إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 15 of 23
Share

Angry محدش يقول عيب ؟

طبعا يا جماعة مش فاضل إلا ساعات قلائل على بداية العام الجديد ناس كتير هتفرح وتتبسط في حين ان فيه ناس تانية اخواتنا, قرايبنا, من دمنا, من طينتنا, بيتكلموا لغتنا, وبيصلو صلاتنا, وبيبكو نفس بكانا, ودموعهم زي دموعنا, وافراحهم زي افرحنا بيموتوا وبيتعذبوا. أطفال, نساء وشيوخ. العدو مش بيفرق بين صغار ملهومش زنب في شيء وبين نساء لاحول لها والا قوة وبين شيوخ عجزه. العدو بيهاجم وبيموت وبيعتدى على شعب أعزل من السلاح وما يدل ذلك الا على الخسة والنذالة وهذا شيء معروف عن اليهود لعنهم الله اولاد القردة والخنازير.

المشكلة الكبيرة والخيبة التقيلة هي ردود الأفعال العربية سواء من الحكام العرب ومصر على رأسهم ومن الشعوب العربية ايضا وانا هفسر ده لاحقاً.

خلونا الأول نتكلم عن نبذة بسيطة من تاريخ اليهود الأسود

لقد ارسل الله سبحانه وتعالى معظم الرسل والأنبياء سلام الله عليهم من سلالة اليهود وكثرة الانبياء الذين ارسلهم الله لليهود لم يكن لولا انهم دائما ما يكفرون بالله ونعمته فيرسل الله لهم النبي والرسول الواحد تلو الأخر لكي يتوبوا الى الله ولكن هيهات فهم يهود والخيانة والكفر بالنعمة شيء في دمهم.

نسبة اسم يهود لهم يعود الى يهوذا ابن سيدنا يعقوب عليه السلام واخو سيدنا يوسف عليه السلام وجد سيدنا داود وسيدنا سليمان.

ارسل الله لهم العديد من الانبياء ومنهم سيدنا موسى عليه السلام وقصتهم مع سيدنا موسى قصة عجيبة اذ تتجلى فيها الخيانة واضحة كالشمس فلقد اخدث موسى عليه السلام من المعجزات في عهده مع فرعون ما يجعل اليهود يؤمنون بالله والا يشركوا به ابدا فلقد رمى عصاه امامهم جمعيا فتحولت الى ثعبان عظيم اكل جميع الحبال التي رماها سحرة فرعون ولقد ضرب البحر فإنفلق امامهم الى اثنى عشر عينا ولقد سئل الله امامهم فأنزل الله لهم من السماء المن والسلوى ومع ذلك قالوا لنبي الله موسى (لن نؤمن لك حتى نرى الله جهرة) فأي سفالة هذه واي حقارة يعني بعد كل هذه المعجزات لازالت الشكوك تساوركم في وجود الله جل وعلى؟ ومع ذلك اماتهم الله ثم احياهم ليريهم انه هو العلي القدير وما ان صعد سيدنا موسى جبل الطور ليكلم الله حتى صنعو عجلا من الذهب وعبدوه فهل من الممكن ان يقال ان هؤلاء الناس عندهم عقل سليم ام انها النذالة والحقارة وطبقة السفه التي تعلو عقولهم.

ايضا ما احدثوه في المانيا مما جعل هتلر يعد لهم محرقة يحرقهم فيها. مع كل ما يفعلونه من فظائع ومصائب يقومون بإتهام اي شخص يحاول المساس بهم بأنه معادي للسامية.

مع وعد بلفور لسنة 1948 وبدعم من بريطانيا دخل اليهود ارض فلسطين الطاهرة وبدئوا بعمل مستوطنات فيها وتجريد الفلسطينين من منازلهم واراضيهم.

هذه نبذه عن حقارة اليهود والتي تبين انهم كانوا شرزمة مشردة لم يكن لهم مأوى ختى وجدوا فلسطين لقمة سائغة.

