إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 12 of 12
Share

Default تخيلوا معى

تخيلوا معايا

Lolla

تخيلوا معآآي !!

جآلس علي جهازك .. تحآكي اصحآبك .. تشوف فيلم .. تسمع أغآني .. تكتب شعر .. تآآكل ولآ حتى نآيم كأي يوم عآآدي تنتظر إشراقة الشمس ..!

وفجأهـ سمعت اهلك والجيرآن والناس كلهم يصرخون ويبكون ويسبحون .. بصوت عآآلي وآآضح و مخيف وكأنهم أوشكوا على الهلآك

رحت نشوف ايه اللي حصل شفت الناس كلها رآفعه رآسهآإأ و مشخصه البصر رفعت رآسك وإلا .......... الشمس ..!! الشمس طلعت من المغرب !! إي نعم من المغرب !!
    عارف ده يعني ايييه ؟؟!!!
    باب التوبه خلآإأص تقفل ورفعت الأعمال عند الله البآطله والحسنه .. وفي ذاك الوقت ما تنفع توبة تآئب .. وما تنفع ياليت .. ولا يا أمي ارحميني !
    بعدهآ بتقوم يوم القيآمه ويبدأ الحشر والحساب والجزآء .. وينادى كل واحد باسمه فلآن بن فلآن انت فعلت كذا وكذا .. ولكن ماذا فعلت ماذا اعددت لهذآ اليوم !!
    لآ شيء ..
    طبعآ هذي كلهآإأ مقدمه .. خلونآ ندخل في صلب الموضوع ..
    انتوا شفتوا كيف ..!! تخيلتوا الموقف .. خوف .. وندم .. ذعر .. ورعب ..!
    بتقوم يوم القيآمه و احنا في غفله .. في غفله وبس والله في سآبع غفله اعطيكم مثآل ؟؟!!

مين منكم يدري انا احنا الحين نعيش أهوال يوم القيامه بدون مآ ندري .! خلوني اخمن !! واحد اثنين بالكثير ..

انفلونزآ الخنزير .. اللي صآر الحين بمثآبة وبآآء عالمي ..
    تعرفون انه من علآمآت يوم القيآمه الكبرى !!
    نعم الكبرى مستغربين ..!! ليه ؟!
    ألم تظهر جميع العلآمآت الصغرى !!
    ألم نتطآول في البنيان ..!
    ألم نتنشر الفآحشة و يكثر اللقطآء ..!
    ألم تكثر الخمور ويكثر انتاجها حتى في البلآد الإسلآميه ..!
    ألم تنتشر المعآزف والموسيقى بشكل كبيرر ..!

ألم يتقآرب الزمآن .. اليوم كآلسآعه والسآعه كالدقيقه والدقيقه كالثانيه ..!
    ألم ينتشر الربى ويؤكل حق الضعيف ..!
    ألم يكثر بيننا الجوع والفقر .!
    ألم و ألم و ألم ......!!!!
    نعم جميعهآآ تحققت ... ومن زمن طويل ولكن دون ان نشعر .. فلآ نستغرب من ظهور الكبرى ونحن لآ نشعر
    يالله الكبرى !! وأول كل ما ظهرت علآمه صغرى قلنا ايوآ الحمدلله هذي علآمآآت صغرى إذا ظهرت الكبرى راح نتوب
    طيب يلآآ .. العلآإأمآت الكبرى وظهرت مستنيين ايه !! ظهرت بدون ما نحس واحنااا لآ منتظرين هلآكناااا منتظرين الوقت اللي نندم فيه يوم لا تنفع توبة تآئب ..!!
    نرجع لحديثنا عن انفلونزآ الخنزير .. مين يتذكر فيكم حديث الرسول عليه الصلاة والسلآم عن وبآء آخر الزمآن وانه راح يكون من الخنزير والناس بيصيرون يقتلون الخنآزير حتى ينزل عيسى عليه السلآم ويقتل آخر خنزير بنفسه ..
    حدثنا قتيبة بن سعيد حدثنا الليث عن ابن شهاب عن ابن المسيب أنه سمع أبا هريرة رضي الله عنه يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم والذي نفسي بيده ليوشكن أن ينزل فيكم ابن مريم حكما مقسطا فيكسر الصليب ويقتل الخنزير ويضع الجزية ويفيض المال حتى لا يقبله أحد ..
    ماحد سأل نفسه ليه عيسى عليه السلآم بيقتل الخنزير ؟؟!!
    لأنه بيسبب وبآء عآلمي >> أي انفلونزآ الخنزير اللي نعيشه الآن
    وبقتله بيسآعد البشرية ويصلح العالم و تفييض الأموال ..
    ايش ننتظر ليه ما نتوب !!
    الكل يعرف ان العلآمآت الكبرى ليست كالصغرى ..
    الصغرى تحدث متفرقه بين كل علآمه وأخرى عدة سنوآآآت .. لكن الكبرى بمثآبة عقد اللؤلؤ إذا سقطت لؤلؤهـ وآحدهـ تتآبعت الأخرى بسرررعه
    خليكم معآآي .. من العلآمآآت الكبرى موت الخنزير .. وكيف راح يموت الخنزير .. لان الناس راح يقتلونه بسبب هذا الوبآء المتفشي --- > 1
    وبالتالي راح ينزل المسيح ويقتل آخر خنزير
    --- > 2
    شي ثاني ما سمعتوا الإشآعآآت حول درآسة أمر منع الناس من إدآء فريضة الحج بسبب انفلونزا الخنزير ومن علامات يوم القيامه الكبرى ان الكعبة تكون مهجورهـ
    --- > 3
    زيدوا على هذا اثبتت الدرآسآآت الغربية ( وكآلة ناسا ) مع انهم غير مسلمين وما يعرفون شي عن القيامه وعلآمآتهآ .. دخول كوكب أطلقوا عليه اسم nibiru الى مجرتنا يشبه في اوصآفه الشمس تمآمآ إلا انه لو دخل مجآل الأرض راح يكون خروجه من الغرب يعني عكس الشمس .. في بحثي في هذا الأمر قريت اشيا كثيرهـ منهآ ..

