إضغط لتفاصيل الإعلانات

View Poll Results: Do you interest to come into meeting at 11th April at engineers club(kounich elnil)

Voters
5. You may not vote on this poll
  • Yes

4 80.00%
  • No

1 20.00%
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 16 to 27 of 27
Share

الموضوع ده فعلا رائع وحمسني للكلام فيه.

الاول هبتدي بتجربة شخصة انا سافرت برة مصر من حوالي 3 سنين وكنت باجي شهر كل سنة وكل اجازة باجي اتفاجئ بالتضخم الرهيب اللي حصل في الاسعار في مصر وابتديت اشوف مع التضخم ده شريحة من الشباب عجيبة الشكل يعني الولد مبقتش عارف اذا كان ولد والا بنت يا اما مربي شعرو يا اما ناكش شعرو يا اما حاطط حلق في مناخيرو فبقيت اسئل نفسي هما دول اللي ممكن البلد تعتمد عليهم لو حصل حرب مع اسرائيل مثلا؟ ممكن ده والا ده والا ده يقف في يوم من الايام ويبقى عنده اولاد بيوجههم وبيربيهم؟ اذاي وهو مسقط بنطلونه بالشكل ده وجيوب البنطلون عنده ركبته.

ودي ممكن تكون أم اذاي وهيه مخرمة لسانها وودناها ومناخيرها وحاطه فيهم حلقان وما خفي كان اعظم. البنات بقى لبسهم كمان مش طبيعي بقوا يتفننو في مين اللي تلبس اديق من التانية ومين اللي تعري بطنها أكتر من التانية يا ناس يا هوه دي ممكن تبقى أم من انهي ناحية ؟ فين العفة فين خجل البنت فين الحياء اللي اتقلب لقلة حياء وقلة ادب وقلة دين وقلة وعي عند الاباء والامهات وقلة فكر وقلة عقل ويظهر اننا هنبقى قلة كدة علطول. وأرجع اقول مين السبب ورا كل ده التلفزيون ؟ البيت ؟ المدرسة ؟ البلد ؟ الحكومة ؟ مبقتش عارف أبتدي بمين الاول كلو منفد على كلو ولما تشوفو قلو.

اسافر تاني وانا قرفان من اللي احنا فيه. الغربة توجعني فأقول ارجع مصر بقة كفاية كدة حاجات كتير اتغيرت اتفاجئ ان الدنيا بتدهول اكتر واكتر والغلاء بقة اكتر واكتر ومرتبات الناس زي ما هيه وبتوطى اكتر واكتر .كانت المشكلة زمان رز وزيت ودقيق وسكر وبعد كدة بيض وفراخ ولحمة وبعد كدة الذهب والفضة والفول ودي بقة دحكتني قوي الفول غلي لاء وايه بنستوردو من امريكا كمان يانهار مش فايت دا احنا اللي بدعنا الفول واصنافه بالزيت والسمنة والحمص والكمون والطحينة وفول مدمس وفول مطحون وفول بالسوسيس لولاد الناس الكويسة وفول بالفول لولاد الناس المش كويسة البيئة. يعني بقت حاجة زل.

ساعتها والدي قعد معايا وقالي يااااااه يابني زمنا كان احسن من كدة كان اللي عايز يبيض شقته بيوفر فلوسة ويعزل في شقة تانية ارخص. وقعد يكلمني عن الساغ والنكلة والتعريفة.

كل ده وشبابنا زي ما هوه مش المفروض يكافح؟ لاء .وصلو لمرحلة انهم مش عارفين يتصرفو فبيقلدو اخوانا البعدا الناس التنيين.

تطلع مظاهرة في فرنسا تشجع جواز الرجالة من الرجالة وجواز الستات من الستات اتفاجي قال ايه يا خويا بعض الشباب في مصر عاملين حزب للشذوذ الجنسي وقال عايزين يبقالهم صوت وكيان في مصر وان من حقهم كبني ادمين انهم يعيشو حياتهم بالشكل اللي يريحهم مدام مش بيئذوا حد. فكر برضو ولازم نحترمو كعقليات مش رجعية.قال يبقالهم كيان قال ولاد البوبي.

طيب هنفضل نندب كدة زي الولايا ؟ يبقى لازم نعمل حاجة تفيد الشباب حملات توعية مثلا أو منتديات ثقافية للتوعية الدينية.

ندخل الدين في حياتنا تاني بشكل واسلوب جديد.

انا مستعد اعمل اي شيء علشان شباب البلد ده يحصل فيه طفرة . ممكن اللي يحب يشارك نعمل اجتماع يحضرو كل المهندسي في المنتدى ده في اي مكان ونتقابل ونتناقش ونوصل لشيء ولو صغير اللي بيه نعمل حاجة يستفيد منها الشباب.

اسف للإطالة يا جماعة بس الواحد كان مبقوق

تحياتي
    Last edited by Mr.Mosty; 23-03-2008 at 12:51 AM.

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    4

والله يا مصطفى البلد ياما فيها اللى عايز بتصلح
    و احنا ممكن نعمل ندوة ومن زمان عايزين نعمل اجتماع ضخم لكل المهندسين فى المنتدى و الجروب و نعلن عن ميعاد نتجمع فيه كلنا ويبىق فى نادى المهندسين بس المحاولات الفائتة فشلت للاسف لما فكرنا نعمل كورسات و كل واحد يشرح وكانت هتبقى منظمة بشكل ما بس حصل اللى حصل وانا معنديش مانع نبدأ من جديد و حتى نتقابل كلنا ويكفينى ان يبقى العدد اللى يتقابلوا من 20 ل 40 شخص و ساعتها نبقى فعلا بدأنا خطوة ايجابية حقيقية و يلا نبدأ من جديد تانى و نقول مين عايز ينضم ويشارك!!!!؟

طيب يا محمد خلينا عمليين

احنا نحدد موعد محدد ويوم محدد ونبتدي ناخد ساتفتائات الناس وموافقتهم على اليوم ده ونشوف الدنيا هتمشي ازاي.