الآن ومنذ خمسة ايام وهم يضربون غزة ويدمرون اراضيها ويقتلون اطفالها ونسائها وشيوخها وما هو الموقف العربي؟

مصر موقفها سلبي جدا حيث انها لم تتعامل مع الأزمة بحكمة فتأخرت في فتح معبر رفح ولما تأجج الموقف في مصر وبدأت المظاهرات الشعبية الضخمة اضطرت الحكومة لفتح المعبر لتدخل المعونات والرعاية الطبية منها ومن بعض الدول العربية الاخرى ثم فجئة اغلق المعبر مرة اخرى بحجة انه من الممكن ان تقوم اسرائيل بضرب هذه المعونات. طيب ماهو لو اسرائيل ضربت المعونات دي ده معناه انها بتستزاء بالدول المرسلة لهذه المعونات. أيضا قام السيد احمد ابو الغيط بإستقبال وزيرة الخارجية الإسرائيلية ليفني استقبال حار وربت على يدها بمودة في مشهد تلفزيوني شاهده كل العالم طيب ليه؟ هوه احنا من امتى كانا اصدقاء لليهود اشحال ان كان بينا حروب. هنقول معاهدة سلام؟ طيب هنا سؤال يطرح نفسه ماذا استفادة مصر من هذه المعاهدة سوى كره العرب لنا.

سوريا تجمهر المواطنين والفنانين السوريين امام السفارة المصرية في دمشق. طيب معلش يعني صحيح مصر غلطانه ولكن انتم يا حكومة يا سورية اغتصب منكم اليهود الجولان والى الآن لم تستردوها وبينكم وبينهم سياسات غير مستقرة فالأولى ان تقطعوا علاقاتكم بها او ان تجدوها فرصة لبدء هجوم لأسترداد اراضيكم المغتصبة وها ايضا سؤال يطرح نفسه ماذا فعلتم لإسترداد هذه الأرض من قبل؟

قطر طلبت قطر بعقد مؤتمر عاجل لحل الأزمة. طيب كيف يعقل لدولة مثل قطر بها العديد من القواعد العسكرية الامريكية بتزعم مؤتمرلحل الأزمة معلش يعني كلنا نعلم ان أمريكا تساند اسرائيل قلبا وقالبا

الأردن لم اسمع حتى الأن ان الأردن قامت بالتعليق على اي حدث من الأحداث التي تجري الآن في غزة

لبنان قام السيد حسن نصرالله بشن حرب كلامية تحريضية تقوم على التهجم على الحكومة المصرية وتحريض الشعب المصري على فتح معبر رفح بالقوة وتحريض الجيش المصري لعمل انقلاب. لا تعليق

اخيراً لو اتحد العرب لما بقت لإسرائيل باقية ولأصبحت فلسطين مقبرة لهم
    والحل بسيط

اولا: تمنع الدول العربية البترول عن اسرائيل
    ثانيا: تمنع مصر تصدير الغاز الطبيعي لإسرائيل
    ثالثا: تقوم الدول العربية بسحب سفرائها في اسرائيل
    رابعا: تقوم الدول العربية بطرد السفراء الإسرائيليين

على الأقل سترد هذه الحلول بعضا من كرامتنا المهدورة منذ سنة 1948

تحياتي
    Last edited by Mr.Mosty; 31-12-2008 at 10:52 AM.

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    4

انا متشكر جدا لكل الناس اللي دخلت شافت الموضوع ومردتش عليه ... يعني انا شايف 25 واحد دخلو شافو الموضوع ومفيش غير شخص واحد بس هوه اللي رد بس.

متشكر جدا يا فؤاد ...... على ردك
    وانا بعتذر جدا لكل اعضاء المنتدى لاني بعد كدة هدخل بس اقراء المواضيع ومش هرد على حد الا مواضيع محمد فؤاد. لان الموضوع كان كبير وخد مني وقت علشان اكتبه .... مرور الشخص مش كفاية انما رد الشخص هوه اللي بيشجع الكاتب على انه يكتب وانا معتقدش ان اللي دخل قرا الموضوع مستفتش منه حاجة.

انا فعلا مدايق.

سلام عليكم

8. Forum Ads:

Quote:
    Originally Posted by Mr.Mosty

انا متشكر جدا لكل الناس اللي دخلت شافت الموضوع ومردتش عليه ... يعني انا شايف 25 واحد دخلو شافو الموضوع ومفيش غير شخص واحد بس هوه اللي رد بس.

وانا بعتذر جدا لكل اعضاء المنتدى لاني بعد كدة هدخل بس اقراء المواضيع ومش هرد على حد الا مواضيع محمد فؤاد. لان الموضوع كان كبير وخد مني وقت علشان اكتبه .... مرور الشخص مش كفاية انما رد الشخص هوه اللي بيشجع الكاتب على انه يكتب وانا معتقدش ان اللي دخل قرا الموضوع مستفتش منه حاجة.

انا فعلا مدايق.