ان وكآلة ناسا قآمت بدرآسة هذا الكوكب جيدآ فوجدت انه ذو قوة مغنآطيسية عآآليه لو اقترب من الأرض سيسبب لهآ دمآآرآآ شآآملآآ مما يعمل على عكس القطبين الشمآلي والجنوبي > يعني الشمس راح تشرق من الغرب --- > 4
    خلونآآ نتعمق شوي بكلآمنا حول هذا الكوكب ودرآستهم عنه ..
    من ضمن المعلومآت اللي توصلوا لها انه يستغرق 1400 سنه لاكمال دورهـ وآحده حول الشمس .. اي انه سبق وان اكمل هذي الدورهـ وهذا ما يفسر لنا السبب الحقيقي لانقرآض الديناصورآآت والحيوانات العملآقه .. وانفصال القارات .. احنا كل اللي كنا نعرفه سابقا شي اسمه الانفجآر الكبير هو اللي سبب انقرض الديناصورآت لكن ما عمرنا فكرنآ ايش سبب هذا الانفجآر .. ربي اعطآنآآ عقل نفكر فيه ونبحث ونستنتج واعطانا الوقت ولكن ..!! لا حياة لمن تنادي .. انغمسنآآ في الحيآة الفانيه ونسيني دآر البقآء ..!
    نكمل حديثنا .. هذا الكوكب سبق وان اعلنوا عنه في الصحف وعلى ما أذكر تمت رؤيته بالنسبة للي سآكنين في شرق آسيآآ ( 2009 ) وحسب المعلومات اللي اكدتها الوكآلة ان بآقي سكان الأرض راح يشوفوا هذا الكوكب بوضوح عآم ( 2011 ) وكأنه شمس ثآنيه ..

