إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 4 of 4 FirstFirst ... 234
Results 46 to 58 of 58
Share
  1. Default

شكرا لزوقك يا محمد يا حبيبى و يشرفنى الانضمام لاى منتدى ويشرفنى خصوصا انى انضم لمنتدى مهندسين مصر و انا يا جماعة نفسى اتعاون اكتر معاكم فى اى حاجة و انا تحت امر الجميع . طبعا انا حكيتلكم كفاحى عشان مدخلش كلية الشرطة عشان بس تغيروا شوية عن نفسكم هههههههههههههه ونحكى فى حاجة تانية شوية . نسيب شوية الضحك وانا هحطط للناس لينك كلية الحاسبات والمعلومات جامعة القاهرة عشان تعرفوا اكتر عن كلية الحاسبات و المعلومات

http://www.fci.cu.edu.eg/?pg=academic/academic.php

فى قسم جديد هيتفتح فى كل كليات الحاسبات والمعلومات هو قسم هندسة البرمجيات من السنة الجاية لان القسم دة اتفتح فى حاسبات ومعلومات حلوان فقط السنة اللى فاتت وكمان مفتوح فى حاسبات و معلومات الجامعة البريطانية و الجامعة الامريكية وغيرها . ولكم جميعا جزيل الشكر
    Eng Ahmed El-Desoki
    Network and System Engineer
    FCI Graduated
    CCNA + MCSE (Security + Messaging)

لو بطلت احلم اموت
    لو عاندت اقدر افوت

شرف عظيم و رفيع المستوى لاى مصرى ان يكون خريج او طالب بكلية الحاسبات والمعلومات

يرخص الغالى ليك يا حبيبى يا مالك حالى انت يا حبيبى
    يا كلية الحاسبات و المعلومات

FCI = Faculty of Computers and Informatics

الحمد لله رب العالمين الذى اكرمنى بنعمة الحج . اللهم يارب لا تخرجنى من السعودية ابدا لكى استطيع كل عام ان احج الى بيتك الحرام
    اللهم يارب لن استحى ان ادعوك كل عام ان احج الى بيتك العظيم فلو قطعت رزقى من الحج فاقطع رزقى من الحياة قبل ان تاتى هذة اللحظة
    اللهم يارب اكرم كل المسلمين و المسلمات بحج بيتك الحرام . يارب انك سميع قريب تجيب دعوة الداعى اذا دعاك . الحمد لله رب العالمين

من مواضيع ahmed_desoki :

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

ربنا يوفقك ياباشمهندس احمد
    وان شاء الله يبقالكم نقابه قريب يامبرمجين مصر
    وربنا يستر على حال البلد طول ما الادوار كده متلخبطه

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى العزيز خريج حاسبات ومعلومات اللى زعل منى لما قولت انهم لما بيزعموا انهم مهندسين الناس بتقول ده مهندس حمار وكده يعنى

انا اسف جداً وبعتذر عن كلمتى وارجو ان تقبل اعتذارى

اولاً احب اعرف يعنى ايه كلية هندسة او يعنى ايه مهندس

المهندس يعنى مخترع يعنى شخص قادر على الابتكار والتصميم والتنفيذ
    وده بيكون من ضمن دراسته لفيزياء سيرواى
    serway physics
    ورياضيات 3
    سواء جبر متجهات او جبر خطى
    تفاضل
    تكامل
    هندسة فراغية
    هندسة تحليلية

وميكانيكا كلاسيكية وحديثة
    استاتيكا
    ديناميكا
    كينماتيكا
    كيناتيكا

ورسم هندسى وهندسة وصفية
    وكيمياء هندسية اساسية

دية مواد بياخدها كل المهندسين فى السنه الاعدادية
    وهو ده الفرق بيننا وبين اى حد فى اى كلية تانية

السنه الاعدادية
    وعلى فكرة لو انت اخدت المواد دية انا اعترفلك انك مهندس
    لأن اللى جاى بعد كده فى التخصص بيبقى حاجات معروفة
    اومواد ليها علاقة بالتخصص ومحدش يقدر يتدخل فى شغل التانى

