إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 15 of 28
Share

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    1

8. Forum Ads:

بس موقع الشركه بيقول مفيش وظائف متاحه
    نرجو التوضيح

11. Forum Ads:

شركة مش محترمة
    والبنت دي عندها عقدة نقص وبتعامل المهندسين بقلة زوق

رحنا وعملنا امتحان والبنت واقفه بتراقب علينا زي ماتكون دكتورة وعمالة تتنك وتزعق
    وهي حتت شئون عاملين واول ما الوقت خلص بتشد مننا الورق زي مانكون تلامذه في ابتدائي
    منتهى قلة الادب وقلة الزوق
    اللي عايز يعمل انترفيو هناك يمسك اعصابو
    ومنصحش اي حد يفكر يشتغل فيها
    لانو اذا كان الواحد لسا مشتغلش فيها وبيتعامل بالطريقة دي من طبقة السكرتارية وشئون العاملين
    امال لو مشكلة ادارية واو مستحقات او.. او .. هيعمل ايه

سواء كنت مهندس او دكتور او... او
    انا عندي قناعة ان التعليم ده للانسان نفسه
    لاكن اني الاقي واحده بتكرهني لمجرد انها حاسه اني احسن منها
    المتفروض اني مسكتش
    وعلى فكره دي مشكلة تافهه
    بالنبسة للي بيحصل في القطاع الخاص
    انا مش فاهم احنا هنسكت لحد امتى
    يجماعه احنا اوائل الثانوية العامة وناس تعبت في حياتها وفي الكلية تعبنا
    وحتى لما اشتغلنا تعبنا
    وفي الاخر في ناس بتوافق انها تشتغل بظروف صعبة ومرتب تعبان وبقلة ادب من اللي شغالين في الشركة واصحابها
    وده عشان معندناش نقابة محترمة تحفظ حقوقنا
    مثال: يعني ايه شركة تعين واحد في مجال نتورك وتطلعلو كارينة مهندس وهو معاه دبلوم وواخد كورس في شهر اسموccna
    مثال تاني : يعني ايه سكرتيرة في شركة تشتم المهندسين
    وتقولهم باللفظ : روح يلا هات الموبايل , خد العربية يلا وهات مش عارف ايه ....
    مثال ثالث : يعني ايه شركات كبيرة جدا تلغي البدلات وتقلل المرتبات وتامرنا ان احنا نشتغل بنفس المعدل القديم زي العبيد
    مثال رابع :يعني ايه معهد خاص يدخل ناس ب 50 في الميه ويطلع جيل مايعرفش اي حاجه وكلو من سمعة المهندسين
    اقسم بالله في واحده كانت معايا في شركة كانت مبتعرفش تكتب كلام بالعربي بس معاها واسطة
    في امثلة كتيرة جدا جدا
    واللي يغيظ انكو ساكتين على حقوقكم
    معظم الشركات بتكب وصولات امانة حتى على المهندسين
    معظم الشركات مفيهاش تامين على المهندسين
    معظم الشركات مبتمضيش عقود ... عشان في ثانية يقولك مع السلامة وملكش حاجه عندي

يجماعة لازم منسكتش على حقوقنا احنا بقينا ملطشة والجهة المفروض احنا تحمينا منتهية الصلاحية
    مثال بسيط : النقاية في الاردن حددت اقل معدل مرتب للمهندسين
    نقابة مصر كل هما الرحلات والشقق المعفنة

ممكن تقولولي مقترحاتكم عشان نضمن مستقبل احسن لينا ولأولادنا وأسف على الإطالة
    مهندس . هشام محمد