طبعآ الكوكب ما راح يمر بسلآآم كمآ ذكرنا راح يسبب دمآآر وانفجآآرآآت هيدروجينيه وانقلآبآآت مع عآم
    ( 2012 ) .. وكمآ قال الكفره بعد كل هذي الاستنتاجات ان نهآية العالم ستكون في هذا العام وذكروا تحديدا سيكون يوم جمعة وفي 21 من ديسمبر مع العلم انهم لا يؤمنون بوجود يوم البعث وانه سيكون يوم جمعه ولكن استنتاجاتهم بأن هذا الكوكب سيسبب كل هذا الدمآآر على الأرض قادتهم إلى ذلك .. طبعآ احنا ما نصدق هذا الكلآم علم السآعه عند ربي .. ولكن لآزم نتأكد ونتيقن ان السآعه ستقوم لآ محآله وفي وقت قصير لأني كمآ قلت علآمآتها الكبرى متتآبعه وبظهور وآحدهـ منهآ فالنتوقع ظهور الاخرى بعدهآ بعدة ثوآني او دقآئق او سآعآآت او اياام قليله ..
    شي آخر الزلآزل والبرآكين الخامدهـ في المديتة المنورهـ ألم تفكروا في أنها قد تثور في أي وقت وربما تكون هي المقصودهـ بنآر الحجاز اللتي ستجر الناس إلى أرض المحشر --- > 5
    وإذا ثآر البركآن راح ترجع الجزيرة العربية خضرآء كسآبق عهدهآ وهذا من علآمآت يوم القيآمه الكبرى
    --- > 6
    6 علآمآإأت كبرى جآلسه تظهر واحنا عايشينهآ وكأننا ضآمنين الجنة ..
    وكل هذا بغض النظر عن الاشياء الأخرى اللي بتحصل !!
    المسيح الدجآل مين فكر فيه ؟؟ أو بالأصح مين يتوقع الحين كم سلسلة من السلآسل اللي تقيدهـ انفتحت ؟؟!! وانه ممكن يهجم علينا ويضللنا فجأهـ ونحن غآآفلين ..!
    يأجوج ومأجوج .. وسور الصين العظيم .. توقعوا في أي وقت يأمر الله .. فيستطيعون أخيرآ اخترآق السور وتجآوزهـ .. والهجوم على الناس اجمعين ..
    آخيرآآ لم يبقى سوى نفخة الصور الذي سوف تميت جميع من في الأرض ومن ثم يبعثهم الله كل ٍ على حسب عمله ..
    طبعآ أنا لم اتعمق في ذكر أهوال يوم القيامه وكيف سينقادون الناس إلى ارض المحشر وكيف الشمس ستدنو من البشر حتى يسبح كل واحد بعرقه حسب أعماله
    كل هذي الاشياء المفروض كنا عآآرفينهآآ من زمآآن لكن الجديد هو اننا الآن جآلسين نعيش أهوال يوم القيامه ونحن لآندري .. فحبيت اذكر الكل
    اكييد كثير منآآ عندهـ رغبة وقنآآعه انه رآآح يتوب ودآيمآ يسوف .. بكرآ بعدهـ .. مآيدري متى ؟؟!
    هذا انا الآن اقولكـ هذا هو وقت التوبة
    إذا ما تبت الآن واستغفرت ربك واقلعت عن ذنبك .. لن تصبح إلا وقد أغلق باب التوبة في وجهكـ .. بعدهآآ لا مجآآل للعودة إلى الخلف ..
    أخيرآآ .. انصحكم بقرآءة كتآب رآئع جدآ فيه توضيح لكل شي يخص يوم القيامه من اهوال وعلآمآآت .. واشياء كثيرهـ نجهلهآآآ اسم الكتآب
    ( المسيح المنتظر ونهآية العالم )

انا اعرف اني طولت عليكم بالكلآآم .. وطولت كثيرر بعد لكن حبيت احصر لكم كل شي اعرفه واذكر النآسي ان الذكرى تنفع المؤمنين ..
    " اللهم بلغت اللهم اشهد "
    انشرهآآآآ .. لا تبخل على اصدقآئك بذلك فقد تكون بإذن الله سبب في توبة احدهم وانت لآ تعرف !!
    أسأل الله ان يهدينـآ وإيآكم إلى سوآء السبيل و يغفر لنا ذنوبنا ويرحمنا ويظلنا بظله يوم لا ظل إلا ظله ..
    منقووووووووول للافاده

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    1

جزاكى الله خيرا يا نسمة
    على هذا التذكير
    وسيتم نقل الموضوع
    الى القسم الدينى

8. Forum Ads:

Blog Entries
    2

اولا جزاكى الله خيرا يا نسمه على الموضوع

بس انا ليه تعليق
    اولا اللى اعرفه من خلال قراءاتى فى موضوع دوران الارض

ان ده شىء طبيعى هيحصل فيها مش بتدخل شىء خارجى
    لان الارض كل عام حركة دورانها حول نفسها بتبطىء عن العام اللى قبله
    انا مش معايا النسبه بالضبط بس هحاول اجيب الكتاب ده واكتبهالك ان شاء الله
    بس النسبه دى صغيره جدا لان نسبة البطء لو كانت عاليه انتى وانا وكل اللى على الكوكب هيلاحظ الاختلاف ده فى الظواهر الطبيعيه بس ده احنا شىء مش بنحسه

ولو كانت النسبه دى عاليه احنا كنا هنشوفها فى تعاقب الليل والنهار وليها تاثير كبير جدا على البيئه

بس دى من رحمة ربنا علينا

اما بالنسبة للكوكب انا ده فعلا قرات عنه بس وكالة ناسا تجاهلوا الموضوع مره اخرى لغر حجم الكوكب او بالاصح اسمه بقى كويكب
    واحنا المجموعه الشمسيه بتاعتنا فيها كويكبات كتير بيتم اكتشافها على فترات متباعده

وسبحان الله فى سورة يوسف

بسم الله الرحمن الرحيم

" إذ قال يوسف لآبيه يأبت إنى رأيت أحد عشر كوكبا والشمس والقمر رأيتهم لى ساجدين "

