إضغط لتفاصيل الإعلانات



Results 1 to 9 of 9
Share
  1. #1

    Default ازاى احبك يابلد وانتى مش حبانى

    ازاى احبك يابلد وانتى مش حبانى



    رائعة أحمد فؤاد نجم الجديدة





    ازاى احبك يابلد وانتى مش حبانى
    إزاي أعيش وأموت وأندفن في أرض رفضاني



    بنام وأحلم ببكرة الأقي بكرة زود أحزاني
    أه يا بلد لو بإيدي كنت أهدك وابنيكى من تانى

    بيقولك تعديل دستوري إحنا عايزين تعديل إنساني
    كل إنجازات البلد أنفاق وكباري
    بلد بتموت وشعب فى حالة سكوت وكانها لعبة اتارى
    من كتر الظلم والضلمة بقول ياريت ايام الملك والانجليز ترجع تانى

    أه يا بلد مليت بحبك الدفاتر مع العلم أنك قتلاني
    مين اللي قال أن عبارة السلام غرقت
    ومين اللي قال أن ممدوح إسماعيل قاتل وجاني
    اللي غرقت مصر واللي غرق ما بيطلعش حى تانى
    هو يطلع من صالة كبار الزوار وأنا اتحبس في سجن المطار واتعرض علي البحث الجنائي

    انا اللي من صغري أخترتك سكتي أتريها سكة أحزاني
    أنا اللي من صغري أخترتك كلمتي ألاقيكي مقيداني
    أه يا بلد نفسي قبل ما أموت الاقي زمانك وزمانى
    إتغربت أكتر من سبع سنين ورجعت لاقيت الغربة هنا شكل تانى

    بلد بتعاني بكل المعاني بكياني وانا أملى أحس بكيانى
    عشرين سنة مخلص محبوس بين جدران دكاني
    نفسي أعيش من غير ما أنافق السلطان والسلطاني
    نفسي أعيش من غير ما أنافق ولا حتي أبويا اللي رباني

    بكرة نتحاسبو علي السكوت وعلي العيشة العميانى
    إبني مكملش سنتين نايم جنب مني بيشد في شعري ويحط صبعه في وداني
    ويضربني بالقلم ولسان حاله بيقول ليه يابا خلفت تاني
    وأنا في سري بأقول ياريتك يا أحمد يابني ياباني إبن ياباني

    مع إن وجودك في الدنيا عمل فيا وخلاني
    أحب البلد أكتر وأهد جدران دكاني
    شيخ الأزهر بيقول المعارضة حرام
    وانا نفسى أعرف آية الحلال فى بلد الميت مليون حرامى

    أحمد فؤاد نجم



  2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا


  3. Forum Ads:

  4. Forum Ads:

    اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع


  5. Forum Ads:

    -->

  6. #2
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    Arab world!
    Posts
    6,169
    Blog Entries
    4
    Rep Power
    10

  7. #3
    Join Date
    Jun 2010
    Location
    Cairo,Egypt
    Posts
    136
    Rep Power
    10

  8. Forum Ads:

  9. #4

  10. #5
    Join Date
    Jan 2008
    Posts
    1,785
    Rep Power
    14

  11. Forum Ads:

  12. #6
    Join Date
    Jul 2010
    Location
    المنصورة
    Posts
    46
    Rep Power
    0

    Default

    تسلمى يانسمة على الإنتقاء الأكثر من رائع
    كلام جميل جدا ومعبر عن لسان حال الكتير مننا
    وإن كان مابحبش انسب الكلام السىء للوطن والبلد ... الكيان هو اللى فاسد ... الارض والوطن والبلد اللى هى مصر عمرها ماهتبقى فاسدة بل بالعكس دى فيها خير كتير اوى والدليل إنه مابيخلصش رغم كمية السرقة والنهب
    وعلى رأى المثل القائل : مصر هى مامتى لونها لون بيجامتى

    لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

    من مواضيع Mohamed Refaat :


  13. #7

  14. #8
    Join Date
    Feb 2008
    Posts
    532
    Blog Entries
    2
    Rep Power
    13

    Default

    فعلا كلام اكتر من رائع

    مش لاقى تعليق يليق بالكلام ده

    يارب نضف البلد دى الذباله كترت على الاخر يارب
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

    Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

    من مواضيع eljoker70000 :


  15. #9

    Default

    الله هو ده لسان حال السلطة فى الوطن العربى والمعانى هنا قاتلة لانها كلها فى محلها
    اللهم ارحمنا وطهر لنا حكامنا واجعانا خير محكومين لخير حكام وانصر بنا دينك
    اللهم اميييييييييييييييييييييييييييين

Similar Threads

  1. كل سنه وانتى طيبه ياهوبى ..ولكل مهندسين مصر
    By نداء الاسلام in forum Engineers discussions
    Replies: 7
    Last Post: 30-07-2010, 07:21 PM
  2. اختك
    By nesma saad in forum Engineers discussions
    Replies: 3
    Last Post: 13-11-2009, 06:05 PM
  3. من اختك تحبك فى الله
    By nesma saad in forum Engineers discussions
    Replies: 3
    Last Post: 26-10-2009, 02:16 PM
  4. انت بتاكل ازاي
    By bondo2h in forum Engineers discussions
    Replies: 0
    Last Post: 29-04-2009, 03:48 AM
  5. احبك يا ابي
    By Mr.Mosty in forum Engineers discussions
    Replies: 0
    Last Post: 16-11-2008, 02:16 PM

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  

أقسام المنتدى

الروابط النصية

تابع جروبنا على الفيس بوك

صفحة Egypt Engineers على الفيس بوك

تابعنا على linkedin

جروبنا على الياهو جروب