سلام عليكم

السلام عليكم يا مصطفي
    انا فعلا قرأت الموضوع بس للأسف مش لقيت رد احطه هنا وأنا اسفه
    لان الواحد فعلا مضايق من اللي بيحصل وخصوصا من موقف الدول العربيه !!!!!!!!!!!!!
    وانا متأكده انك مضايق لان بجد هيه حاجه تتضايق وانا عرفه الاحساس ده
    مره تانيه انا بعت بعتذر ليك
    واكيد ده احساس كل شخص قرأ الموضوع ومش رد عليك

Blog Entries
    4

يا راجل يا طيب ايه الكلام دا بس!
    الناس فعلا مضايقة و سكت اللسان على الكلام لانها صدمة لنا جميعا و احنا يا مصطفى عمرنا ما هنبطل كتابة ولا عمرنا هنوطى صوتنا لاننا للاسف مفيش فى ايداينا شئ غيرة و معلش نعذر الناس
    وفى نفس الوقت بندعوا كل الناس انها تشارك وربنا الموفق

11. Forum Ads:

Blog Entries
    1

وانا كمان احب اعتذر لك يا مصطفى
    ووالله انا فعلا دخلت قرأته
    وكنت ناوية والله احط هذه الآية القرآنية من سورة البقرة
    "ولا تقولوا لمن يقتل فى سبيل الله اموات بل أحياء ولكن لا تشعرون(154)
    ولنبلونكم بشىء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين(155)
    الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله وانا اليه راجعون(156)
    أولئك عليهم صلوات من ربهم ورحمة واولئك هم المهتدون(157)"
    صدق الله العظيم
    لانى حسيت عندما قرأتها انها مناسبة للموضوع
    وبما يحدث من احداث شنيعة فى غزة
    ووالله يا مصطفى انشغلت لسبب ما ونسيت خالص اكتب الرد
    وادينى بكتبه دلوقتى
    وعايزة وعد منك انك تعدل عن قرارك اللى اخدته
    فى ساعة غضب فى انك مش هترد غير على مواضيع محمد فؤاد بس
    و ترد على كل مواضيعنا بقة

:d :d :d

انا لسه اول مره بقرا الموضوع دلوقتي
    وشكرا ليك يامصطفى على المجهود
    ربنا يرفع عن اخوانا في غزه
    طول ماده حال العرب عمر الازمه هتتحل ابدا

اولا ازيك يا مصطفى
    ثانيا بالنسبة لموقف الدول العربية من مصر فلازم نلتمس لهم العذر لأننا احنا نفسنا غاضبين من موقف حكومتنا فما بالنا بهم
    و المطالب اللى لخصتها هى فعلا اقل ما يجب دا حتى موقف طرد السفير مش قادرين نعمله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لسه حاليا قريت الموضوع وعجبنى جدااا اسلوب حضرتك فى الكتابه ..ربنا يكرمك وجزاك الله كل خير على الكلام الطيب دة

اما بالنسبه لغزة

فلها الله بجد فى ظل الظروف الحاليه

لكى الله ياغزة وحسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم

Quote:
    Originally Posted by redheart
    Quote:
    Originally Posted by Mr.Mosty

انا فعلا مدايق.

سلام عليكم

السلام عليكم يا مصطفي
    انا فعلا قرأت الموضوع بس للأسف مش لقيت رد احطه هنا وأنا اسفه
    لان الواحد فعلا مضايق من اللي بيحصل وخصوصا من موقف الدول العربيه !!!!!!!!!!!!!
    وانا متأكده انك مضايق لان بجد هيه حاجه تتضايق وانا عرفه الاحساس ده
    مره تانيه انا بعت بعتذر ليك
    واكيد ده احساس كل شخص قرأ الموضوع ومش رد عليك

انا بشكرك جدا يا ريدهارت على مبادرتك بالأعتذار ولكن كلنا اعتقد مرينا بالموقف ده.
    صحيح كلنا جوانا براكين من الغضب عابزة تنفجر في وش اعداءنا بس برضو الموضوع الله يعلم اني بذلت فيه مجهود علشان اطلع المعلومة صحيحة سواء كانت تاريخية او تحليليه للموقف. وبعد كل ده الاقي ان اللي دخل وقرا الموضوع حوالي خمسة وثلاثين واحد مفيش غير واحد بس هوه اللي ساب تعليق!!!

يعني ده حتى من باب التشجيع لو بس حتى اللي يدخل يقول جزاك الله خيراً انا هبقى راضي.