سورة يوسف ( 4 )
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

11. Forum Ads:

Blog Entries
    4

الله اعلم اعتقد ان يوم القيامة قريب ولكن ليس بهذا القرب و الله اعلم
    بس الموضوع بردة ان صعب يبقى كدة لان لو هو كدة والناس عارفة ان فى 2011 ولا كمان كام سنة هتقوم القيامة كله هيتوب ودا مش حقيقى لان دا هيحصل فجأة وربما كلامى دا انه مش قريب تكون غفلة ولكن احنا مش لازم يعنى نستنى لما نعرف هو امتى الكوكب هيضرب الارض زى ما مكتوب علشان نتوب
    الللى عايز يتوب يتوب بدون سبب كونى ولا يكون فى تسويف
    اللهم اهدنا الى الطريق المستقيم والى ما تحبه و ترضاه واهدنا الى طريق الخير لنفعله

Blog Entries
    1

حتى لو عرفنا الميعاد يا محمد
    مش كل الناس ربنا هيقدر لها انها تتوب
    الا من يشاء
    وهى دى حكمة ربنا
    انه يجعل الانسان يتوب بارادته
    علشان عند الجزاء كل واحد ياخد
    ثوابه وعقابه نتيجة ما هديته اليه نفسه
    وربنا يهدينا واياكم لكل ما يحبه ويرضاه
    Last edited by hopy_braya; 10-11-2009 at 11:47 AM.

MCP,MCSA,MCSE
    ACE,ICDL
    يا قارئ خطى لا تبكى على موتى
    فاليوم انا معك وغدا فى التراب فان عشت فانى معك وان مت فللذكرى

من مواضيع hopy_braya :

Blog Entries
    2

نسمه
    اقراءى المقال ده من ناسا وان شاء الله هتلاقى فيه معلومات عن دوران الارض وسرعته والمقاومه اللى بتحصلها من الشمس اللى فى الاخر بتوءدى لبطء حركة دورانها

http://www.nasa.gov/worldbook/earth_worldbook.html
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

شكرا بجد ليكم بس انا والله بجد مش عارفه ايه هو صحه الموضوع ده الموضوع ده جالى على الميل وحبيت انقلهلكم وشكرا ليكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاكى الله خيرا يانسمه على الموضوع وعلى التذكرة

وبصراحه انا شفت الموضوع دة من فترة ولكنى تريثت قليلا قبل الرد

ومع انى كنت متأكدة أن هذا الموضوع تم تمريرة إليكى عن طريق الاميل (كالعادة ) , و

المهم ان موضوع نشرالأحاديث وكمان بعض الموضوعات والصور التى لا اساس لها من الصحة بقي ظاهرة كبيرة جدا من خلال الانترنت ، ولان الشبكة دى بتتميز بسرعة الانتشار ولأكبر عدد ممكن ، من هنا كانت الكارثة

عشان كده بذكركم ونفسي.... ما تحولوش تمررواأو تنشروا اى بريد يوصلكوا بسرعة ... تمهلوا جدا وحاولوا على قد ما تقدروا تتاكدوا من صحته ،

ولكن

بجد جزاكى الله خيرا على التذكرة لان على الرغم من عدم التأكد من صحة الكلام المنشور فى

الموضوع إلا انه الفكرة بتاعت ان الواحد يتخيل فعلا انه صحى من النوم ليجد ان الشمس طلعت من

المغرب وان خلاص مفيش توبه فعلا فكرة مفزعه جدااا

وعلى فكرة كتير جداا من الشيوخ الموثوق منهم طبعا أكدوا أن ما نلقاه ونراه من فتن إنما هى تعبر

فعلا عن أخر الزمان

أسأل الله العظيم لى ولكم أن يرزقنا جميعا حسن الخاتمه ،وأن يخرجنا من الدنيا بسلام وعلى خير

وبجد أتمنى من الله عزو جل أن يجمعنى وإياكم مع أمى الغاليه فى الفردوس الأعلى

Blog Entries
    2

على فكره يا نسمه انا عاوز اوضح حاجه اولا انا مش بقول كلامك غلط
    لسبب معين
    ممكن الظاهره اللى موجوده فى كوكب الارض دى صحيحه فعلا بس ممكن متكونش هيه السبب فى ان الشمس تطلع من مغربها
    وسبحان مسبب الاسباب
    بس احنا كلنا بنحاول نجتهد
    والله اعلم بكل حال

ومش معنى كده ان الميل اللى انتى نقلتيه ده يكون صح او غلط بس احنا يا شباب لازم نكون عندنا معرفه
    مش بقول عن كل شىء بس ولو ناخد نبذه بسيطه عن كل حاجه تقابلنا فى حياتنا هنستفاد كتير اوى

واخيرا انا بوجهلك الشكر بجد لانى فعلا اتاثرت بانى لو مكان الشخص اللى صحه من النوم ده

وبصراحه لانى حلمت الحلم ده قبل كده وكان يوم بالنسبالى غريب بصراحه

ربى اغفر لى ولوالدى وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :