إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 16 to 30 of 43
Share

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    1

"إرجع ياد ياعيد..البلهارسيا حاتبهدلك
    ههههههههههه"

"العملية شعشعت خالص "

"ولو عرضتم المنطق ده على خروف..
    مش حايبطل مأمأة من السخرية"
    !!!

ايه رأيك فى العبارات دى يا نداء
    وطبعا ده بعض العبارات مش كلها
    ؟؟؟؟؟؟؟

للاسف يا نداء اسلوب الكاتب ملىء بالسخرية أكثر منه
    التذكير بالقصة اللى المفروض مأخوذة من القصص القرآنى
    واللى ضايقنى اكثر انه مستشهد بالآيات الكريمة
    وسط هذا الاسلوب الساخر
    لا يا نداء انا شايفة انه مش اسلوب صح لتذكير الناس
    بالقصص القرآنى العظيم
    وبكرر طلبى تانى
    ياريت تحذفى الجمل الغير لائقة مع جلال الرسالة
    والعبرة والعظة اللى المفروض الناس تستفيد بيها
    من هذه القصص مش المفروض تضحك من كلام الكاتب
    او ياريت تجيبيلنا القصص القرآنى باسلوب ارقى من كدة
    لو تقدرى.......
    وبصراحة انا مش هاقدر اتابع قراءة هذه القصص بهذا الاسلوب لانه فعلا بيضايقنى
    وشكراااااا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    صراحة الموضوع استوقفني... لا ادري ما مدى مستواه والأسلوب الذي جاء به الكاتب
    أرى أنه يطرح المسألة بأسلوب قصصي محبب للأطفال ربما ... فيستعمل الشجرة والحجر وطير وما شابه والأمور هذه المحيطة بعالم الطفولة ... ليوصل لهم الفكرة بطريقة سهلة وممتعة للأطفال .. وربما هناك بعض العبارات تجاوزت الحد المطوب ولكن كقكرة عامة للموضوع أعتقد كما أوضحت ... والله أعلم
    لكن لعل المكان هنا غير مناسب لطرحه بهذا الأسلوب ... فلا أدري
    هذه وجهة نظري
    تحياتي وتقديري

8. Forum Ads:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احبتى فى الله

أولا كما ذكرت من قبل إن الموضوع فعلا استوقفنى جداااااااااا وعجبنى جدااا فكرته ونظرا لايمانى به حبيت انى أنقله علشان الكل يستفيد ,ولكن

أنا وضحت ياجماعه إن أنا نقلت الموضوع دة كما هو وكما تم نشره من قبل فى عدة منتديات ,وبصراحه أنا محستش ان فيها مخالافات ,والله تعالى اعلم واعلم

ثانيا يا جماعه :

أنا فعلا بعتذر يمكن أن متعودة على الاسلوب دة وذلك نظرا لان أنا طبيعه عملى مع الاطفال خلتنى احب جداااااااااااااا الاسلوب العامى فى الكلام ,وانا على فكرة كنت اعمل مدرسه قران وسيرة للاطفال,وكنت بحكى لهم القصص باسلوب سهل ويسير ومضحك وبدون المساس بجوهر الموضوع

المهم

ان شاء الله جارى البحث عن باقى القصص باللغه العربيه الفصحى ,بغض النظر عن اقتناعى بالاسلوب او لا ,لان انا اللى يهمنى بصراحه هو مضمون الموضوع اللى زى ماوضحت لكم فى وجه نظرى بصراحه من اروع القصص اللى قراتها

ولكل من شارك برأي او نقض

ولكل من يحب يكمل قرأة للموضوع أو لا يحب

جزاكم الله خيرا , واسعدنى جداااااا تعليقكم

اختكم فى الله

جزيتي خيراً أختنا ... وبارك الله فيكي على حسن تقبلك للنقد
    وده إن عبر إنما يعبر عن حرصك على الفائدة والخير وعلى حسن اخلاقك ودينك ...
    هو فعلاً زي ما حضرتك قلتي ... وكما توقعت ...بغض النظر عن بعض العبارات لكن لا شك انه توصيل الفكرة بأسلوب سلس للأطفال مطلوب فعلاً وتحضرني هنا الآية الكريمة

بعد بسم الله الرحمن الرحيم
    ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ [النحل : 125]

فما بالك بأسلوب تتوجهي فيه للأطفال ؟

فكما ذكرت ممكن يتعدل شوية في العبارات المشكوك بأمرها أو ممكن يتجاب باللغة الفصحى ... واكيد الكل حيتابع بإذت الله
    الله يجزيكي كل خير مرة تانية
    تحياتي وتقديري

11. Forum Ads:

Blog Entries
    2

ازيك يا نداء
    اولا انا بضم صوتى لصوت جهاد
    بارك الله فيكي على حسن تقبلك للنقد
    وده إن عبر إنما يعبر عن حرصك على الفائدة والخير وعلى حسن اخلاقك ودينك ...