عموما يا ريد هارت انا شاكر ليكي اعتذارك

وصفح جميل.

Quote:
    Originally Posted by hopy_braya
    وانا كمان احب اعتذر لك يا مصطفى

ووالله انا فعلا دخلت قرأته
    وكنت ناوية والله احط هذه الآية القرآنية من سورة البقرة
    "ولا تقولوا لمن يقتل فى سبيل الله اموات بل أحياء ولكن لا تشعرون(154)
    ولنبلونكم بشىء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين(155)
    الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله وانا اليه راجعون(156)
    أولئك عليهم صلوات من ربهم ورحمة واولئك هم المهتدون(157)"
    صدق الله العظيم
    لانى حسيت عندما قرأتها انها مناسبة للموضوع
    وبما يحدث من احداث شنيعة فى غزة
    ووالله يا مصطفى انشغلت لسبب ما ونسيت خالص اكتب الرد
    وادينى بكتبه دلوقتى
    وعايزة وعد منك انك تعدل عن قرارك اللى اخدته
    فى ساعة غضب فى انك مش هترد غير على مواضيع محمد فؤاد بس
    و ترد على كل مواضيعنا بقة

:d :d :d

جزاك الله خيراً يا هوبي على الآيات الكريمة دي
    وجزاك الله خيرا على حرصك بإني مزعلش.

احنا هنا كلنا اخوات وطبعا الواحد بيزعل لما يلاقي الناس القريبة جدا لقلبه مش مقدرة مجهوده بس عموما انا بصرح اهوه اني بدين وبشجب قراري بعدم الرد وسوف اعود لأرد على مقالاتكم ومواضيعكم لاني في الأول والأخر مقدرش استغنى عن اخواتي.

تحياتي

Quote:
    Originally Posted by mariam
    اولا ازيك يا مصطفى
    ثانيا بالنسبة لموقف الدول العربية من مصر فلازم نلتمس لهم العذر لأننا احنا نفسنا غاضبين من موقف حكومتنا فما بالنا بهم
    و المطالب اللى لخصتها هى فعلا اقل ما يجب دا حتى موقف طرد السفير مش قادرين نعمله

أولا: الحمد لله يا مريم انا بخير الحمد لله من الناحية الجسمانية اما من الناحية النفسية فببشرك ان معنوياتي زي الزفت وحالتي النفسية معدلاتها وصلت تحت الاسفلت من اللي بشوفه كل يوم في النشرات الاخبارية والبرامج الحوارية. اطفال بشوفهم بيموتو ا وأمهاتهم ااااه على بكائهم ودموعهم بتخلي الواحد هينفجر من الحقد والغضب على الكلاب.

ثانيا: موقف الدول العربية اصبح لا يحتمل والبرود السياسي اللي الحكام العرب عايشين فيه شيء لا يحسب لهم بل يحسب عليهم وعايز اقولهم افكرهم بشيء واحد بس هوه:

(١٨٤) كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَڪُمۡ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِ‌ۖ فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَ‌ۗ وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَـٰعُ ٱلۡغُرُورِ (١٨٥)
    سورة أل عمران

(٢٥) كُلُّ مَنۡ عَلَيۡہَا فَانٍ۬ (٢٦) وَيَبۡقَىٰ وَجۡهُ رَبِّكَ ذُو ٱلۡجَلَـٰلِ وَٱلۡإِكۡرَامِ (٢٧)
    سورة الرحمن

ومن اليوم جالس على كرسيه غدا سيواريه التراب وسوف يحاسب على افعاله

٢٤) وَأَمَّا مَنۡ أُوتِىَ كِتَـٰبَهُ ۥ بِشِمَالِهِۦ فَيَقُولُ يَـٰلَيۡتَنِى لَمۡ أُوتَ كِتَـٰبِيَهۡ (٢٥) وَلَمۡ أَدۡرِ مَا حِسَابِيَهۡ (٢٦) يَـٰلَيۡتَہَا كَانَتِ ٱلۡقَاضِيَةَ (٢٧) مَآ أَغۡنَىٰ عَنِّى مَالِيَهۡۜ (٢٨) هَلَكَ عَنِّى سُلۡطَـٰنِيَهۡ (٢٩)

سورة الحاقة

قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه لو ان بغلة تعثرت في العراق لحاسبني الله عليها لماذا لم امهد لها الطريق