تحياتي

8. Forum Ads:

الف شكر ليكم يابشمهندسين

وانا مبسوطه جدا انا فعلا بدانا نتحرك بخطوات عمليه مش كلام وبس

ياريت فعلا يتم تنفيذ الفكره ده يامحمد

واي حد عنده قدره انه يفيد بحاجه يروح ويساعد

Blog Entries
    5

11. Forum Ads:

Blog Entries
    4

Blog Entries
    1

Unhappy موضوع جميل وفكرة اجمل

فعلا فكرة جميلة ورائعة
    اننا نفكر فى الاصلاح من نفسنا ده فى حد ذاته خطوة اكثر من رائعة
    اننا نحس بوجوب التغيير ده ينم عن احساسنا بسؤ الوضع من حوالينا
    اننا نفكر نتجمع عشان نفيد بعض ونستفيد من بعض ده اروع
    بس للاسف ناس كتير مش هتقدر تشارك اكيد
    لان اكيد الملتقى ده هيبقى فى القاهرة ومش كل المهندسين اللى فى المنتدى من القاهرة
    فده عائق للاسف هيمنعنا اننا نشارك معاكم

والله الموضوع شيق ومهم للغاية

انا عن راى الشخصى انه لو فعلا جيل فاشل ما كنا وصلنا لهذه الدرجة العلمية

Blog Entries
    2

Quote Originally Posted by mohamed fouad View Post
    [size=3]ملخص الموضوع:
    1. ضعف الدين سبب أول فى ضعفنا.
    2. ضعف نفوسنا سبب تانى اننا مش قادرين ندفع بالظلم اللى علينا و نرفع صوتنا كصوت واحد . كل واحد بيخاف على نفسة حتى اللى ميخفش و يرفع صوتة بيفكر 100 مرة قبل ما يرفع صوته لان عارف ضعف اللى حولية هيؤدى لاذى على اللى بيرفع صوته
    3. المشكلة فيا مش فى غيرى دا لازم نفهمة كويس.
    4. اذا كانت المشكلة فى غيرك حاول تغيرة بلطف وتتغير معاه علشان نبقى واحد
    5.جيلنا اكثر فى الذكاء جيلنا معاه الفرص اكتر من زمان واضعف فى التقاليد و العادات المستحسنة لان مش كل العادات و التقاليد صح و الاجيال اللى قبلينا غلط فيها
    6. الدين زى زمان بردة فيه الكويس و فى الوحش وبالعكس دلوقتى فى ناس اقوى دينا من زمان بنسبة الاقل قى مجمل عدد البشر فى مصر ولكن العدد اكثر
    7. الشباب اللى ضايع و عايش بدون هدف اكثر نسبيا من زمان بنسبة ضئيلة ولكن نسبة الضياع نفسة لكل واحد فيهم اكبر بكتيييييير من زمان

[size=3]سبحانك اللهم و بحمدك سبحان الله العظيم نستغفرك ونتوب اليك.
    انا متفق جدا معاك يا محمد فى الكلام ده بس تعالى نفكروا مع بعض ايه الى خلانا كده
    ايه الى وصل مستوى الجيل الى ها الحال اكيد مصحناش من النوم لاقينا نفسنا كده
    لا
    متنساش الفساد الى فى البلد والى وصل لدرجه لا تطاق وهوه انه جيل اساسا الى ماسك البلد وعموما كده كده الفساد ملوش علاقه بالجيل
    ايه الى خلى الشاب محبط للدرجه دى
    ايه الى خلى الولد يجرى بالشهور والسنين علشان شغل وبنت فى نص ساعه تحط مكياج وتنزل تتفتح لها ابواب الشغل كلها كان مصر مش لاقيه حد يشتغل فيها
    سبحان الله
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

كلام البشمهندس محمد جميل جدا
    وانا شايف ان جيلنا مش فاشل ولا حاجة الجيل ده أذكى واحسن من زمان
    تحديات زمان تختلف عن تحديات العصر ده والفتن فى الوقت ده اكتر من زمان بكتير
    مثال بسيط : زمان كان فى فرص عمل متوفرة كتير كان الشاب بيتخرج يتوظف على طول دلوقتى الشباب اللى بيعقد القهوة اكتر من اللى شغال
    ايام زمان كانت المنح للسفر للخارج للدورات تدريبية او زيادة كفاءة كانت بالجملة دلوقتى مفيش لو هتسافر على حسابك وإنتا مش لاقى تاكل اساسا
    بالنسبة للدين : طبعا انا مش هبرر بالفتن الكتير غلط الشباب بالبعد عن الدين ولكنها عامل مؤثر ماكنش موجود زمان بالكثرة دى والإحترافية دى
    شباب اليومين دول جواهم طاقات كامنة كبيرة جدا محتاجة للتنمية والإرشاد والتوجيه
    وعموما العيب مش موجود فى زمن بعينه العيب فى الناس اللى عايشة الزمن والناس فيهم الحلو والوحش يبقى كل زمن فيه الحلو والوحش الفرق فى نسبة الحلو للوحش .
    انا شايف إن اللى يثبت نفسه فى الزمن ده ويبقى حاجة احسن مليوووووووون مرة من اى واحد من زمان مهما كانت مكانته الوقتى
    اسف للإطالة
    و تسلمى يابندقة على الموضوع المهم
    Last edited by Mohamed Refaat; 21-07-2010 at 05:03 AM.
    لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

من مواضيع Mohamed Refaat :