إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 11 of 11
Share

Default القفشة تحكم!

من المصرى اليوم

القفشة تحكم!

بقلم أحمد الصاوى ٣/ ٤/ ٢٠١٠
    نشرت جريدة «الجمهورية» يوم الخميس الماضى، أنها علمت من مصادرها أن الدكتور زكريا عزمى، رئيس ديوان رئيس الجمهورية، تلقى خلال وجوده بألمانيا لمرافقة الرئيس مبارك فى رحلته العلاجية أكثر من مليون مكالمة تليفونية على هاتفه المحمول من مواطنين، سعوا للاطمئنان على صحة الرئيس.

لا تتوقف عند معلومة تقولها «الجمهورية» بأن هناك مليون مواطن يعرفون رقم الهاتف المحمول للنائب المحترم الدكتور زكريا عزمى، لكن تعال لنمارس معاً لعبة الأرقام والحساب، ولنفترض أن متوسط زمن المكالمات التليفونية التى تلقاها زكريا عزمى ــ الجمهورية ــ دقيقة واحدة لكل مكالمة، وهو تلقى مليون مكالمة، اقسم مليون دقيقة على ٦٠ لتعرف عدد الساعات، ستجد الناتج ١٦٦٦٦.٦، بما يعنى أن عزمى تحدث فى هاتفه المحمول خلال ٣ أسابيع تقريباً هى كل المدة التى قضاها مع الرئيس فى ألمانيا، حوالى ستة عشر ألف وستمائة وستة وستين ساعة، وعندما تقسم هذا الرقم على ٢٤ ساعة هى كل المساحة الزمنية ــ اللى خلقها ربنا لليوم الواحد ــ ستجد الناتج ٦٩٤ يوماً.

بالورقة والقلم يحتاج النائب زكريا عزمى ٦٩٤ يوماً، أى ما يقرب من عامين متصلين، لا ينام فيها، ولا يصلى، ولا يدخل «بيت الراحة» ولا يعرض أوراقاً على الرئيس مبارك، ولا يتحدث مع أحد، فقط يرد على هاتفه المحمول ليتمكن من الرد على مليون مكالمة تليفونية.

ولو عدت وقلت إن متوسط المكالمة الواحدة ليس دقيقة، وإنما ٣٠ ثانية فقط، اقسم ٦٩٤ يوماً على اثنين، لتجد أن عزمى كان يحتاج ٣٤٧ يوماً ليرد على مليون مكالمة، ولو قدرت أن متوسط المكالمة الواحدة ربع دقيقة فقط أى ١٥ ثانية، بمعنى ألا يقول المتصل لعزمى «ألوه» ويدخل فى الموضوع مباشرة كما تفعل برامج التوك شو، فيقول لعزمى: «أنا أحمد من طنطا.. إزى الريس دلوقتى؟» فيرد عزمى: «الحمد لله.. مع السلامة».. ثم يغلق الخط، فهو يحتاج إلى ١٧٣ يوماً ونصف ليرد على مليون مكالمة هاتفية مدة كل واحدة ١٥ ثانية فقط لا غير.

رغم أن هذا الخبر منشور فى العدد الأسبوعى لجريدة الجمهورية الصادر فى أول أبريل، فإن الجريدة لم تشر إلى أنه «كذبة أبريل» على سبيل المثال، لكنه جاء كخبر طبيعى وجاد فى صفحة طبيعية وجادة، الأمر الذى جعلنى وعدداً من زملائى نتحسس عقولنا ونجتهد لإيجاد مخرج حسابى يسمح بذلك،

وللأمانة فقواعد الحساب قد تستوعب هذا الحديث فقط، لو تم احتساب المليون مكالمة «رنات»، بمعنى أن «يرن» مليون مواطن على زكريا عزمى فيفتح على كل واحد منهم لمدة ثانية واحدة، وفى هذه الحالة سيحتاج الرجل إلى ١١ يوماً ونصف تقريباً لفتح الخط وإغلاقه فوراً، بما يوازى نصف عدد الأيام التى قضاها مع الرئيس، دون حساب ساعات النوم أو العمل، أو «بيت الراحة».

ما أقوله ليس انتقاصاً من عزمى وتقليلاً من دوره إلى جوار الرئيس، وليس إنكاراً لحقيقة اهتمام المصريين بصحة رئيسهم، وليس سخرية من أحد.. وليعذرنى أصدقائى وزملائى الأعزاء فى الجمهورية.. فهذه المرة «القفشة تحكم»!

