متصل ، رجاله ثقات ، رجاله رجال البخاري
    Last edited by alfarouksoft; 13-01-2011 at 03:54 PM.

menasamy_it

حضرتك احنا مش متعصبين وانا اول وحده بدعو للوحده لكن ده امور عقديه في دينا زي ماحضرتك ماتقبلش اجي اتكلم في احكام في الدين المسيحي واقولك ماتعملش كذا
    سؤالي لحضرتك الهلال ليس شعار للاسلام شعار الاسلام الحقيقي لا اله الا الله محمد رسول الله
    هل حضرتك هتقبل ترفع شعار الاسلام لا اله الا الله محمد رسول الله؟؟؟؟؟
    اعتقد ان مفيش مسيحي هيقبل ده ومن حقي ان انفذ تعاليم ديني ولا ارفع الصليب
    وهرفع اي شعار اخر بيدل على وحدتنا غير الصليب
    وشعاري كلنا مصريين وكلنا واحد

بالنسبه لما ذكرته عن ائمة المساجد انهم بيتحدثوا عن الدين المسحي بشكل سئ فهقول لحضرتك ده مابحيصلش
    بلاش نردد كلام بنسمعه وخلاص بدون مانشوف هل حضرتك عندك مايثبت ذلك
    واذا وجد من قال كده فعلا فالاسلام برئ منه
    لان احنا بنؤمن بجميع الاديان السماوية وبنحترمها
    وده مش بيمثل الاسلام ولا المسلمين ابدا

زي مازكريا بطرس بيطلع يتكلم عن رسولنا الكريم ويسبه ويقول كلام لا يقال عن نبي
    مش معنى كده ان كل المسحين زيه
    لكنه فرد اساء للاسلام ولرسولنا

بلاش نعمم وناخد الناس باخطاء غيرها
    احنا كلنا مصريين عايشين في بلد واحدومايهمنا وحده بلدنا واننا نبقى ايد وحده ضد اي عدو خارجي
    لكن من حق كل منا ان يعبر عن هذه الوحده بالطريقه التي يريد وتتناسب مع عقيدته
    Last edited by Mohamed Fouad; 13-01-2011 at 06:40 PM. Reason: تصحيح خطأ املائى : لا اله الا الله

11. Forum Ads:

alfarouksoft
    جزاك الله خيرا على السرد التفصيلي
    يعني الحديث اللي ذكرته اسناده حسن ويمكن الاستدلال به مع باقي الاحديث الصحيحه

أختي الحديث استدل بيه الشيخ محمد صالح المنجد في موقع

الإسلام سؤال وجواب
    عندما سئل عن نفس الموضوع وهذه هي الفتوى
    فتوى رقم
    101399

http://www.islam-qa.com/ar/ref/101399

Blog Entries
    4

Quote Originally Posted by menasamy_it View Post
    الى الاخ محمد فؤاد
    انا بحترم كل كلمة قلتها رغم انى عندى بعض الاعتراضات
    اولها لية دلوقتى بالذات ظهر الاعتراضات على رفع شعار الصليب مع الهلال
    مع ان ثورة 19 كانت بنفس الشعار ومافيش حد طلع حرمها من الاخواه المسلمين؟
    واكيد كان فى رجال دين عرفين عقيدتهم جدا
    اشمعنا دلوقتى بالذات سمعنا الاعتراضات