لكن الرابط بين اى تخصص فى الهندسة وتخصص تانى بيبقى كالاتى
    كل المهندسين درسوا رسم فيقدروا يقروا اى تصميم ويتكلموا مع بعض فيه
    كل المهندسين درسوا فيزياء فيقدروا يفسروا لبعض اى ظاهرة طبيعية بعيدة عن التخمين

الفرق بين كلية علوم وكلية هندسة ؟

كلية علوم من الكليات التى احترمها كثيراً والجأ لأصدقائى الذين تخرجوا منها ليمدونى بالمعلومات
    فمثلاً وقود الصواريخ ده علم تانى خالص بعيد عن الدنيا كلها ومهندسين كيمياء بيتعبوا جداً عشان يعملوة
    لكن اللى يشرحلى تركيبة من الالف الى الياء هو خريج علوم

لأن خريج علوم درس الكيمياء كعلم وليس كتطبيق
    خريج علوم غير قادر على الاختراع
    ولكنه قادر على الاكتشاف
    يكتشف مواد جديدة فى المعمل
    يكتشف قانون فى الفيزياء

وبعد ما يكتشف يدينا احنا القانون عشان نخترع ونشوف اية اللى ينفع الناس

الفرق بين خريج حاسبات وخريج هندسة ؟
    خريج هندسة بيدرس حاجة اسمها
    data structure
    يعنى ازاى يصنع بروسيسور او ازاى يصنع او يخترع كمبيوتر

خريج حاسبات ياخد الكمبيوتر ده ويوظفة فى خدمة الناس
    لكن مايقدرش يصنعه

الفرق بين خريج هندسة وخريج طب ؟
    الهندسة الطبية
    biomedical engineering
    بيدرسوا تشريح
    تخيل انت مهندس بيدرس تشريح وبيروح يحضر محاضرات فى كلية طب ؟
    لية؟
    عشان يصمم اجهزة للطبيب اللى هيعالج بيها الناس
    ويخترع قلب صناعى مثلاً
    او جهاز قياس للنبض او لضغط الدم

اعتقد ان كل الامثلة دية كفاية
    عشان محدش يقارن نفسة بالمهندسين
    وعشان تعرف بس ان الناس دية اد ايه تعبت وتحصلت على علم
    وعلى فكرة لقب مهندس يعنى ايه ؟
    دية جاية من كلمه فارسية اسمها الهنداس
    والهنداس ده كان شخص بيستعينوا بيه عشان يحل المشكلات
    ولما اتعربت الكلمة بقت هندسة
    وفضلت تتغير لحد ما اخد المهندس شكلة الحالى اللى انت شايفه ده
    وتحديداً سنه 1860
    لما اتأسست جمعية المهندسين فى الولايات المتحدة
    IEEE
    وحطوا معايير للمهندس ودية اللى احنا ماشيين بيها لحد دلوقتى
    يعنى اى حد لو سافر اى بلد وقالهم انه مهندس
    مش هيصدقوة لأنه مش منطلق علية المعايير ديه

وانا شخصياً بحترم كل التخصصات التانية وبحترم خريجين كل الجامعات والله العظيم
    لكن احتقر خريج كلية حقوق وبيقول على نفسة مهندس

لأنى بكل بساطة لو كلمته فى اى حاجة ليها علاقة بالفيزياء او الرياضيات مش هيفهمنى

ارجو ان تكون الفكرة وضحت ولا يحدث لبس مره اخرى فى هذا الشأن

8. Forum Ads:

9. Default

شكرا على اعتذارك وانا اتقبل اعتذارك . بس انا حابب اعرفك شوية حاجات مهمة حضرتك فاهماها غلط او وصلت لحضرتك غلط . كلية الحاسبات و المعلومات بتدرس المواد الاتية

serway physics
    ورياضيات 3
    سواء جبر متجهات او جبر خطى
    تفاضل
    تكامل
    هندسة فراغية
    هندسة تحليلية
    Discrete Mathematics

دة من حيث المواد العامة .