وراءيى انه بياخد الموضوع بصوره مختلفه يعنى من وجهة نظر اللى عاش القصه والموضوع نفسه ودى حاجه حلوه اوى
    مش من وجهة نظر راوى للقصه

حاجه تانيه بصراحه احب اذكرها لهوبى ان النقد لاى موضوع حتى لو مختلفين معاه فى الراى ما يكونش بالاسلوب الجامد ده
    و زى ما قالت جهاد انك يا نداء فى باقى الحلقات ممكن تعملى مونتاج لبعض الكلمات

بس برضه يا جماعه انا احب ارجع لنقطه معينه اننا اتعودنا عموما ان اى حاجه فى قصص السابقين لازم تكون بالعربيه الفصحى ومافيها اى نوع من السخريه ولو كانت بسيطه
    بصراحه لانى مش عندى خلفيه جامده فى الدين مش عارف اذا كان الواحد حب انه يحكى الموضوع بالطريقه العاميه فا ده صح ولا غلط؟؟؟

إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

Blog Entries
    1

اولا أستاذ جوكر انا ما انتقدتش نداء باسلوب جامد ولا حاجة
    وياريت ما نخرجشى عن صلب الموضوع الاساسى
    وانا عبرت عن وجهة نظرى ورأيى فى الموضوع مش أكتر
    وأعتقد انت كمان قلت ان اسلوب الكاتب فى الحوار انت انتقدته
    وبعدين جهاد قالت كمان كدة
    والحمد لله نداء كانت متفتحة ومتقبلة للنقد وماقالتشى حاجة
    ياريت ياجماعة دايما نركز على اساس الموضوع
    مش نخلق مشاكل وحساسيات بين البشر
    مالهاش اى داعى تؤدى فى الآخر ان الناس تخسر بعضها
    واحب اقول للجميع
    انى انا ونداء اصحاب الحمد لله
    يعنى مفيش بيننا اسلوب جامد ولا غيره
    وشكرااااااا
    Last edited by hopy_braya; 02-06-2009 at 03:49 PM.

بارك الله فيكى يا نداء
    قصص حلوه فعلا و ميزتها انها قصيره و بها تذكير و عبره
    و لغتها سهله و بسيطه و مش شايفه ان كلامها هابط او سئ
    و على فكره يا جماعة دى اللغة العامية في الكتابة و ان كانت استخدمت في القصص القرآنى فده ميقللش من القصص و العبر القرآنية
    و ده رأيي الشخصى و الله اعلى و اعلم
    و هتابع يا نداء
    فمتتأخريش علينا في الشاهد التالت

السلام عليكم جميعا

اولا : يا جماعه احب اشكر نداء علي نقلها لينا للقصص الحلوه دي وبالاسلوب السهل ده زي ما مريم وضحت وقالت
    علي الرغم من انتقاد البعض لاسلوب العرض بس انا شايقه ان الاسلوب حلو جدا يخلي اي واحد يتابع وممكن يحكي لأطفاله بالطريقه دي وبالتالي اعلمهم حاجه مفيده

ثانيا بقي وده الأهم
    مش عرفه ليه يا جماعه أسلوب الحوار والنقاش وصل بينا للدرجه دي احنا مهندسين والاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه وكلمه الشكر افضل شئ نعمله عشان نكون زي قدوتنا رسولنا صلي الله عليه وسلم
    فمن لم يشكر الناس لم يشكر ربه

قواعد وأسس الحوار البنّاء:
    لابد في كل حوار أو نقاش يحصل، أن يستند إلى قواعد وأسس ثابتة قوية إذا ما توفرت فيه، صار الحوار قوياً بناءً، مثمراً ومفيداً تبعاً لذلك، ومن هذه القواعد والأسس ما يأتي:

1- لابد من مراعاة الديمقراطية وحرية الرأي في النقاش وعدم الاستبداد بالرأي أو فرضه على الآخرين، وهذه مسألة غاية في الأهمية في كل نقاش، إلا أننا نجد البعض وللأسف الشديد يحاول الاستبداد برأيه وفرضه على الآخرين معتقداً أن رأيه هو الأصح والأفضل، حتى أنه لا يفسح المجال للآخرين للتعبير عن وجهة نظرهم وآرائهم، مستغرقاً بكلامه لوقت طويل، غير مبالي ولا مراعي لأفكار وآراء الأطراف الأخرى في النقاش.