أه لو يعلم حكامنا ماذا ستكون العاقبة لفكرة الآف المرات على كل تصرف يتصرفونه

شكرا يا مريم على مرورك وتعليقك

Quote:
    Originally Posted by نداء الاسلام
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لسه حاليا قريت الموضوع وعجبنى جدااا اسلوب حضرتك فى الكتابه ..ربنا يكرمك وجزاك الله كل خير على الكلام الطيب دة

اما بالنسبه لغزة

فلها الله بجد فى ظل الظروف الحاليه

لكى الله ياغزة وحسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا نداء الإسلام

شكرا ليكي مرورك الكريم وعايز اقول ردا على تعليقك ان احنا نقدر نعمل حاجة وحدة بس هيا اللي في ايدينا الا وهي الصلاة لهم والدعاء لهم برفع الغمة وانكشاف الكرب.

حسبي الله ونعم الوكيل. إني داع فأمنوا

اللهم يا صاحب الملكوت يا من يحينا بعد ان نموت يا رافع السماوات وباسط الأرض يا حي يا قيوم
    يا نور السماوات والأرض يا عماد السماوات والأرض يا جبار السماوات والأرض يا من لا تراه العيون ولا يصفه الواصفون يا من لا يخشى الحوادث ولا تغيره الدوائر يا من يعلم مثاقيل الجبال ومكاييل البحار وعدد قطر الأمطار وعدد ورق الأشجار ويعلم ما أظلم بالليل وأشرق عليه النهار ويعلم كل بحر وما في قعره وكل جبل وما في وعره ندعوك يا ربنا بكل اسم هو لك سميت به نفسك او اسررت به لأحد من خلقك أو حفظته في علم الغيب عندك ان تنصرنا على اعدائنا اليهود وان تزلزل الأرض تحت اقدامهم. اللهم لا تحقق لهم غاية ولا ترفع لهم راية وابدهم اجمعين. اللهم يا ناصر الضعفاء والمساكين ابعث لهم ملائكة من عندك ينصرونا عليهم كما نصرت نبيك وحبيبك يوم الأحزاب اللهم انا نجعلك في نحورهم اللهم قنا من شرورهم و رد كيدهم عليهم اللهم لا تشمتهم فينا ولا تنصرهم علينا اللهم كن لنا عليهم ولا تكن علينا لهم اللهم ارحم صغيرنا ويسر أمورنا و اجبر كسرنا وجمع شملنا لنصرة ديننا ودين نبينا محمد صلى الله عليه وسلم. اللهم انك انت غواثنا فبك نستغيث وانت رجائنا فبك نستجير اللهم تجاوز عنا اللهم واستر عيوبنا. اللهم انا نرجوك رجاء الضعفاء ونستغيث بك استغاثة اللهفان الى الماء بأن تلهمنا القوة لنبطش بهم وتمدنا بجنود من عندك ليناصرونا وينصرونا عليهم اللهم اننا امة حبيبك محمد صلى الله عليه وسلم دائما حانين رؤسنا لك طلبا في مغفرتك وطمعا في نصرتك وهم من ارسلت لهم نبيا تلو اخر ورسولا تلو اخر فكذبوا وفسقوا وكفرو بنعمتك عليهم فكن يا ربي في صفنا ولا تكن في صفهم اللهم ان اهلنا في غزة تموت وبيوتهم تحترق واطفالهم تشرد ونسائهم تغتصب فمن لهم سواك ومن ينصرهم غيرك يا قوي يا جبار . اللهم انك تقدر ولا نقدر وتعلم ولا نعلم وانت علام الغيوب. اللهم ان كنا قد قصرنا فإنا راجين غفرانك وإن كنا قد اذنبنا فتجاوز عنا ورأف بحالنا اللهم انا دعوناك فتقبل دعائنا

آمين أمين أمين

سبحانك لا إله الا انت وحدك لا شريك لك نستغفرك ونتوب اليك
    Last edited by Mr.Mosty; 03-01-2009 at 09:48 AM.

اللهم امين امين امين
    شكرا يامصطفي علي الموضوع الموضوع بجد رائع وواضح تعبك فيه بس فعلا الناس كلها حالتها النفسيه زفت فعشان كده الواحد بيقرا وبيبقي مخنوق مش قادر حتي يرد يعني انا مش قادر حتي اقعد علي النت او اشوف التليفزيون من كتر الالم اللي الواحد بيحسه
    اتمني متزعلش مننا احنا هنا كلنا اخوات وانت عارف قد ايه احنا بنحبك وبنحب دايما نتابع مواضيعك
    اخوك احمد عطا