Blog Entries
    4

شكرا على تنبيهك
    لكن احنا فى الاخر مش مهندسين و بس اللى متاخد حقهم حتى الدكاترة دكتور طول النهار طالع عينة عمليات و بياخد فى الاخر 300 جنية صحيح هما لما بيكبروا بياخدول 300 فى اقل من ساعة
    بس كل فئات الشعب دلوقتى تعبانة
    بس المهندس و الدكتور قلت هيبتة لان اللقب اصبح سهل اى حد بتقال عليه مهندس
    وموضوع المرتبات او العقود الدولة و النقابة هما المسئولين اكتر
    لان مش بايد المهندس يعمل شئ لانه لو رفض يشتغل الا بعقد يبقى مش هيشتغل
    بندعى ربنا ان حال البلد يبقى للاحسن
    واكبر دليل على هموم الناس ان الكل زى النهاردة قاعد مهتم بماتش كورة لانه بيحاول يطلع اللى بيشوفة فى ماتش كورة! و بيحاول يشوف فريق يقدر يحقق انتصار لانه نفسة يشوف مرة انتصار اللى هو مش قادر يحققة فى وقت قليل زى ما اى حد من الشعوب المتقدمة يقدر يحققة لما تتوفر ليه الادوات دى
    عموما ربنا يهدينا و يثبتنا و نخللى البلد دى احسن بلد فى العالم زى ما التاريح كان بيقول و بايدينا ان شاء الله

شكر يامهندس محمد
    بس انا عندي نقطة مهمة جدا عايز اعلق عليها
    أولا : اللقب مش مهم زي الأهم الاحترام المتبادل -أنا معنديش مانع ان اي فني أو سكرتيرة تندهلي باسمي بس تحترمي - لاكن ده مابيحصلش لأن ببساطة طبيعة تفكير الشعب المصري لما بيندهلك باسمك وبيكر الحاجز وبيبدا يحاول يصاحبك عشان لو جيت تتطلب منو شغل مايوافقش
    ثانيا : انت بتقول الحل ان احنا ندعي ربنا ....طيب خد بالاسباب وحاول تغير الواقع
    يعني في مثل بيقول اسعى ياعبدي أعينك
    لازم الواحد يبا ايجابي أكتر
    ثالثا : الحل مش في ايد الدولة
    الدولة مبتحلش حاجة غير بالوسايط والرشاوي والفلوس والكلام اللي انت عارفو
    رابعا : احنا ليه ساكتين على النقابة بتاعتنا .... خايفيين من ايه ؟؟؟ هل في أسوء من الوضع اللي احنا فيه؟؟؟
    اذا كان 90 في الميه من حلول مشاكلنا في ايد النقابة
    لازم نبا ايجابيين اكتر من كده وندعي برضو
    تاني يجماعه قولو مقترحاتكم عشان نخلي النقابة تاخد صفنا في مشاكل الشغل

انا مبسوط جدا بالكلام ده ولو انه قلب المواجع جدا
    يعنى ايه مهندس متفقين على عقده 1000 جنيه وبدلات البدلات تقل
    والموبايل مش مكفى
    ولو اتاخرت يتخصم وفى الاخر القى المرتي 661 جنيه على الاكثر
    يا جماعه عايزين نشوف حل نهائى
    هل الحل انى امشى ولا ايه
    ولو فيه اى حاجه فى ايدينا قولولنا
    انا لو مشيت فى الف منى
    وفيه ناس اصغر منى بسنه مشيت وراحت شركات احسن بفلوس توصل الخمس اضعاف بس ليها معارف مش حقول واسطه
    نعمل فى البلد دى انا ابتديت افكر بمبدا انى وطنى هو اللى يخدمنى مش اللى انا اخدمه
    يعنى لو لقيت معامله كويسه فى بلد عدوة ممكن افكر فيها ودى حاجه تحزن

شكرا يا بشمهندس هشام كلامك كله صح
    بالذات فى قسم اتصالات او قسم حاسبات انا شفت شركات كتير يهمها فقط انك تكون معاك قدر كبير من الشهادات والسلام مهندس او مش مهندس مش فرقه كتير بس الواحد بيفكر كتير فى الموضوع ده مش لاقى حل
    لان احنا فى مصر اسهل كلمة عندنا ازيك ياهندسة المهم تتقال لاى حد والسلام