2- عندما يشتد ويحتد الصراع الفكري بين الأفراد، وتلتهب حلقة النقاش بالآراء المختلفة المتضاربة وتبلغ أوجها، فلابد من مراعاة استمرار وبقاء الود واللطف والتواصل بين أفراد النقاش، ذلك الاختلاف في الآراء ينبغي أن لا يؤثر على استمرار العلاقات الطيبة والمودة بين الأفراد، فالاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية كما هو معروف، فهذا النوع من الاختلاف يلزم أن لا يكون مدعاة للعداوة والكره والحقد بين الأفراد، بل هو مدعاة لتنمية الأفكار والآراء وتكامل العقول وتواصلها.

3- يلزم مراعاة عدم الاستخفاف بآراء الآخرين وأفكارهم أو الاستهزاء بهم مهما كانت أفكارهم خاطئة أو ساذجة، كما يفعل ذلك البعض، خصوصاً إذا كان الطرف الأقوى والأصح في النقاش على مقدار من الثقافة والدراية ولديه خزين من المعلومات حول موضوع النقاش في حين يكون الطرف الآخر متواضعاً في ثقافته أو قليل الخبرة والمعرفة في موضوع الحوار بالذات، فيحاول حينها صاحب الثقافة أو مدعيها أحياناً استعراض نفسه ومعلوماته بغرور وعجرفة ويحاول أن يظهر نفسه في القمة عن طريق الانتقاص أو الاستهزاء بالآخرين وأفكارهم، متصيداً هفواتهم وأخطاءهم، ومتتبعاً لعثراتهم وزلاتهم مهما كانت بسيطة، متناسياً قوله تعالى: (لا يسخر قومٌ من قومٍ عسى أن يكونوا خيراً منهم ولا نساءٌ من نساءٍ عسى أن يكنَّ خيراً منهن) الحجرات:11.

4- عندما يكون لنا رأي معين ونكون مقتنعين به علينا الإفصاح عن ذلك بكل ثقة واعتزاز، وبدون تردد أو خوف أو وجل من ردة أفعال الآخرين حوله، أو التحسب لتلك الردود، والترقب حول كونها موافقة لآرائنا أم مختلفة معها فلابد من الثبوت على الرأي إذا كان صحيحاً ومقنعاً وعدم التنازل عنه إرضاءً للآخرين أو خوفاً منهم أو تملقاً أو مجاملةً لهم، فإن مثل هذا السلوك يدل على ضعف الشخصية وهشاشة الأفكار وسطحيتها.

5- لابد أن تكون الأفكار والآراء المطروحة في الحوار مبنية على أسس سليمة ومستندة إلى أدلة وحجج قويمة ودراية حول الموضوع المطروح، تُعِين في الدفاع والصمود على تلك الآراء بكل ثقة واعتزاز بأن يتوفر لدى صاحبها حجج وبراهين مقنعة وأدلة دامغة على صحة رأيه، لذلك يلزم عدم التسرع في طرح الآراء دون دراسة دقيقة وموضوعية، وأن لا يكون طرح الأفكار بغير علم ولمجرد الكلام فقط، دون منطق سليم، قال تعالى: (ومن الناس مَن يجادل في الله بغير علم ولا هدى ولا كتاب منير) الحج: آية 8.

6- الالتزام بالموضوعية في النقاش بعيداً عن التطرف والعنصرية والانحيازية خصوصاً عندما تكون
    أطراف النقاش من طبقات أو أعمار أو أجناس أو مذاهب مختلفة، وعدم فرض الرأي على الآخرين بحجة إن صاحبه هو الأكبر سناً أو أنه رجل والطرف الآخر امرأة، أو أنه من جنسية معينة ذات مميزات خاصة، أو أنه من مذهب معين، فمثل هذه الأمور أو غيرها لا تُعد مبرراً للاستبداد أو فرض الرأي على الآخرين أو مقياساً لصحة الآراء أو أفضليتها.

