إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 16 to 26 of 26
Share

اه تمام ...الاول اللهم صلي على النبي

البويزون او بالعربي "السم" هوا عباره عن استغلال لثغره امنيه في بروتوكول
    ARP "Address Resolution Protocol"
    البروتوكول دا اتعمل علشان يسهل عملية الاتصال بين الاجهزه وبعضها في الشبكه المحليه يعني لما يكون لكل جهاز اسم ورقم بطاقه شبكه"الماك" ورقم اي بي ولان الاي بي والماك والاسم المفروش انهم مايتكرروش على الشبكه "المحليه" بكده ميحصلش اي لخبطه في ارسال البيانات من جهاز لجهاز لان الجهاز بيرسل البيانات لاي جهاز اخر بعد علمه بالتلات حاجات دي "دا في نطاق الشبكه المحليه"

حلو لحد كد "حلو" يجي الهلالي قاعد على جهازه فتحه والنظام حمل وفتح الويندوز في هذه الاثناء البروتوكول "ايه ار بي" له وظيفه مهمه تانيه وهي

بيتاكد قبل التعامل مع الشبكه ان رقم الاي بي بتاع جهاز الهلالي محدش واخده "مش مكرر يعني"

حلو ....عرفنا وظيفة البروتوكول نيجي باه لحاجه اسمها "جدول البروتوكول" الجدول دا بيتخزن جوا بطاقة الشبكه يعني كل كرت شبكه لما بيتشغل الجهاز ويتعرف على الشبكه وعلى الراوتر بيتكون جوا ذاكرة الكرت هذا الجدول

حلو....لما جهاز الهلالي يعرف مين معاه ومين الراوتر "او البوابه اللي هتدخله على النت" ويتكون الجدول ويجي الهلالي يدخل يفتح "ايجي انج" يفتح معاه شويه وهــــــــــــــوب يلاقي النت فصل

حلو...النت فصل دي ليها ميت سبب بس انا بكلم هنا على واحد قاعدلي وبيفصل عليا النت من نفس الشبكه "واحد موصل نت معايه يعني" او في نفس النطاق "ورا نفس الراوتر يعني"

ايه اللي حصل باااه
    "سمملي الجدول" حطلي السم ببرنامج اسمه "نت كت" بيعمل ايه البرنامج دا بيجي على الجدول اللي متكون عندي بواسطه البروتوكول "اي ار بي" ويجي على اهم حاجه عندي وهي العنوان بتاع الراوتر المتسجل عندي "الاي بي يعني" خد بالك ان في اي بي و ماك واسم ....بيجي البرنامج في اجزاء من الثانيه قليله جدا جدا ويسبق الراوتر الحقيقي وبقولي انا الراوتر انت هتدخل عن طريقي النت "زي كانك بالظبط حطيت الاي بي بتاع المؤذي دا عندك بدل عنوان الراوتر"

حلو....يروح النت فاصل عندي ويفضل جهازي يسمع كلامه ان هوا الراوتر ويجي الراوتر في اجزاء من الثانيه قليله جدا جدا يسبق المؤذي ويقولي انا الراوتر وفي الحاله دي هوا الراوتر الحقيقي ويجي النت عندي واعد اكتب موضوع على ايجي انج واجي احطه هوب يفصل النت ايه اللي حصــــــــــــــل سمملي الجدول تاني

ودا يفسر ان اللي بيستعمل نت كت على جهاز بيسبق شويه والراوتر يسبق شويه فتيجي تبص تلاقي شويه في نت وشويه لا بنعرف ازاي بصوره ادق من موضوع شويه يفصل وشويه يشتغل "هحتفظ بالمعلومه دي لنفسي " لاني تعبت جدا لحد وقعت على الحل بدون برامج ولا حاجه من دي

الحل اللي فوق دا باختصار "بما ان الجهاز بتاع الهلالي بيمشي ورا اي كلام يتقاله لا ..نعلمه عنوان الراوتر والماك بتاعه واهم حاجه في العمليه دي هيا الماك" يعني ندبس الاي بي بالماك عشان لو المؤذي حاول يخدع جهاز الهلالي ميعرفش مهما عمل ونحط الحل دا "الباتش" مع بداية تشغيل الويندوز

