إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 2 of 14 FirstFirst 123412 ... LastLast
Results 16 to 30 of 210
Share
    Blog Entries
    5

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Cairo, Al Qahirah, Egypt, 115351105145884, Cairo, Egypt
    Blog Entries
    1

Talking

Quote Originally Posted by Eng.Teefa View Post
    أنا بقى مشكلتي إني عاوز اتجوز
    عندي الشقة و العربية و الوظيفة و شكلي والله العظيم مش بطال
    بس لاقي العروسة المناسبة
    عندى نفس المشكله بس معنديش عربيه بس بخطط انى يكون عندى عربيه فى خلال 3 شهور
    و المشكله ان العمر بيعدى يعنى انا مش مصدق انى بقى عندى 26 سنه و ماشى فى ال 27
    يللا اللى عنده عروسه يحللى مشكلتى و له الأجر و الثواب

8. Forum Ads:

Blog Entries
    5

11. Forum Ads:

Blog Entries
    4

مش سهلة ولا حاجة يا بندقة
    بس ربنا بيرزق الطيبون للطيبات و العكس ان شاء الله

Blog Entries
    1

Talking

اولا احب اشكرك يا بندقة على افكارك الرائعة وثانيا اعذرينى انى لسة اول مرة اشوف الموضوع واقراه مع انى كل يوم بشارك فى المنتدى

بالنسبة لمصطفى ومعلش يعنى رايى جاى متاخر شوية انه فعلا غلطان من الاول انه ساب خطيبته تجيب دبلة واسعة ومعلش باينه مدلعها ومش عايز يزعلها ولا يفرض رايه عليها من اولها عشانه طيب لكن بقوله ان الحل العملى انها يا اما تتخن زى ما فعلا هتعمل او انها تلف الدبلة من الخلف بخيط سميك يغطى الفراغ وفى نفس الوقت التوينز فعلا مش هيبين الخيط ده واهلنا زمان كانوا بيعملوا كدة فى الخواتم الواسعة على ايدينا واحنا صغيرين عشان مش تقع واحنا بنلعب
    وبقوله ربنا يعينه على الباقى ويخلص ان شاء الله فى اقرب وقت ونباركله على الجواز بس اهم حاجة يصفى نيته لله وكل شىء هيتذلل له باذن الله تعالى

وبالنسبة للشباب اللى عايزين يتجوزوا اقولهم دوروا كويس فعلا بس اهم شىء تختاره فى البنت اللى هترتبط بيها طبعا بعد الاشياء المتعارف عليها زى الاخلاق والدين والنسب واكيد طبعا الجمال دى الحاجات المعروفة والبديهية بس انا شايفة كمان انه مهم بردة تلاقى البنت اللى يرتاح معاها قلبك اللى لما تتكلم معاها تحس انك فى اسعد اوقات حياتك اللى تفضفض معاها تلاقى كل الهموم اللى شايلها بتذوب زى الجليد قدامك بحسن استماعها و سعة صدرها وطيبتها ورقتها حقيقى لو لاقيت كل ده يبقى اكيد لاقيت كنز ويا ريت ما تبصوش لباباها معاه كام ولا سايبلها ايه وصدقونى فيه بنات كتير من عائلات متوسطة الحلا لكنهم جواهر فى بيوت اهلها وصدقونى هم دول اللى يفتحوا بيوت ويعمروها وهم دول الامهات الصح لابنائكم وصدقونى سيبكم من المظاهر ويا ريت تقرأوا موضوعى هل الكل اصبح سخيف .....؟

ووفقنا الله واياكم لما فيه الخير لنا ولكم ان شاء الله.

الى كل المهندسين واخواتي اللي عايزين يتجوزوا...

انا هقولكم نصيحة اتمنى تفهموها كويس .... انا راجل عندي 30 سنة كنت متجوز قبل كدة وربنا موفقنيش معاها وده لظروف كتير أهمها اني معرفتش اختار صح.

قبل اي شيء شوف صلاتها وعلاقتها بربنا. لو بتراعي ربنا يبقى هتراعيك انت كمان.

صحيح البنات كتير وسهل تلاقي وحدة تتجوزها بس مع الاسف مش سهل تلاقي وحدة تفهمك او تحس بيك او تشيل همك لما تكون مهموم وتهون عليك و تفرح لفرحتك لما تكون مبسوط.

وعامل تاني مهم جدا جدا جدا لإختيار البنت .... لازم يجي اختيارك للبنت مع اختيارك لاهلها يعني انت لازم تحط في عين الاعتبار انت هتناسب مين. انا مش بقول يعني تدور على بنت واحد من اصحاب المقام العالي. انا بقول بص لاهلها هل هما طيبين؟ محترمين ؟ من النوع اللي فعلا بيشتروا راجل. يعني بيختارو راجل بجد لبنتهم والا بيشتروا راجل يعني بيحملوه فوق طاقته؟

كمان العامل الاهم من كل ده ... بص وراقب وتفحص معاملة ام البنت لابو البنت ... هل هيا معاملة كويسة والا لاء؟ هل ابو البنت فعلا هوه راجل البيت والا فردة شراب ملهاش لازمة والام بتجيبو وتوديه زي ما هيا عايزة.