7- وأخيراً يجب مراعاة الآداب الخاصة بالحوار والنقاش عرفاً وشرعاً، كالاستماع والإصغاء أولاً للأكبر سناً أو أكثر خبرةً وعلماً، إلى غير ذلك من الاعتبارات أدباً وتواضعاً في هذا الأمر، بالإضافة إلى ذلك عدم قطع كلام الآخرين قبل أن يكملوا كلامهم، أو محاولة التكلم بصوت مرتفع للسيطرة على النقاش، بل يجب مراعاة التكلم بذوق وأدب واختيار الكلمات المعبرة الجميلة، والابتعاد عن الكلمات النابية المبتذلة قدر الإمكان ليكون نقاشاً لطيفاً هادئاً وهادفاً وبناءً في نفس الوقت وبعيداً عن اللؤم والابتذال، فعن الإمام علي(ع): (سُنة اللئام قبح الكلام).
    قدوتنا رسول الله (ص):

إن الالتزام بهذه الأسس والقواعد كفيل لارتقاء الفرد في حواراته مع الآخرين وبما يعود بالخير والنفع على الفرد وعلى المجتمع بصورة عامة، وقدوتنا في ذلك الرسول الأعظم محمد (ص) الذي قال عنه الباري عز وجل: (لو كنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولك) آل عمران: 159، وكيف استطاع بحلمه وعلمه وسمو أخلاقه أن ينتصر في حواراته مع المشركين ويقنعهم برسالته السمحاء، وذلك عن طريق الحوار العقلائي السليم، وكيف كان حواره مع المشركين والملحدين بالتي هي أحسن كما قال تعالى: (وجادلهم بالتي هي أحسن) النحل: 124، فكانت نتيجة ذلك الحوار الذي استمر لسنوات عديدة، إشراق نور الإسلام على الأمة وإخراج الناس من الظلمات إلى النور.
    نعم، هذه هي ثمرة الحوار الملتزم الراقي الصحيح، الذي به تُعبّد المجتمعات طريقها نحو السمو والرفعة، وترتقي بتكامله سلم المجد والعظمة حيث تتلاقى الأفكار وتتقارب الأرواح بمزيج من الدفء والحب والتسامح، تذوب من خلاله روح التعصب ونزعة الجموح، وتفصح المبهمات عن حقيقتها، فتتفتح آفاق واسعة وأبواب مغلقة في ميدان فسيح يضج بالآراء والأفكار المختلفة والمتضادة تارة والمتقاربة تارة أخرى، فمنها ما ينحسر ويموت ومنها ما يرفع راية النصر والصمود. وفي نهاية المطاف لا يصح منها إلا الصحيح ليكون نواةً صالحة تغرس في نفوسنا فتملؤها أماناً وسكينةً، فنتقدم ونتطور ونرتقي، فالحوار وتمازج الأفكار وتواصل العقول وتقاربها، هو الوسيلة الأمثل للارتقاء لما هو أفضل وأسمى، وهو الطريق العقلائي والشرعي والعلمي، وغاية كتاب الله وسنة رسوله(ص) وأهل بيته(ع).

اسفه علي اطالتي
    ولكن كان لابد من توضيح ذلك
    وخصوصا بعد كلمه محمدوز بان الاسلوب مخل
    اعتقد ان الكلمه جامده جدا ومش في محلها خالص

Last edited by redheart; 03-06-2009 at 07:49 PM.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    حياكم الله من جديد ...
    أولاً أحب التوضيح أنا أخ وليس أخت بارك الله فيكم ...
    كما قلت في السابق يا جماعة ... الموضوع منقول ومكتوب بإسلوب غير الكتاب الأصلي
    وباللغة العامية ... أنا لم أنتقد الأسلوب كفكرة وإنما توقفت عند بعض العبارات فقط التي ممكن ان تعدل !
    ولا كلام بعد الكلام الذي طرحته الأخت [ redheart ] بالنسبة للنقد جزاها الله خيراً
    وفعلاً اسلوب النقد دائماً يجب ان يكون بناء وليس هداماً ..
    وفقنا الله وإياكم ...
    تحياتي وتقديري