اما بقية المواد اللى حضرتك اتكلمت عليها فدى لا تعنينا اوى لانها ميكانيكا ولاننا كلية متخصصة فى صناعة البرمجيات وتكنولوجيا و نظم المعلومات فمش هتفرق معانا اوى مواد زى دى .

الفرق بين كلية الحاسبات والهندسة ؟
    ان خريج هندسة يقدر يصنع كمبيوتر خريج هندسة بيدرس ديزين وتصميم هاردوير والكترونيات

كلية الهندسة بتدرس مواد
    data Structure
    عشان تصنع بروسيسور او غيرها و دة من حيث علاقتها بالهاردوير

خريج حاسبات يقدر يصنع سوفت وير اللى بيشغل الهاردوير وخريج حاسبات بيدرس الديزين والتصميم بتاع السوفت وير ولغات البرمجة وقواعد البيانات وبروتوكلات الشبكات والنتورك والداتا كومينكشن وبتدرس التنقيب فى المعلومات و نظم الديزين للذكاء الاصطناعى وغيرها مما لة علاقة بصناعة البرمجيات

كلية حاسبات و معلومات بتدرس
    data structure
    من حيث صناعة البرمجيات وما لة علاقة بصناعة البرمجيات وادخل على موقع كلية الحاسبات و المعلومات وانت تعرف اكتر عن الكلية وعلى فكرة المواد اللى انت بتتكلم عنها دى درسناها فى سنوات ما قبل التخصص و ما بالك بالتخصص .

http://www.fci.cu.edu.eg/

احب الخصلك ان خريج هندسة بيخترع وبيصمم وبينفذ كمبيوتر وخريج حاسبات ومعلومات بيخترع السوفت الوير والبنية التحتية للبرمجيات . وابسط مثال الويندوز اللى انت بتشتغل علية دة سوفت وير . بروتوكول
    http
    اللى انت بتتصفح بية الانترنت دة سوفت وير وكمان بعض برامج التصفح زى
    firefox , google chrome
    دى سوفت وير

و على فكرة وانا طالب فى الكلية كنا بنقعد نصنع سوفت وير يعنى كنا بنقعد نصنع سوفت وير كنا مثلا بنعمل بروتوكول
    smtp
    لارسال الايميلات وكنا بنعدلة عن الموجود الحالى بمميزات اكتر . وعملنا جهاز كمبيوتر يعمل كسويتش و عملنا جهاز كمبيوتر عادى يعمل كروتر بالسوفت وير برضو وصناعة البرمجيات . يعنى عشان تبقى عارف حاجة ان حاسبات ومعلومات بيدرسوا ديزين وتصميم وتنفيذ سوفت وير وبيخترعوا برضو . ارجو انك الرؤية تكون وضحت . وعلى خريج حاسبات ومعلومات مش مشغل زى مانت فاهم يشغل كمبيوتر او يستخدم كمبيوتر . دة صانع ومخترع للبرمجيات ولك جزيل الشكر