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    4

الحقيقة انا مقرتش ولا سمعت عن الموضوع دا
    بس هو اكيد نسى يقول انها مجرد تشبية للعدد المهول اللى جالة من المكالمات مش مليون يعنى
    اكيد دا هيبقى الرد الطبيعى للراجل فى الموقف دا ومش لازم نقف للواحدة يا استاذ احمد يا صاوى

يلا ربنا يكرمهم

صحيح يا جماعة هو انتوا تفتكروا الريس هيكمل فى الانتخابات ولا يروح يريح شوية فى الامازون؟

علي فكره يا جماعه
    بجد الواحد كان زعلان علي الريس فعلا انا عرفه وكلنا ان في حاجات مش حلوه في بلدنا بس بجد انا شايفه ان احسن واحد للبلد هو الريس بتاعتنا ويمكن يحصل التغيير اللي احنا عايزينه بس معتقدتش ان حد تاني هيخاف علي البلد ن الناس اللي عايزه ترشح نفسها
    انا عرفه ان كتير هيكون ضد كلامي بس ياريت لو كل واحد فكر فيها براحه كده البلد حصل فيها حاجات كتير بغض النظر عن ان في حاجات كتير عايزه لسه تتغير بس نفسي احنا كمان يكون لينا دور في بلدنا مش كل واحد دلوقتي اللي يهمه هوه شغله وبيته وبس

8. Forum Ads:

Blog Entries
    4

يا ريد هارت انا عايز اقلك حاجة
    ان كل الوزاء و عيالهم وحتى اولاد الريس
    سافروا كلهم برة مصر لانهم خافوا يحصل للريس حاجة و بعدين الشعب يحاسبهم انتوا عملتوا ايه
    الله اعلم صحة الكلام دا ايه
    بس الكلام دا سمعتة من واحد ان واحد فى رئاسة الوزاراء هو اللى قال كدة
    وطبعا الاشعات سهل تنتقل فالله اعلم بصحة الموضوع دا
    بس يكفى سرقة وفساد فى البلد؟
    تفتكرى هما كانوا ليه خايفين الريس لو حصلة حاةج يتخاسبة مش دا معناه انه هو اللى حاميهم؟
    وحاميها؟؟؟؟ ايه؟

بصى
    بغض النظر عن اى شئ احنا عايزين تغيير والتغيير مش هيجى الا بفكر جديد وواحد متمتعش بالسلطة ولا لسه حب المال؟
    دانا سمعت بلاوى والله اليومين دول بس كفاية كدة

انا شخصيا مش معاه ابدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وكفاية فكرة اللى نعرفة احسن من اللى منعرفوش
    خلينا نقول

هو انت شفت ولا جربت علشان تقول خليه واللى نعرفة احسن من اللى منعرفوش؟
    على كدة مفيش رجاله فى البلد دى غير واحد بس وهو الريس اللى يقدر عليها؟
    اكيد دا مش صح ولا ايه يا رجال المستقبل؟؟؟

انا مش معاكي ياريد هارت ابدا
    مفيش حد جايب بلدنا ورا غير الريس كفايه الفلوس اللي بتضيع
    مصر بيدخله دخل كبير من القناه ولا من السياحه وغيره وغيره ماشاء الله
    لو كل ده بيستغل فعلا لصالح الشعب بلدنا حالها هايبقى احسن من كده كتير
    كل مسؤول بيلحق ياخد حاجه بياخدها
    بس ربنا يكون في عون الناس

11. Forum Ads:

أكيد أنا مختلف معاك يا ريدهات....الموضوع عمره ماكان إن في حاجات حصلت وحاجات لسة الموضوع بسيط...الريس بقاله أكتر من 25 سنة في الحكم..يعني شوفي مدى التقدم مقارنة بال فترة وفي نفس الوقت بصي ل حاجات تانية زي قوة العملة الشرائية ساعة مامسك الحكم ودلوقتي
    طبعا مش هأتكلم عن الدين الداخلي وال خارجي ولا عن الفساد ولا عن كرامة المواطن اللي بقت تحت الأرض
    طبعا كل ده ملوش دعوة بالبطالة وال محسوبية وإن أكتر من 30% من الشعب تحت خط الفقر
    يعني المعادلة بسيطة..هو عمل حاجات اد إيه في 25 سنة وبوظ حاجات اد إيه
    أما حكاية إنه خايف على البلد فـاحنا مش عارفين باقي المرشحين علشان نحكم عليهم بدون مانديهم فرصة
    وفي النهاية أحب أقول إن مفيش بلد فيها ريس يقعد كل ده في الحكم..ليه هو بس اللي بيحب البلد وال باقيين لأ ...ولا هو بس اللي عارف المصلحة..بصراحة ده مش حب ده تملك و زي ما ب يقولوا..ديكتاتورية