Blog Entries
    4

السلام عليكم
    اتمنى تكونوا بخير
    انا عارف كويس ان كل واحد فينا نيته لوجه الله و ان الموضوع لا فى نقد ولا شئ وما هو الا توضيح واستبيان
    اعاتبكم على اسلوب عرض الرأى و استخدام بعض الكلمات القوية اللى مش من المفروض انها تكون بنا
    عايز اوضح ليكم شئ مهم وافكركم بيه
    ان كتير من الاحيان الكلام ممكن يكون الهدف او النيه من الموضوع ميبنش وراء الكلمات
    واكيد ابسط مثال المنتدى انه كله عبارة عن كلام و مقاصدنا دائما بتبقى من خلف الكلام و عدم اختيار واتقان الكلمات ممكن يؤدى الى سبيل مختلف عن اللى احنا نقصدة ودا ممكن يسبب خطأ للفهم لمتلقى الكلام دا على المنتدى
    فى امانة لازم نأديها اننا واحنا بنكتب او بنوضح رأينا نراعى اختيار الكلمات اللى بتتكتب و نبين بيها رأينا بدون اننا نقول لفظ ما يتفهم غلط للمتلقى وبالطبع دا بيثير زعلنا و دا اللى عمره ما نقصده ولا عايزينه يحصل ابدا لاننا كلنا عارفين اننا الحمد لله اتجمعنا على هدف واحد واننا بنفيد بعض بكل اللى نقدر عليه فاذا كان الكلام الغير مناسب فى غير محل الجملة او المعنى يؤدى للفهم الخاطئ فبالتالى دا هيسيب اثر غير مطلوب جوانا
    ارجوا منكم اننا نبين احترامنا لبعض بالكلمات وليست بالنيه بس او باعتبار ما هو معروف اننا اخوات
    يعنى مش نعتمد اننا عارفين بعض كويس واننا اصحاب و اخوات و اكيد اخويا هيتفهم نقدى بشكل صحيح و مش هيزعل لانه عارفنى اصلا
    لا اكيد دا مينفعش خاصة من وراء الكلمات او على المنتدى لانها تفرق كتير اوى لما نكلم بعض هنا او اننا نكون قصاد بعض فى الشغل مثلا
    هوبى مينفعش ابدا اننا لما نختلف نقول انا مش هقرا الموضوع تانى لان الاختلاف فى رأى مش هو دا نتيجتة الاختلاف فى الرأى يخلينا نفكر فى رأى اللى قصادنا ولو مقتنعتش بيه مفيش مشكلة لكن مش هقول لصحبى انا مش عايز اقرالك تانى
    محمد اوز اعتقد انك كنت مستعجل و قلت مخل بمعنى اخر ان الموضوع فيه خلل ما لان مخل دى كلمه ليها معنى اكبر من حجمها المقصود
    انا بحاول اشير لاشياء صغيرة اوى ممكن تؤدى لزعل كبير من غير ما نحس
    انا بحترم رد نداء و اسلوبها فى تقبل الحوار بس انا لا شك عندى بانها اكيد زعلت من ردود الافعال وانا مش عايز ابدا يكون جوة حد فينا شئ زعلان منه مننا واحنا مناخدش بالنا
    فى الاول وفى الاخر انا عارف ان كل اللى حصل دا بعشم و بمعرفة قد ايه احنا قريبين لبعض بس دايما لو انتقينا كلماتنا وردودنا اكيد هنبقى مبسوطين دايما و مش هنحس بان رأينا دا نقد ابدا ولا غيرة لكن دايما هنحس انه رأى و محاولة توجية الاخر انه يفكر فى الرأى بتاعى يمكن يقتنع بيه لكنه غير ملزم انه يقتنع بيه
    شباب ارجوا الموضوع دا ينتهى تماما و الاهم من ان الموضوع دا يتقفل اننا نكون ذوى صدور رحبه و نفضل دايما اخوات تحت سقف بيت واحد
    شكرا ليكم وربنا يكرمكم

Blog Entries
    2

ايه يا نداء هنستنوا كتييير ولا ايييه؟؟؟؟؟؟؟
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

شكرا ريدهات على المشاركة و لكن كلمة مخل فى هذا السياق لم تكن بمعنى سيىء على الأطلاق
    عندما قلت أن الموضوع مبسط بشكل مخل و طبقا لما تعلمناه فى اللغة فكنت أعنى أن الأسلوب يؤثر على الفكرة المراد منها الموضوع أى أن العامية الزائده قد تخل (تؤثر على المعنى المراد من وراء الفكرة)

هذه الجملة شائعة الأستخدام فى اللغة بالمعنى الذى كنت أقصده.... على ايه حال شكرا على الرد و لكن كما قلتى لابد من فهم المعنى قبل أنتقاده

شكرا نداء على المشاركة