فى حاجة مهمة اخيرة احب اقولها و دى من وجهة نظرى ان السنة الاعدادى مش هى اللى بتفرق المهندس و هى اللى بتخلى المهندس مهندس . ولو حضرتك متابع جيد للعملية التعليمية هتعرف ان بحلول عام 2012 هيتم تطبيق نظام التعليم الجديد بالتعليم الجامعى وما قبل الجامعى ولو حضرتك تعرف نظام التعليم الجديد هتعرف انهم هيلغوا السنة الاعدادى من كلية الهندسة لان خلاص بقى فية تخصص فى الثانوية العامة وفية مواد مؤهلة للاقسام . التعليم سيدى الفاضل فى الثانوية العامة هيبقى 4 شعب
    الشعبة الطبية المؤهلة لكليات الطب ولازم تاخد مواد من كلية الطب و دى مواد التخصص ومواد عامة زى العربى والانجليزى ولازم فى مواد التخصص فيها درجة معينة عشان تقدر تدخل طب و لو الطالب جاب 100% فى المواد العامة لكن مواد التخصص جاب اقل من درجة معينة مش هيدخل كلية الطب . كذلك شعبة الهندسة والحاسبات وبرضو هتدرس مواد تخصص معين تؤهلك لدخول كلية الهندسة تخصص ميكانيكا بمعنى ان هيكون فية مواد تخصص رسم هندسى وميكانيكا مثلا لو جبت فى الرسم الهندسى 90% والميكانيكا 40% فحضرتك هتدخل كلية الهندسة شعبة مدنى او عمارة . وكذلك الشعبة الادبية واخيرا شعبة الفنون والتصميم التى تؤهل للدخول لكلية الفنون الجميلة والتطبيقية . شكرا على التوضيح
    Last edited by ahmed_desoki; 22-06-2010 at 09:16 PM.
    Eng Ahmed El-Desoki
    FCI Graduated

لو بطلت احلم اموت
    لو عاندت اقدر افوت

الحمد لله رب العالمين الذى اكرمنى بنعمة الحج . اللهم يارب لا تخرجنى من السعودية ابدا لكى استطيع كل عام ان احج الى بيتك الحرام
    اللهم يارب لن استحى ان ادعوك كل عام ان احج الى بيتك العظيم فلو قطعت رزقى من الحج فاقطع رزقى من الحياة قبل ان تاتى هذة اللحظة
    اللهم يارب اكرم كل المسلمين و المسلمات بحج بيتك الحرام . يارب انك سميع قريب تجيب دعوة الداعى اذا دعاك . الحمد لله رب العالمين

من مواضيع ahmed_desoki :

Blog Entries
    4

الافضل اننا نعمل كلنا سويا لان دا اللى هيطلع نتيجة بدل ما نشغل نفسنا بدفاع لا قيمة له
    زى ما قلنا قبل كدة كل واحد ليه دور و من غير كل دور واحد فينا يبقى فيه حلقة مفقودة فارجوكم لا نريد الا ان نجمع كل هذة الحلقات لنصنع شئ يفيد المجتمع

احنا مهندسين ودة لقب غالى علينا طبعا و الافضل اننا نمنع ان اللقب دة يتقال لسواق او سباك
    حتى دكتور بقت بتتقال للسباك
    عموما المفاهيم باظت و الالقاب اصبحت تتناثر
    وكمان للاسف احنا فى مجتمعنا العربى بنتهاون فى هذة الالقاب و بتمسك بالقاب مش من ثقافتنا
    زى كلمة باشا
    اى ظابط بيتقلوا هذة الكلمة طيب ليه؟ مع ان اللقب انتهى من زمان
    فى حاجات كتير محتاجين نغيرها يا شباب

11. Forum Ads:

اخى الفاضل احمد الدسوقى

انا لم اقلل من شأن كلية حاسبات ولكنى وضحت الفرق فقط
    وانا عارف كويس جداً دور كلية حاسبات فى بناء البنية التحتية للبلد
    لأن اول حاجة فى المصنع او البنية التحتية بتتحسب من خلال تكنولوجيا المعلومات
    نظم دعم واتخاذ القرار تبعكم برضة
    اليات الحصول على معلومات وفهرسة الاقسام والادارات
    التخطيطات الادارية و هياكل الادارة تبعكم
    وتصميم البرامج التى من شأنها ان تسهل عملية الحصول على معلومات
    كل دة بيرجع الفضل لية للاى تى
    قواعد البيانات الخاصة بمصر للطيران انا اشتغلت عليها
    ولو تخيلت حجمها مش هتصدق
    انت عارف فية شركة اسمها
    kernal egypt
    تقريباً مش فاكر اسمها
    هى ديه اللى بتدير وبتطور قواعد البيانات والبرامج الخاصة بمصر للطيران
    يعنى مثلا فى ورشة المحركات لوحدها بتدفع 200 الف جنية سنوياً
    للشركة عشان تطورلها قواعد البيانات
    يعنى انا مش بنكر دورك والله فى المجتمع
    وعارف ان لو فية نهضة هتكون انت ضلع فيها
    وانا شخصياً ليا اصدقاء خريجين حاسبات ومعلومات
    وانا بحترمهم جداً وعلى فكرة انا اخدت كورسات اى تى كتير
    وفاهم كويس البروتوكولات والطبقات
    smtp http https ftp
    physical layer's
    transfer layer's