هما اللي بيقولوا واحنا مالناش دعوة

يجعلوا عامر
    Last edited by mohamadoz; 05-04-2010 at 09:10 PM.

بجد يا جماعه انا عرفه تقصدوا ايه وانا معاكو بس ياتري واحد عاش بره مصر مثلا طول حياته هيعملها ايه ولا هيعمل للشعب ايه اعتقد لو مطلوب فعلا تغيير بجد لازم يكون واحد عاش في البلد دي وحس بكل حاجه فيها مشي في شارع وكل مكان وشاف ايه اللي البلد محتاجه ليه مش مجرد ان واحد قال انا عايز اغير البلد واقف مع الشعب واحل مشاكله انه هوه كده
    لازم حد يكون بيحب الشعب بيحب تراب البلد دي ويخاف عليها اكتر من نفسه ومشاكل الشعب اهم حاجه عندكو وكمان لازم يعمل لينا كيان واحترام بين دول العالم

Blog Entries
    4

طيب ومين قال ان البرادعى ولا زويل مش بيحبوا البلد دى ولا بيخافوا عليها؟
    صحيح هما مداقوش طعم الفقر ولا البهدلة زى ما كتير شافها؟
    بس ليه متقوليش من وجهة نظر تانية انه شاف تجارب ناجحة و ممكن ينفذها هنا فى مصر؟
    طيب بلاش دا كله كفاية ان احنا اللى نبقى مختارين الريس بتاعنا مش هو اللى جاى على دماغنا؟
    وان الدستور هيتغير و يبقى اقصى حكم هو فترتين فقط
    يعنى حتى لو البرادعى معملش حاجة هيمشى بعد فترتين
    وانا شخصيا مش شايف ان البرادعى هو الافضل لكنه الافضل حاليا
    الراجل عندة علم و قوة ادارة و هيغير اشياء كتير.

ليه منجربش يا جماعة ونشوف الراجل هيعمل ايه و احنا بعد كدة نقدر نحاسبة؟
    ليه نقبل يا ريدهارت ان الانتخابات تتزور كل مرة؟ وكان قدام عينى نتايج الانتخابات
    وصوتى انا شخصيا مكنش موجود لاحد المرشحين كان عدد المرشحين صفر
    مع انى صوت للمرشح دة و لكنه صفر
    شوفى كام واحد تانى صوتوا لنفس المرشح والنتيجة التخيلية صفر؟

كمان هما مش هيسمحوا للبرادعى ولا عمرو موسى ولا غيرة انه يترشح لانه مش هيلحق

فى كروش فى البلد دى مش هتسكت لانها لو سكتت هتنفضح و هتتاكل او تهرب من البلد

Quote Originally Posted by redheart View Post
    بجد يا جماعه انا عرفه تقصدوا ايه وانا معاكو بس ياتري واحد عاش بره مصر مثلا طول حياته هيعملها ايه ولا هيعمل للشعب ايه اعتقد لو مطلوب فعلا تغيير بجد لازم يكون واحد عاش في البلد دي وحس بكل حاجه فيها مشي في شارع وكل مكان وشاف ايه اللي البلد محتاجه ليه مش مجرد ان واحد قال انا عايز اغير البلد واقف مع الشعب واحل مشاكله انه هوه كده
    لازم حد يكون بيحب الشعب بيحب تراب البلد دي ويخاف عليها اكتر من نفسه ومشاكل الشعب اهم حاجه عندكو وكمان لازم يعمل لينا كيان واحترام بين دول العالم
    أكيد المواصفات ده مش قصدك بيها الريس

Blog Entries
    4

Quote Originally Posted by mohamadoz View Post
    أكيد المواصفات ده مش قصدك بيها الريس

Egypt!!