للاسف في جوازتي اللي قبل كدة كانت ام البنت هيا كل شيء وابوها مكانش ليه اي لازمة. وفي مرة كنت قاعد بتكلم في مشكلة وامها اتدخلت رحت قايم علشان امشي ابوها بيقولي انت رايح فين واحنا بنتكلم قلتلو انا لما اقعد اتكلم احب اتكلم مع رجالة... اتناقش انت والمدام بتاعتك في الموضوع وفي الاخر نبقى نحدد موعد نشوف فيه انتوا وصلتوا لايه.

اكد على بعض النقط المهمة وانت بتشوف البنت . انها متكونش ودانية يعني بتسمع لامها او اصحابها وتيجي تطبق اللي سمعته عليك. هتبقى عامل زي فار التجارب وللاسف كتير الام بتنصح بنتها او صديقة غيورة تنصح صحبتها بحاجات ممكن تهد البيت وتخرب الجوازة.

وكمان شوف اذا كانت العروسة ست بيت والا لاء وهل عندها استعداد انها تتعلم وتبقى ست بيت والا لاء؟

وأخيرا وبعد ما اخدتو بالاسباب صلو استخارة على الاقل 3 مرات وشوف النتيجة وتأكد انك بصلات الاستخارة دي اشركت ربنا معاك في الاختيار ولو ربنا سهلك الامور يبقى ربنا وفقك لان دي تكون الزوجة المناسبة.

كل ده البنات في المنتدى ممكن تشوفه كتير قوي او اني مزودها حبتين. بس انا بتكلم من واقع خبرة وحياة انا عشتها فعلا وطلعت من تجربتي بكل الحاجات دي. وأخيرا الحمد لله ربنا وفقني لخطيبتي اللي معايا حاليا لاقيت فيها كل اللي اتمنهاه. متدينة ومطيعة جدا و معيدة في الجامعة و كل شيء الراجل يتمناه في حياة هادية ومستقرة لاقيتو فيها وعلى فكرة هيا اشتركت من كام يوم في الموقع بتاعنا بس لسة مفيش ليها مشاركات.

الفكرة ان اي حد عايز يتجوز هيلاقي اللي هوه بيتمناه بس يدور كويس بصبر على الاصل الطيب والنسب الكويس لان النسب ده زي اللبن اي شيء ممكن يعكرو.

تحياتي
    Last edited by Mr.Mosty; 26-03-2008 at 05:14 PM.

اذيكم يا جماعة ياأعضاء المنتدى و يا مشرفيه
    معلش انا بقالي فترة كبيرة مش بدخل عشان مش فاضي في الكلية والله
    انا كنت عايز اشارك في جزء من قسم البرامج لو أمكن ! وتحت امر المشرفين فأي وقت

المهم انتو عاملين ايه وحشتوني بجد والله
    سلام

الموضوع جميل جدا يا بندقه وفكرتو حلوه بجد يارب دايما تمتعينا بموضوعاتك الحلوه

Blog Entries
    4

شكرا ليكم يا شباب انا قريتة كله تانى
    وعايز اقول ان فى الاول وفى الاخر محدش بيكتب مواصفاته فى ورقة و بيدور على البنت اللى عايزها
    لكن انا من رأيى الشخصى ان عمرى ما احب البنت اللى هتجوزها الا لما تنظبق المواصفات اللى فى دماغك الاول يعنى اكيد كل شخص بيختلف عن التانى فى واحد بيحب علشان فكرة انه حب بنت و عايز يتجوها
    لكن فى واحد تانى بيحب بعد ما تبقى المواصفات لاقاها بس من غير ميحس
    وفى واحد بيتجوز علشان اسرة وجواز ز خلاص

لكن فى الاول وفى الاخر انت ممكن تعيش خياتك سعيد وتلاقى البنت اللى اتمنيتها طول حياتك و فجأة يعد الجواز تلاقى كل شئ مختلف وممكن العكس كمان

يعنى فى الاخر هيبقى دايما دا نصيب و توفيق من ربنا سبحانه وتعالى
    ربنا يجعلنا من المتقين و يساعدنا على دة و ان شاء الله ساعتها هتلاقى كل ابواب الدنيا مفتوحالك بالتقوى و كمان باب الجنه ان شاء الله
    بس ادعوا معايا
    اللهم اجعلنا من المتقين
    اللهم اعنا على الدنيا
    اللهم نعوذ بك من انفسنا والشيطان
    اللهم اغفر لنا وارحمنا و ادخلنا جمعا واحدا الجنه
    اللهم امين..

فكرتك حلوه اوي يا بندقة...
    وبمناسبه موضوع الشبكه عايزة اقول ان فعلا احنا اللى ادينا فرصه للاهالى انها تتحكم فى الموضوع دة زيادة عن اللزوم خصوصا عندنا فى مصر.عايزة اقولكم ان الشبكه دى أصلا هديه من العريس لعروسته يعنى حتى العروسه المفروض انها ماتتدخلش فيها. بس احنا عندنا الموضوع اتحول لفرض و كمان بشروط فظيعة و عذر الاهل انهم عايزين يعرفوا هو شاري ولا لا . بس فيه حاجه يابنات انتى أكتر واحده لازم تكونى متأكدةانه شاريك وإلا المفروض انك اصلا مترطبتيش بيه.
    و بالمناسبة دى انا عايزه اعمل انقلاب عن طريق بنات Egypt Engineers
    نرجع فكرة ان الشبكة هديه و منديش للناس وتفكيرها انهم يتحكموا فينا لان لو كلنا عملنا كده اهالينا مش هيلاقوا حد يبصولوا ويقولوا عايزين زيه