بس كل دة مالهوش علاقة بالهندسة
    وانا مقصدتش انك مستخدم للحاسبات انت
    developer not designer
    الموضوع تكميلى وصناعة الكمبيوتر داخل فيها كيمياء والكترونيات
    المفروض انك بتبحث عن طرق للاستفادة القصوى من الحاسب ودية حاجة اساسية طبعا ومش بقلل من قيمتك والله العظيم انا عارف قيمتكم كويس جداً وحجم العلم اللى عندكم
    لكن اوعى تفتكر انك درست
    data structure
    انت ممكن تكون اخدت فكره عنها
    لأن الماده دية بالذات جوهر هندسة الحاسبات وعشان كده انا ذكرتها
    وفى النهاية
    الالقاب لاتصنع الرجال
    الرجال هم من يصنعونها

واحنا هنعتبرك مهندس بس ماتجبش حد تانى ههههههههههه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

13. Default

شكررا ليك على ردك و دة حوار ونقاش لذيذ وبالعكس دة مناقشات و رؤى والنقاش لايخلف للود قضية . لو انت دخلت موقع كلية الحاسبات و المعلومات هتلاقى اول مادة فى سنة تانية هى
    Data Structure
    وحتى من اسمها
    Data
    يعنى بيانات مش هارد وير و عموما المادة دى لما بيدرسها هندسة مش بيدرس فيها صناعة البروسيسور زى مانت متخيل هو ممكن يدرس الديزين بتاع البروسيسور فى مادة الميكروبروسيسور مثلا . وبعدين مش مادة واحدة هى اللى بتخلى المهندس مهندس . و خلى بالك ان اصلا دة مادة عندنا فى سنة تانية يعنى مادة اجبارية على كل الاقسام مش مادة اختيارية قسم او اختيارى طلبة . اما بخصوص كلمة
    developer not designer

فالكلام دة خاطىء على فكرة لان احنا بندرس ديزين للبرمجيات . اما كلمة ديفلوبر فعموما دى كلمة معناة تطوير المهندس بيطور فى شغلة والمدرس بيطور فى شغلة وهكذا وعادة الكلمة دى بتطلق على واحد بيطور سيستم او شىء . لكن ااحنا بندرس
    Compiler Designe
    Interpreter Design
    Network Design

وهكذا . و احنا فى الكلية عملنا
    compiler
    للغة برمجة جديدة خالص وسمناها
    mufic programming language

ودى كانت تجربة او مشروع صغير وعملنا جزء من نظام تشغيل وهكذا وغيرى من زملائى كانوا بيشتغلوا فى حاجات مماثلة . احنا لا نتعلم لغة برمجة بعينها او مجموعات لغات او ازاى نبرمج بلغة برمجة لكن احنا بندرس ازاى اتبنت لغات البرمجة وبنعمل حاجات شبية او نظم تشغيل شبية
    فاحنا بندرس ديزين برضو . فارجو انك تعرف اكتر عن الكلية من الدكاترة او من الخريجين يعنى انا عادة بحاول اسال زملائى فى اى مجال اخر عن مجالات ليكون عندى ثقافة عامة زى المحاسبين المراجعين المهندسين سواء مدنى عمارة و ميكانيكا وغيرها و الاطباء ليكون عندى ثقافة . والنقاش جميل و لذيذ ولكم جزيل الشكر
    Eng Ahmed El-Desoki
    FCI Graduated

