إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 4 of 4
Share

Default الشات بين الجنسين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع يظهر من عنوانه وهو الشات وغرف الشات ....فى الحقيقه تحدث الكتيييييير من الناس عن هذا الموضوع ....وكثييييير من الشيوخ حذروا من الشات وغرف الشات والصداقه بين الجنسين ...وايضا عندما تبحث على الشبكه العنكبوتيه عن هذا الموضوع تجد النت مليء بالقصص والحكايات التى يدمى لها القلب ...ولكن السؤال هنا

هو لسه فى شباب بيدخلوا على الشات ؟؟هو لسه فى شباب ضايعه ؟؟

بصراحه السؤال دة دار فى ذهنى اليوم

ربنا يهدى الشباب والبنات ...انا بصراحه مش متخيله ان على الرغم من كللللللللللللل الكلام والقصص والحكايات عن الشات ومع ذلك فى لسه ناس بتدخل وبتتكلم وتتسلى ووووو

واخيرا احب اقول فعلا ...الحمد لله الذى عافانا مما ابتلى الناس به

قال العلامة ابن جبرين
    لا يجوز لأي إنسان أن يراسل امرأة أجنبية عنه ؛ لما في ذلك من فتنة ، وقد يظن المراسل أنه ليست هناك فتنة ، ولكن لا يزال به الشيطان حتى يغريه بها ، ويغريها به. وقد أمر صلى الله عليه وسلم من سمع بالدجال أن يبتعد عنه ، وأخبر أن الرجل قد يأتيه وهو مؤمن ولكن لا يزال به الدجال حتى يفتنه.
    ففي مراسلة الشبان للشابات فتنة عظيمة وخطر كبير يجب الابتعاد عنها ) انتهى ، نقلا عن : فتاوى المرأة ، جمع محمد المسند ، ص 96

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

انا رايي حاجة واحدة بس انه لو الناس كانوا ربوا ولادهم علي ان في في الدنيا حاجات تانية غير الحلال و الحرام كان الموضوع حيختلف خالص
    لو كانوا ربوا ولادهم ان نجاحهم و ثقافتهم مهمة ما كانوش حبقوا بين الحلال و الحرام و بين اغاني الفيديو كليب و تامر حسني
    ما كانش حيبقي عندهم وقت اصلا
    و البنات و الولاد في كدة زي بعض مش يقولوا للبنت خدي بالك من نفسك عشان تتجوزي و للولد ما تتجوزش اللي تصاحبها و اخر تهريج

8. Forum Ads:

طبعا راى سليم جدااا والأهل يقع على عاتقهم عبء ومسؤليه كبيرة جدااا وكلكم راع وكلكم مسؤل عن رعيته

ولكن الكلام دة مظبوط ميه فى الميه لو بنتكلم عن فئه عمريه معينه فقط وهى فئة سن مثلا ال16 سنه لحد مثلا 21 سنه ولكن لما نيجى نشوف الشباب اللى وصل لسن 25 و26 فما فوق استغرب جدااا لان يعنى

هو خلاص مفيش عقل للدرجه دى؟؟ يعنى متجيش وانت شاب زى الفل عندك 28 سنه داخل على الشات باميل بنت وقاعد تكذب على دى وتضحك مع دى ولما نسالك لى بتعمل كدة وانت عندك 28 سنه تقول لى اصل بابا وانا

صغير مقليش عيب متعمليش كدة كدة غلط ... طبعا انا مش بلغى دور الاهل ولكن هل يصح تعليق تصرفات واخطاء الشباب على هذه الشماعه؟؟طيب امال فين العقل ؟؟لى مقفول كدة للدرجه دى مش قادر يعرف ان دة شيء مش سليم ؟؟

ونيجى بقى للبنت اللى المفروض انها اصلا متعملش كدة خالص مش بس لانها اتربت على كدة ولا لانها عندها عقل لا ياجماعه دة شيء بالفطرة وبصراحه فى حالات البنات انا بلقى اللوم على الامهات الام اللى مش فاضيه

لبنتها ولا فاضيه اصلا لبيتها ...علشان كدة سبحان الله لما تبص على البنت اللى والدتها توفاها الله بتلاقى حماية ربنا ليها ...بتبص تلاقى ربنا حفظها ودة لان وما ربك بظلام للعبيد

غير طبعا ان فى اسلوب للتربيه والتوعيه ...اسلوب للتربيه مبنى على اسس وقواعد الاسلام ...مبنى على معرفة الاهل ودرايتهم التامه بالحلال والحرام ...ممكن جدااا تلاقى ام مش عارفه ان الشات دة حكمه الشرعى لا يجوز وتلاقيها بترد وتقول عادى انا بنتى بتكلم اصحابها وزمايلها فى المدرسه والكليه ...ودة ان دل على شيء دل على جهل الام ...وعلشان الامور متدخلش فى بعض اناهنا مش بتكلم عن اختلاط البنات والشباب لا اناهنا بفرق لان فى اختلاط مذموم منهى عنه شرعا ولا يجوز وبيسبب مشاكل كتييييييره جدااا وهنا بقى نبص نلاقى نفسنا امام مشكله اكبر وهى ان الاهل اللى احنا نفسنا انهم يربوا اولادهم على التفوق العلمى وعلى نجاحهم وثقافتهم اصلا مش عارفين يعملوا كدة ...ودة بياكد ان المفروض اننا زى مابنخاطب الاهل ونقولهم عليكم عبء ومسؤليه برضه نخاطب الشباب ونقول لهم أين ذهبت عقولكم ؟؟ لى قلوبكم مقفوله كدة ؟؟ وفى نفس الوقت ممكن تلاقى ام عارفه الحكم الشرعى ولكن بتتعامل مع ابنائها وبناتها بطريقه غلط بتتعامل معاهم بطريقه النهى والامر والزعيق ..ودة غلط لان المفروض ان الام تبقى ذكيه وتعرف تتعامل مع ابنائها وتحببهم فى فعل الصح بطريقه كويسه

اعتذر عن الاطاله ولكن لاهمية الموضوع