انا مبسوط أوي ان الناس بأت إيجابية وبدأت تفكر معايا أو حتى تعلق على الموضوع
    إفتكروا معايا أيام زمان كان التفكير السائد إنك عشان تبا حاجه محترمة لازم تتعلم كويس وتتعب عشان تدخل هندسة أو طب
    للأسف دلوقتي التفكير ماشي في إتجاه اللي معاه قرش يسوى قرش
    أو انك تبا معاك سلطة عن طريق انك تدخل شرطة أو جيش وتعمل شوية مصالح غير قانونيةوالناس تحترمك بالغصب
    ومع ذلك لسا في ناس كتير بتحترم طبقة دكاترة الجامعة والمتعلمين بس قلو عن الأول كتير
    - صاحب العمل كده كده محتاجك بس اللي بيحصل انك لو اعترضت هيجيب مكانك 10 ويمكن بأقل من المرتب الهزيل اللي انت بتاخدو
    الحل : ان احنا نتفق مع بعض ايه هوا أقل معدل للمرتبات بما يتناسب مع خبرة المهندس
    - تاني اللقب وللهي ياسيدي اللقب مش مهم بس أقولك على حاجه : اللي بيتقال عليه مهندس وهوا ممعهوش شهاده يبأ سواق ميكروباص -خدها قاعده عشان تريح نفسك
    المشكلة الحقيقة اللي انت قلتها ان الشركات بتعيين واحد ممعوش شهادة الهندسة ومعاه كورس - ممكن بواسطه أو ممكن الراجل ده مذاكر كويس الكورسات دي-
    ومع ذللك مهما كان هذا الرجل لايصلح لهذا المكان لأنو غير مؤهل للعمل في هذا المكان
    الحل طبعاً في ايد النقابة اللي المفروض تحفظلك حقوقك لأن الراجل ده خد مكان مهندس بغير حق
    وبنص مرتب المهندس كمان -ودي حاجه حصلت ادام عيني في شركه كنت بشتغل فيها
    هقولك على مثال عشان تعرف الفرق بين نقابة الرحلات ونقابة الأطباء
    عمرك سمعت عن دكتور جايب 50 في الميه في ثانوية عامة؟
    كم عدد الجامعات الخاصة التي بها كلية طب؟ قليل جدا جدا
    نقيب الأطباء منع إنشاء الجامعات الخاصة بحجة عدم توفر أماكن لطلبة الإمتياز في المستشفيات
    مثال تاني : ينفع أبا خريج علوم وأشتغل صيدلي ؟
    أكيد لاء
    مثال ثالث : ينفع أبا خريج صيدلة وأشتغل طيب بشري وأعمل عمليات؟
    لاء طبعا
    بس ينفع أبا خريج علوم أو معهد نظم معلومات إدارية أو دبلوم وأشتغل مهندس
    فهلوة المصريين
    أنا بقترح يجماعه ان احنا نعمل جروب عشان نحدد النقط اللي هنعرضها على النقابة .... حد معايا ؟

أنا معاك يا بشمهندس بس المشكلة فى حته تحديد المرتب هتكون صعبة قوى
    لان حضرتك عارف كويس ان الفرصة دلوقتى صعبة قوى وطبيعى مش هينفع اننا نروح فى الوقت ده نكلم على المرتب
    انا شايف والله اعلم انى اللى مستفيد هما اصحاب الشركات
    والله الواحد دلوقتى بيقكر انه يسيب الشغل فى المجال ده للابد لانه فى الاساس مش موجود ولو كان موجود بتلاقيه بيروح لاى حد انا مش بكلم على نفسى ممكن اكون مش بستحق المكان ده مع انى معايا تقدير كويس بس انا بكلم على اصحاب معايا واحسن منى ومع ذلك نفس الوضع
    فياريت نبدأ من الان لوضع بعض الاقتراحات والامور المفروض بفعلها عشان على الاقل نشتغل فى تخصصننا وبلاش حتى حد يقولنا يابشمهندس