لو بطلت احلم اموت
    لو عاندت اقدر افوت

من مواضيع ahmed_desoki :

ههههههه
    ده الموضوع طلع كبير وإحنا مش واخدين بالنا
    بس اعتقد المشكلة عادة بتكمن فى اللقب بس معتقدش إن واحد مدخلش هندسة هيفهم ويشتغل شغل مهندس وإن كان الموضوع بيحصل بالذات لمهندسين إتصالات و حاسبات
    وإن كان قصدك المشكلة إن فى عقاب ولا لأ معتقدش إن فى
    وعموما دلوقتى تباعين المكروباصات بيتقلهم يابشمهندس ودى اكتر حاجة بتستفزنى
    والمفروض المهندس ده بيبان عليه تلاقيه منظم فى شغله وفى الكلام اللى بيقوله ومابيقولش اى عبط والسلام والمفترض إنه مش بصمجى وإن كان التعليم المصرى علمنا شغل البصمجة ده
    فكل اللى نقدر نقوله لنا الله فى البلد دى وفى اى حتة
    وتسلم يابشمهندس على إثارة الموضوع ده
    لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

من مواضيع Mohamed Refaat :

Quote Originally Posted by Mohamed Fouad View Post
    على فكرة فى مجالنا يا احمد اغلب اللى شغاليين فيه مش مهندسين!!!!

ودا ليه اسباب كتير بس مش معنة كدة ان يمنع الناس اللى مش مهندسين من انهم يشتغلوا فى الاى تى لان دا مش صح!!
    نفترض واحد مخة ممتاز و حصلت اى ظروف و منعتة من دخول هندسة يبقى خلاص مش يشتغل فى المجال اللى يحبة او مخة شغال فيه لا طبعا دا من حقة!

بس الملاحظ ان كتير بيشتغل فى مجال الاى تى و للاسف المخ مفيش خالص بس اسمه اى تى
    و كمان النقطة انه بياخد لقب مهندس !! لكن المشكلة تخيل انت معاك فى الشغل شوية مهندسين و شوية لا تفتكر هتنادية تقوله ايه!؟!؟؟ اكيد يا باشمهندس حتى لو مش هندسة لانك اتعودت ان المجال دة مهندسين
    المهم دلوقتى بقى التمير

انا بأيد رأيك يا بش مهندس مجال الاي تي مش محتاج مهندس عشان يشتغل فيه المهم ان دماغه نضيفه ويقدر يفكر وينتج مش أكتر..

Blog Entries
    1

اعتقد المشكلة بجد فى الناس نفسها
    دلوقتى اى واحد مع احترامى ليه طبعا يروح ياخد دورة فى اﻻى تى او فى الكنترول او اوتوكاد او غيره
    ويبقى مهندس
    ويروح يقدم كأنه مهندس والمصيبة الكبيرة ان الشركات بتقبلهم على اساس انها هاتشغله الوقت اللى الشركة عاوزاه والمرتب يبقى قليل ومش هايقول ﻷ وده بيسىء بدرجة اولى لينا

والمصيبة بقى انك لو جيت تكلم واحد منهم يقولك يعم انت هاتقاطعنا فى رزقنا ماهو كل واحد بياخد رزقه
    طبعا ونعم بالله كل واحد ربنا مقسمله رزقه واحنا مش بنتكلم فى النقطة دى
    وطالما انت بتقول انت هاتقاطعنا فى رزقنا طيب ليه مش فكرت انك لما تعمل عملتك دى وتاخد شغلنا يبقى انت بتقاطعنا فى شغلنا
    يعنى بصراحة احنا المهندسين قاعدين فى بيوتنا مش ﻻقين شغل وخاصة زى حالتى كده اللى هو مهندس اﻻتصاﻻت وكمان مهندس التحكم
    ودى حاجة بتزعل قوى قوى
    واللى يغيظك كمان تلاقى فى كروت للمكيانيكى بتتوزع ومكتوب المهندس فلان
    مهندس مين يبنى !!!
    وبقت حاجة بجد قلة قيمة وقرف لما الواحد خلاص عاوز يهج ويسيب البلد دى
    وده اللى واضح قوى كل الناس اللى فاهمه فى تخصصها كويس تلاقيهم بيروحوا للى بيقدرهم وبيقدر تعبهم فى انهم قدروا يوصلوا للمرحلة اللى هم فيها من الفهم واﻻبتكار
    ولما بيروحوا وبيلاقوا اﻻهتمام بيهم بيبدعوا
    وعلشان كده بقول طول مافى اهمل للمهندسين فى مصر بالطريقة البشعة دى
    البلد عمرها مهاتتقدم سنتميتر واحد

سبحان الله وبحمده ,سبحان الله العظيم

اذا لم نرتق بأنفسنا فلن نرتقى بأوطاننا
    تعلم من نفسك حتى ترتقى
    تحياتى م / محمود زيزو

شهادات حاصل عليها :
    GSM | GPRS | CDMA | UMTS | LTE | WiMAX | Micro Controller

من مواضيع zezo010 :

17. Default

انا عاوز اقولك حاجة مهمة . كل المشاكل اللى عندنا فى مصر بسبب عدم رجوعنا و عدم تطبيقنا للدين . انا كنت زيك متعصب على حاجات فارغة بعدين لما سافرت السعودية اتغيرت حاجة كتيرر فيا اولها اللى انت بتقولة دة اولا مفيش بين السعوديين فروق او القاب هنا ولا بيقولوا يا دكتور ولا مهندس كل السعوديين بينادو بعضهم باسمائهم او اسماء ولادهم ثانيا كل الناس هنا بتحترم نفسها و بتحترم بعضها و مفيش فرق فى المعاملة او الاحترام و الاختلاف بيكون بس فى الراتب بيتقيم على اساس المؤهل . طبعا دة مريح الناس تلاقى واحد عاوز يدرس تجارة بيدرس تجارة وتلاقى ابوة يقولة لا انا عاوزك ياما دكتور او مهندس او ظابط و تلاقى واحد نفسة يبقى دكتور لكن بيدرس هندسة غصب عنة لان ابوة عاوز كدة او العكس و دة مخلى عندهم نجاح لذلك تلاقى السعودى اللى متربى كويس و متعلم كويس ملوش مثيل بصراحة . و برضو انا فى مصر بعمل شغل لشركات بترول كان الاجانب بينادو بعض بالاسم والسكرتير بينادى مديرة بالاسم كدة بدون اى القاب لكن كل واحد بيؤدى دورة على حسب شغلة و كل واحد بياخد راتبة على مقدار مجهودة واكيد مؤهلة لكن الكل بيحترم بعضة والكل مقدر دور بعضة مش تلاقى المدير بيتفشخر ويقولك لولا ادارتى الصح مكنتش الشركة هتنجح لان كلة عارف ان لة دور فى نجاح المؤسسة . للاسف مصر فيها عادات و تقاليد سيئة اتمنى انها تتغير فى يوم من الايام . طبعا لو كلام اى حد مضايقة يرمية فى الزبالة لان انا رايى دة بقولة لانى دلوقتى مجرب وضع كويس و اللى بيجىء السعودية بيقول نفس كلامى سواء دكتور جامعة او حتى غفير . طبعا فكر التعالى دة اللى فى مصر كلها و ليس فى فئة بعينها بيؤدى لمشاكل تلاقى مثلا بنوتة صيدلانية نصيبها وحش فى الجواز فتقوم تتجوز مثلا واحد ليسانس اداب او خدمة اجتماعية وطبعا لازم يكون فية جزء معايرة انها احسن منة لان خلاص اتربت على كدة اننا نعاير بمؤهلنا او بفلوسنا او بمناصبنا واننا بالعلم او الفلوس او المنصب افضل من بعض مع ان الرسول قال لا فرق بين اعربى على اعجمى الا بالتقوى و العمل الصالح . اسف على صراحتى الزيادة و كلامى اللى مش لطيف لكن لازم نواجة نفسنا بالحقائق عشان نقدر ننجح . اتمنى التوفيق للجميع
    Eng Ahmed El-Desoki
    FCI Graduated