يبقا مين فينا المتعصب دلوقتى؟؟؟؟

ازيك يا مينا معلش يا شباب مش متابع لانشغالى فى الشغل اليومين دول بالاخص

انا رديت يا مينا على النقطة دى فى كلامى سابقا
    انا شخصيا واعتقد حضرتك و محمد فوزى و بندقة مكناش موجودين فى ثورة 19 فمنين بنقول ان مطلعش اصوات وقالت ان دة فى احاديث صحيحة لا توافق على مثل هذا الفعل؟ احنا منعرفش اصلا ولم يصلنا النفى او الاثبات
    اكيد مفيش مصدر لدة لان احنا عارفين ان مكنش فيه اعلام اصلا و لا انترنت علشان يبقى موثق والحاجات اللى زى دى اللى بيعتقدها البعض انها ممكن تعمل مشاكل وشد وجذب بيخفوها وبيسكتوا عنها لكنهم لا يعلمون ان هذا لا يؤثر فى شئ ولن يؤذيك كقبطى عدم وضع صليب فى شعار مع الهلال وهو مجرد رمز ليس اكثر والاهم هو الايمان بان كلنا بشر والله سبحانه وتعالى هو من سيحاسبنا على ايماننا بديننا او اعتقادتنا فالموضوع ابسط مما يكن , لان الاهم هو الايمان باحترام الاخر و معاملتة كما امرنا الاسلام بالسلام.
    و زى ما قلتلك سابقا ان الهلال ليس بشعار لنا ولكن
    لا اله الا الله محمدا رسول الله هو شعارنا ومدخلنا فى الاسلام
    واعتقد انك لن تقبل وضعة كشعار لك فهل اتهمك بالعنصرية واقلك دا مجرد شعار واكيد انت لا تؤمن ليه لانك قبطى ولذلك فلن يؤثر عليك؟اعتقد صعب تقبل مش كدة؟ واكيد لن الومك فلا تلومنى خاصة ان فى ديننا احاديث صحيحة تنهينا عن فعل ذلك
    هذة الاحاديث هى مرجعيتنا وليست ثورة 19
    ومعك لرفع شعار مسيحى + مسلم = مصر
    فلا اعتراض على ذلك ولا يخالف الشرع ابدا

اما تعليقك على ان المسحيين حاطين الصلبان بس فدة انا معاك فية بس مش كل المسحيين
    انا عن نفسى حاطط الهلال مع الصليب وعمر ما جة قى بالى انى ادور فى عقيدتى هل حرام انى ارفع الهلال او اى حاجة ترمز للدين الاسلامى

انت لم تهتم بس تأكد انه لن يوجد ما يمنعك من ذلك لان الدين المسيحى كان يسبق دين الاسلام وكل ما هو مذكور فى الدين المسيحى هو الخبر بان هناك رسول اخير وهو محمد اللى حذف او حرف فلا تقلق لا يوجد ما يحرم عليك رفع الهلال و كما ذكرت سابقا ان الهلال ليس شعار الاسلام ولكننا نستخدمة فقط فى معرفة بداية ونهاية الشهر الهجرى

لان دى العادى لكل المصرين الى ورثناها من اجددنا؟؟؟

اشمعنا الاعتراض مبنش غبر الايام دى؟؟؟؟
    متهيائلى ان فى حاجة جوا النفوس اتغيرت

لا يا عزيزى مفيش شئ جوة النفوس ولا حاجة ولا اتغيرت فى بعض من الطرفين الجهلاء هم من سثيروا الشكوك واعتير ان الجهلاء دول بيعملوا مشاكل فى كل حاجة حتى فى اشياء فى غير الدين بشكل عام

اما بالنسبة لتعليقك على المسيحيين بيلبسو الصلبان علشان يميزو نفسهم

انا بتفق معااك فى الموضوع ده جدااااا
    انت صح وعندك حق

شكرا لردك دة و هل رأيت حد انتقد ذلك او اتهمكم بالعنصرية و قامت الدنيا عليها اكيد لا ليه لان فعلا هذا حقك و لا يؤذينى فى شئ مع انه يمكن اتهام هؤلاء بالعنصرية والتمييز لكن هذا لا يحدث لان بطبيعة تربيتنا اننا مسالمين و عايز اقلك مثال من الجهلاء اللى بيحب اوى الاجانب وبيرحب بيهم ويساعدهم ويهلل لهم و يجى على المسيحى المصرى ويقولك يا عم دا مسيحى وهذا جاهل اثم وهناك الكثير منهم من الطرفين

لاكن انت كمان ممكن تنقد المشايخ الى فى كل الخطب وخصوصا الجمعة ليةبينقدو الدين المسيحى بطريقة سيئة جدا واسف لقولى انها مبتزلة بدل ميتحدث عن الدين الاسلامى

انا ما فى حياتى رأيت ابدا خطبة بتنقد الدين المسيحى بالطريقة اللى بتوصفها وان حصل تعدى او تطاول فانا شخصيا سانفر منه وضدة

لو سمحت يا اخ محمد يا ريت تشوف القاء الى اتعمل فى العاشرة مساء مع شيخ الازهر المحترم جداا احمد الطيب
    http://www.youtube.com/watch?v=1i8u4gNg6uA

والله اتمنى رؤيتة بس انا هحاول مستقبلا فى وقت اخر ان شاء الله

شوفو بيقول اية عن الدين المسيحى مش رائى شخصى ﻻ دة من القرءان نفسة

عزيزى احنا نؤمن بسيدنا عيسى ونؤمن بكل الانبياء والرسل لانها رسالات من الله لكن فى عقيدتنا الاسلام هو دين الله الذى جاء ليجمع الجميع حولة وكل رسالة جاءت لاداء رسالة معينة ويشهد الدين الاسلامى على ان كل نبى ادى رسالتة التى طلبها منه الله سبحانه وتعالى و جمع الاسلام كل هذة الاديان فى دين الاسلام ومن لا يؤمن بذلك و يؤمن بكل الرسل والانبياء فهو اثم وهذة شروط الايمان فى الاسلام

ياريت بدل منضيع وقت فى الانتقدات لبعض
    ندور لى حاجة تخلينا نقرب من بعض مش شعارات من برة وكره من جوة
    يا جميل و الله محدش فينا نقد العكس صحيح و ردنا انه احاديث صحيحة فى ديننا ويجب احترامها لا يرجع لرأى شخص عمرة 100 عام ولكنها احاديث فى ديننا منذ اكثر من الف وربعمائة عام
    والله يا عزيزى عمرنا ما كنا بعيد عن بعض زى ما قلتلك كلنا سوا فى الشغل بنحكى ونتكلم ونهزر ونتناقش و الحكم على الشخص باخلاقة وشخصيتة لا اكثر
    موضوع اختلاف الاديان هيفضل حتى يوم القيامة فهو شئ معروف ومقبول لنا والله هو من سيحاسب ليس احد منا
    كل ما نقولة انى اؤمن بدينى وكل ما فيه واؤمن انه دين الله واخر الاديان السماوية التى انزلت عن طريق سيدنا محمد

Quote Originally Posted by mohamadoz View Post
    اوضحت من البداية ان لست مؤهل للفتوى وقمت بعرض فتوى المستشار عصام تليمة
    - عضو جبهة علماء الأزهر الشريف. - عضو في الجمعية الشرعية بمصر، وعضو بقافلة علمائها. - عضو مؤسس في الإتحاد العالمي لعلماء المسلمين .
    أعتقد ان الفتوى واضحة ومن افتى بيها لا يحتاج إلى تشكيك... واعتقد أنه من العلم الكافي لمعرفة هذه الأحاديث.

انا للاسف معرفش استاذ عصام!
    لكن اخيرا الحديث صحيح وواضح ومثبت ولا يحتاج لفتوى

Quote Originally Posted by bondo2h View Post
    menasamy_it

حضرتك احنا مش متعصبين وانا اول وحده بدعو للوحده لكن ده امور عقديه في دينا زي ماحضرتك ماتقبلش اجي اتكلم في احكام في الدين المسيحي واقولك ماتعملش كذا
    سؤالي لحضرتك الهلال ليس شعار للاسلام شعار الاسلام الحقيقي لا اله الا الله محمد رسول الله
    هل حضرتك هتقبل ترفع شعار الاسلام لا اله الا الله محمد رسول الله؟؟؟؟؟
    اعتقد ان مفيش مسيحي هيقبل ده ومن حقي ان انفذ تعاليم ديني ولا ارفع الصليب
    وهرفع اي شعار اخر بيدل على وحدتنا غير الصليب
    وشعاري كلنا مصريين وكلنا واحد

بالنسبه لما ذكرته عن ائمة المساجد انهم بيتحدثوا عن الدين المسحي بشكل سئ فهقول لحضرتك ده مابحيصلش
    بلاش نردد كلام بنسمعه وخلاص بدون مانشوف هل حضرتك عندك مايثبت ذلك
    واذا وجد من قال كده فعلا فالاسلام برئ منه
    لان احنا بنؤمن بجميع الاديان السماوية وبنحترمها
    وده مش بيمثل الاسلام ولا المسلمين ابدا

زي مازكريا بطرس بيطلع يتكلم عن رسولنا الكريم ويسبه ويقول كلام لا يقال عن نبي
    مش معنى كده ان كل المسحين زيه
    لكنه فرد اساء للاسلام ولرسولنا

بلاش نعمم وناخد الناس باخطاء غيرها
    هلالاحنا كلنا مصريين عايشين في بلد واحدومايهمنا وحده بلدنا واننا نبقى ايد وحده ضد اي عدو خارجي
    لكن من حق كل منا ان يعبر عن هذه الوحده بالطريقه التي يريد وتتناسب مع عقيدته

اولا انا لا اتدخل فى احكام الدين الاسلامى تماما
    انا عايز اوصل حاجة لو اعتراضك على شعار الهلال انو ليس شعار الدين الاسلامى فده ممكن تسئالى علية الى استخدمة زمان من ايام الثورة ولغاية وقتنا هذا مش احنا الى اخترعنا ان شعار الاسلام هو الهلال
    تانى حاجة انا لو موضوع رفع شعار الشهادة الاسلامية
    فحنا فى مظاهرات شبرا رفعنا القراءن نفسة الى هو اقوى شعار للاسلام بجانب الصلييب وتقدرى تتاكدى من كده عن طريق الصور والفيديوهات فى اليوتيوب
    انا عن من الممكن ارفع اى شعار يظهر وحدة بلدى حتى لو كانت الشهادة جمب الصليب

وزى مقولت لحضرتك رفى الشعار حاجة والايمان بية حاجة تانية

اما عن موضوع ائمة المساجد انهم بيتحدثوا عن الدين المسيحي بشكل سئ فحابب اوصل لحضرتك حاجة انا ساكن فى شبرا وجمب بيتى اكتر من جامع وبسمع الى بقولو
    لحضرتك ده بودانى ((المشركين-الكفار)) وكتير من كده

فدة واقع ياريت منهربش منو
    انا عارف ان الاسلام مش بيحرض على كده لاكن الكلام نفسة بيسخن ناس كتيير وخصوصا الى ملوش علاقة مع حد مسيحى وده بيخلية يشوفو من نظرة مش صحيحة خالص

اما عن زكريا بطرسانا اتفق معاكى جدا فيية لاكن تقدرى تقولىلى من ابتدع موضوع القنوات لمقارنة الاديان؟؟؟؟
    انا عندى اكتر من فيديو قدييم جدا عن كلام يقال عن الدين المسيحى بشكل بشع من علماء فى الدين الاسلام وبرضو تقدرى تلاقى الكلام دة على اليوتيوب
    لاكن اكيد عمر حضرتك مدورتى علشان كل واحد بيحب يبص على الى هو عيزو وبس

كل الى اقدر اقولو انى واحد بيحب دينة وبيحترم جداا الدين الاسلامى
    لاكن ارجو ارجو ارجو عدم التعصب فى الطرفيين المسيحى والمسلم

Blog Entries
    1

وأنا أوافقك الرأى يا أستاذ مينا فى عدم التعصب من كلا الطرفين المسيحى والمسلم
    لأننا كلنا كلنا كلنا
    مصريين
    و النقاش فى هذا الموضوع لو طال فيه الحديث أكثر من ذلك أكيد ممكن ياخد شكل لا نحمد عقباه
    لذلك أرجو مجرد مجرد رجاء من الجميع
    غلق باب النقاش تماما فى هذا الموضوع
    وأعتقد إن جميع الشباب اللى شاركوا فى تجاذب أطراف الحديث فى هذا الموضوع الحيوى
    كلهم عبروا عن رأيهم بالبراهين والادلة
    يعنى أكيد النقاش زيادة هيدخل بينا فى سكة التعصب من كلا الطرفين
    وربنا يوحدنا كلنا كمصريين ويبعد عننا الشرور كلنا كلنا كلنا إحنا المصريين
    ونعيش فى سلام وتسامح زى ماكنا عايشين من يوم ما اتولدنا مصريين
    اللهم آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآمين
    Last edited by hopy_braya; 14-01-2011 at 07:23 PM.

Blog Entries
    4

وانا معاكم يا مينا ويا هوبى نرفض التعصب فى اى شئ سواء فى دين ولا كورة ولا اى شئ اخر لانه اذى للمجتمع
    التعصب شئ منبوذ ولا يدل ابدا على ثقافة المرء الصحيحة او تفهمة وقبولة للاخر
    واحترام اختلاف الاخر فى اى شئ سواء لونه , جنسة , دينة سمة من سمات التحضر
    بس انبه انى ارفض العلمنه فالدين هو روح الحياة ونظامها و حقيقى لو كل فرد تعلم تعاليم دينة بشكل صحيح ستسود المحبة والاخاء

وانا بضم صوتى لصوتكم
    وشكرا على الردود المحترمة والمتعقلة من الاخ محمد فؤادو الاخ هوبى

Blog Entries
    1

العفو يا أستاذ مينا
    وربنا يديم علينا روح المحبة والتسامح والسلام
    Last edited by hopy_braya; 16-01-2011 at 06:59 PM.