واحد يقولي وضح اكتر ....اقوله ان المؤذي بيعرض عليا زي مقولنا في وقت قليل جدا انه هوا الراوتر وعنوانه هوا نفس عنوان الراوتر ولكن ماك مختلف """اهي دي اللعبه""" الماك لانه عمره مايقدر يعرض عليا نفس الاي بي والماك ويكون في جهاز تاني"الراوتر الحقيقي" له نفس العناوين دي في نفس الوقت مينفعش ليه اقولك "لانك ببساطه هتفضل متصل مع الجهاز الحقيقي "الراوتر" وتنفضله طيب الراوتر في اقل من اجزاء من الثانيه تهت عنه يجيلك المؤذي ويقلك انا الراوتر وتسمع كلامه ومتعرفش تحط موضوع للناس على ايجي انج
    طيب الحل
    الموضوع معقد جدا انا عارف ....انا ليا 6 شهور عايز افهمه
    Last edited by Helaly; 21-06-2010 at 06:40 AM.

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

في تكمله كنت احب اضيفها للموضوع دا وهي ان "توأم عمليه النت كت على الشبكه هو وضع جهاز راوتر تاني على نفس الشبكه من قبل احد المستخدمين " يعني يروح شايل الكابل اللي واصل في جهازه ويروح مركبه في راوتر 4 مخرج وياخد منه لجهازه" كــــــــــــــــــــــــــــــــارثه لو كان الراوتر دا له نفس عنوان جهاز الراوتر القديم "اللي شغال وبيخدم الشبكه" والاكبر مصيبه لو كان الماك بتاعه اقل من الماك بتاع الراوتر القديم هيتم اختياره الرئيس تبعا لنظام اختيار الاجهزه الرئيسه وتفاوضها مع بعضها البعض اذا هيتم اختياره رئيس "الماك الاقل يكسب الانتخابات" وكل الاجهزه تتوجه ناحيته "فاكرين لما المؤذي يقلك انا الراوتر" نفس الفكره بس دا باه بشكل رسمي وهتتجه للراوتر الجديد اللي هوا مفيش عليه نت اصلا وهوب النت فصــــــــــــــل ويروح جاي المؤذي جايب الباتش بتاعي ويستعمله استعمال خبيث يثبت جهازه على الراوتر القديم يبقى هوا عنده نت والناس ياعيني قاعدين يتفرجوا......"ياريت تكون الفكره وصلت"

Blog Entries
    4

8. Forum Ads:

ودا الانتي بتاع ويندوز 7 ....انا طلبت من الناس تجرب الحل وواضح ان قليل اوي جرب الحل طيب محدش جرب على ويندوز 7 """محدش""" طيب على العموم احنا عاوزين بس نريح الناس من المشكله المتعبه دي

http://www.4shared.com/file/BLfSlcWD/Helaly7.html

هنغير المعطيات دي على حسب ظروفنا "كليك يمين على الباتش وتعديل" او "Edit"
    Wan دا اسم الكونكشن عندك غالبا هيكون اسمه Local Area Connection غيره انت افضل ل Wan
    192.168.1.1 ودا واضح انه عنوان الراوتر
    00-21-27-e7-f2-61 ودا واضح انه ماك الراوتر
    غير على حسب ظروفك

ارجو المعذره هغيب عنكم فتره من الوقت لظروف والدي الصحيه "ارجو الله العلي القدير ان يشفي مرضانا ومرضى المسلمين"

Blog Entries
    4

11. Forum Ads:

Default رد : شباااب لحد النهارده مفيش حل عملي للبويزون "النت كت"

للتحميل المباشر :

Last edited by Mohamed Fouad; 08-08-2011 at 01:23 PM.

ممكن حضرتك تستخدم سيرفر واحلى واقل سيرفر مكلف فى الوقت وكل شئ
    هوا العملاق المايكروتك
    وشكرا