Blog Entries
    4

اولا اعذرنى ازاى بس بتقول مش لازم حد يقلك مهندس!
    امال ااى عايز تاخد الحق المهندس ومش مهم اللقب ماهو علشان تاخد حقوق المهندس لازم يتقالك مهندس و الناس اللى دخلت السوق و بقت بتشتغل شغل المهندسين ماهو بيتقلوا يا مهندس!
    ولازم يبقى اللقب غالى عليك علشان تقدر تحترمة , حاجة تانية يا شباب فى مجالتنا زى النتوورك اى حد من حقة يشتغل فيه و استحالة تتحكم فى دا
    اولا لازم يبقى فيه اتاحة الفرص بشكل متساو علشان يبقى فيه عدل
    و عمر ما مايكروسوفت ولا سيسكو منعت دخول غير المهندسين فى مجالتها! و دا استحالة يحصل لان دا يتعارض مع سياسة الانتشار و السياسة التجارية ليهم
    شئ تانى صعب جدا ان الدولة تتحكم فى الشركات الخاصة خاصة ان مجالتنا اغلب الشركات هى شركات خاصة اصلا و مبدئيا النقابة مش هتعمل شئ لانها تحت الحراسة و المهندسين ضد الحراسة بيجاهدوا واحنا معاهم ضد الحراسة دى .

اعذرنى فى خريجين هندسة وحاسبات ومعلومات اذا شفتهم فى الشغل بتستغرب انهم دخلوا هندسة ولا حاسبات ومعلومات اصلا! و متعرفش دول جدخلوا غش طيب اتخرجوا بردة غش ولا ايه؟؟
    لان فى الاصل التعليم فى مشاكل و الامتحانات و الوسايط و غيرة غير عادلة فى تقييم المهندس بشكل حقيقى.

مصلحة العمل تمشى اذا كان فى ناس فعلا كويسة ممشية الشغل.
    ربما فعلا وللاسف و دا عرفناه من قبل ما نتخرج من الكلية ان كتير من الشركات بتشغفل تاخد غير المهندسين علشان تقليل المرتبات و توفير مصروفات! ودا حقيقى وبيحصل فى اماكن كتير
    بس تأكد ان غالبا المهندس عقليتة مختلفة عن غيرة و هو بيقدر يتميز عن غيرة و كفائتة بتعلى بسرعة كبيرة و هو بيبقى المفضل فى الشركات لانه عندة المهارات اللى تطلع شغل كويس و لا انكر ان فى ناس مش مهندسين بس فعلا عقليتهم كويسةو تحترم فى مجالنا.

الموضوع كله عايز تصحيح فى كل مجال مش فى الهندسة بس و بداية من التعليم الابتدائى وحتى التخرج و العمل.
    لان كل شئ متلغبط و غير مفهوم
    بس و الله الرجل ذو الكفاءة اكيد هيبقى ليه مكان ان شاء الله بفضل الله و توفيقة طبعا
    هناك بصراحة الكتير من الناس مش عندهم مهارات و لا قدرات المهندس اللى مطور نفسة لان فى مهندسين للاسف بيكتفى انه مهندس وميطورش نفسة مع انك لو بصيت لشركات كبيرة زى HP
    هتلاقى فى الليست بتاعة المؤهلات بيقلك كذا اختيار منهم بكاليورسوس و دكتورات و mcse
    CCNA , CCNP
    يعنى شهادات مايكروسوفت و سيسكو بقت بتعد شبة مساوية لبكالوريوس و ليها تقديرها!

موضوع الشغل و المرتبات حقيقى فى مصر مش حلوة و قليل فيها بيبقى حلو فعلا ومناسب لحياة مهندس الموضوع فى تباين كبير ومش مفهوم.

المطلب بتاعنا ان يبقى فى حد ادنى للمرتبات دا مطلب مشروع و حق و لكن على ما اعتقد اننا لما نطلبة هيكون متنفذ على الوظائف الحكومية و الحقيقة اقل من 1500 جنية كبداية لمهندس شغال فى الحكومة دا هيبقى كويس وممكن فعلا نطالب بدا و نسعى اليه لان اقل من كدة يبقى حقيقى صعب و ان تكون فى زيادة سنوية لا تقل عن 20% من هذا المرتب .

المعاشات فى نقابة المهندسين زهيدة جدا وهى حوالى 200 او 300 جنية تفتكروا ا يعمل ايه لاى مهندس وبعد عمر طويل كمان!؟!! هو دا قمة التهريج!

الموضوع فعلا محتاج وقفة و نقابتنا اكيد لها المسئولية الاكبر فى هذة المهزلة وربنا يكون فى العون ان شاء الله.