إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 7 of 7
Share

Lightbulb استفسار هااااااام جدااااا وعاااااااجل عن مشروعات التخرج

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أنا طالب في السنة الرابعة بهندسة الآلات الكهربية و حاليا بنختار مشروع التخرج وأنا بس كنت حابب أسأل ذوي الخبرة لان الكلام كتير اوي في الموضوع ده
    بعد تصفية المشاريع توقفت على موضوعين : power system & control
    الباور سيستيم عبارة عن تصميم التوصيلات الكهربية كاملة بالحسابات المالية لمدينة سكنية بجميع ما فيها أما الكنترول فمنه buildings automaton system و digital control using PLC وحاجات مشابهة للمواضيع دي بس كنت سمعت معلومة ان معظم مجالات الشغل المتاحة حاليا هي في الباور سيستيم وانا بحب المجال ده لكني بفضل مجال الكنترول وحابب اوي مجال الـ PLC و اني اخد خبرة فيه فهل فعلا الشغل كله او معظمه باور سيستيم والكنترول قليل او مش موجود ؟!
    وهل مشروع الـ automation مشروع عملي مطبق مفيد في الحياة العملية لو اخدته كمشروع ولا الاستفادة منه مقتصرة على المشروع فقط ؟!
    أرجو المساعدة سريعاااااا لاني مطالب بتقديم الرغبات وكنت حابب أعرف رأي ذوي الخبرة قبل ما أتخذ قرار نهائي .. آسف على الاطالة وشكرا مقدما

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

الاخ العزيز B_Dahab

بعد التحية ... نصيحتي ليك انك تبتعد قدر الامكان عن مجال العقارات ... لأن فالنهايه هتتحول لمهندس سلسيون ... و فاللحظه دي هتلاقي نفسك شغال فني

انصحك بالمشروع buildings automaton system

و ان كنت اتمنى انك تعرض علينا كل المشاريع المطروحه ... يمكن فيها عاجه مش عجباك لكن هيه مفيده ... تمنياتي لك بالتوفيق ... و بخصوص انك المشروع فيه استفاده كبيره منه او اخده كمشروع و السلام ... فأنا بنصحك انك تاخده كمشروع و السلام ... لأن الواقع العملي غير تطبيق الكليه العملي ... و ده ال انته هتكتشفه لما تخلص و تنزل السوق ... ربنا يوفقك و يكرمك لل فيه الخير ... بس اجتهد فالمشروع ... مش تنام ... بس متبنيش عليه امل

شكرا لاهتمامك ونصيحتك يا midogamal

أنا بس كنت حابب اوضح حاجة بالنسبة لمشروع الباور سيستيم وهي انه مش مشروع عقارات زي ما حضرتك فهمته ولكنه كانه مشروع في مكتب استشاري بالكامل وتصميم كل ما فيه زي
    study of load ch/c.s, load estimation, protection system, emergency generating units, design of indoor and outdoor lighting, ..... and other designs
    يعني كل حاجة من اول الـ 11 كيلو فولت

وبالنسبة للمشروع والشغل فالفكرة ان كتير بيقولوا ان مشروع الباور سيستيم ده هيفيد اوي بعد كده ان شاء الله اكتر من الكنترول وان شغل الكنترول مش كتير . وبالنسبة للاستفادة فـ انا بس حابب اشتغل في مشروع يفيدني الى حد ما بعد كده في المجال اللي انا حابب اشتغل فيه وهو مجال الكنترول وخصوصا الـ
    PLC

رأي حضرتك ايه من ناحية عملية في الكلام ده ؟! .. وأخيرا شكرااااا لاهتمام حضرتك مرة أخرى وربنا يوفقنا جميعا لما فيه الخير ان شاء الله

8. Forum Ads:

Eng. B_Dahab

اولا ربنا يوفقك ف المشروع ويعينك على السنادي
    انا من رأيي تعمل مشروع ف المجال اللي انت حابب تشتغل فيه لانك لما هتيجي تقدم ف مكان ليه علاقه بالمجال ده وهيكون ف السي في بتاعك مشروع التخرج متعلق بيه هتكون نقطه ايجابيه ف صفك
    بس فيه حاجه خد بالك لازم تسأل كويس فيه اماكن بتحتاج ناس يشتغلو
    بال PLC
    ولا لأ عشان برضو تكون عارف هيفيدك ولا هيكون كده وخلاص
    بس اللي سمعت عنه برضو انه استخدامهقل كتير الايام دي فياريت تحاول تسأل بجد فيه اماكن فعلا بتحتاج الناس دي ولا لأ
    ولو لاقيت اكتر من مكان توكل على الله واشتغل ف المجال اللي انت حابه

وممكن برضو تشتغل شغل كنترول ولكن بأي حاجه غير ال
    PLC
    وربنا يوفقك مره تانيه

Blog Entries
    4

Good Luck.
    From my point of view the the project will be an add value when you aim to work on the same project field, but at last it's just a project with a degree and the work will be so different than your project.

For some engineering division like Electrical power, Mechanical , civil, architecture and production, the project will be related to their work and you should prefer to choose a project which is related to your aim for work field.

Wish you the best ISA.

11. Forum Ads:

1st, thnxxxxxxx for all of u for ur helpful advices BUT I just wanna ask a question about control field :
    Eng. Elrayhana has said that the PLC is not the common used device in control system nowadays, could u kindly tell me what's new in control field or what replaced the PLC in it's place and function ?! .. Kindly tell me about that matter to try to work in a project dealing with the new devices (as much as I can) specially that I'm seeking to work in that field isA
    Finally, thnxxxxxx all again