لو بطلت احلم اموت
    لو عاندت اقدر افوت

من مواضيع ahmed_desoki :

18. Default

خلى بالك فية حاجة انا عاوز اوضحها و حاجة مهمة . لو جينا نبص للصح مجال الاى تى باكملة لا يخص خريج هندسة بشىء لا من بعيد ولا من قريب مفيش فى كلية الهندسة تخصص اسمة تكنولوجيا المعلومات او نظم المعلومات او هندسة البرمجيات او علوم الحاسب او اى تخصص اخر و كل التخصصات دى وطبيعة الدراسة واهداف الدراسة هى فى كلية الحاسبات و المعلومات و خريجها وليس خريج هندسة حتى وان اقرب تخصص فى هندسة للاى تى هو هندسة كهرباء حاسب الى اللى هو اقرب بالاسم لكن بالتخصص والدراسة مختلف تماما لان دة مهندس كهرباء تخصص الكترونيات الحواسب الالية والتحكم الالى وليس مهندس اى تى او مهندس برمجيات . و الدراسة فى اقسام هندسة حاسب او اتصالات والكترونيات او طبية ليس الهدف منها تخريج مهندس يعمل فى مجال الاى تى و لكن مهندس فى تخصصة هندسة حاسب عشان يقوم بتصميم وديرين لمكونات الحواسب الالية و الاشراف على تنفيذها وتشغيلها وصيانتها . هندسة اتصالات عشان يعمل ديزين لاجهزة اتصالات زى السنترالات او الستالايت او غيرها و كذلك الاشراف على تنفيذها و تشغيلها و صيانتها و كذلك هندسة طبية عشان الاجهزة الطبية لكن للاسف التخصصات دى ملهاش شغل فى البلد لان بلدنا ضايعة فى التكنولوجيا فبيلجأ للعمل فى المجال الاكثر وظائف وهو الاى تى . انا بس حبيت ارد عليك فى نقطة الارزاق لان مفيش بنادم هميشى الكون على مزاجة كل واحد ربنا مقدرلة رزق و نصيب و خلاص
    Eng Ahmed El-Desoki
    FCI Graduated

لو بطلت احلم اموت
    لو عاندت اقدر افوت

من مواضيع ahmed_desoki :

بسم الله الرحمن الرحيم
    الحلول من وجهة نظري للحفاظ على حقوق مهنة الهندسة تكمن في التالي :
    لابد ان تتحمل نقابة المهندسين المصرية مهمة الدفاع عن المهنة بالتعاون مع الوزارات المعنية بسوق العمل كوزارة العمل ووزارة الصناعة مثلا وذلك باستصدار قرار يضمن التشديد على كافة الشركات والهيئات ان تعين فقط من لديهم كارنية النقابة في المهن الهندسية ومن يخالف ذلك يحرم من دخول المناقصات الحكومية واي مشروعات تشرف عليها الدولة وتكون هناك لجنة دائمة تفاجيء الشركات والموسسات عشوائيا للتفتيش على شهادات شاغلي الوظائف الهندسية
    وبالنسبة لغير المتخصصين فيمن وضعهم او تصنيفهم على وظائف فنية او هندسية مساعدة وبذلك يكون لخريج الهندسة وضعه المهني والادبي ولايعين غير المهندسين على وظائف الهندسة الاساسية ويكون مرتبات هذه الفئة اعلى بمايعادل 25% على الاقل من الفئة الادني وهي الهندسية المعاونة او المساعدة و من
    يحمل شهادات في تقنية المعلومات يمكن تعينه مساعد مهندس او فني
    براتب يقل عن الفئة الاولى بالربع على الاقل حتى يكون هناك فرق بين المهندس وغير المهندس
    والله الموفق