إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 10 of 10
Share

Default ارجو المساعده فى المشروع ده

السلام عليكم
    انا بحب اشكر كل اعضاء المنتدى على كل البيقدموه هنا
    فعلا انا استفدت كتير من كل الناس الموجوده واتمنى انى الاقى اجابه للمشكله بتاعتى وجزاكم الله كل خير

انا عندى مشروع عن exchange
    هو عباره عن : شركه بتعمل اكستشانج او ميل سيرفر لشركات تانيه
    mail-provider services
    السيناريو المطلوب كالاتى
    انا عندى شركه ولتكن س المفروض انا عندى الدومين بتاعى و ال دى ان اس بتاعى وكل حاجه
    وفى شركه تانيه ولتكن ص عندهم الدومين بتاعهم والانفيرا بتاعتهم وكل حاجه تمام عندهم ماعدا الميل سيرفير (الاكستشانج) المفروض ان انا شركه(س) اعمل الميل سيرفر (الاكستشانج) للشركات التانيه زى مثلا شركة (ص) او غيرها ممكن يكون اكترمن شركه طبعا
    السوال : ازاة انا اعمل الاكستشانج عندى للشركات التانيه؟ هل هاستبه على الدومين بتاعى وان كان كده ازاى هاعمل كل الشركات على نفس الاكستشانج وازاى هضيف اليوزر (هاكريتلهم ميل بوكس ازاى ) ممكن حد يشرحلى اعمل ايه ؟؟؟؟؟ او يبعتلى التصميم للنتورك بتاعتى مع النتورك الخارجيه الشركات و ايه السيرفرات اللى ممكن اضيفها تانى ايزا مثلا ميب

contact me at : @yahoo.com
    وجزاكم الله خيرا
    Last edited by Mohamed Fouad; 02-09-2010 at 02:35 PM.

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    4

مبدئيا السيرفر بتاعك بالدومين بتاعك منفصل تماما و معزول عن النتوورك الخاريجة وعن الشركات التانية اللى بتعملهم الشغل دا.
    وهتعمل لكل شركة منهم سيرفر مستقل بالاكستشنج بتاعة والدومين
    و ليكن عندك 5 شركات فهتعمل لكل شركة سيرفر مستقل لو باكستشنج 2007 هيبقى اكيد 3 سيرفرات مع بعض لكل شركة واحد جوة النتوورك بتاعة الشركة علشان يكون محمى من الدنيا الخاريجة وواحد hub
    فى النص وواحد تانى فى النتتورك الخارجية على ال
    edge
    وبكدة يبقى عملت سوليوشن لكل الشركات
    الحاجة اللى ممكن توفر فيها انك تعمل
    storage ضخمة تقدر تستوعب كل الناس دى وانك تعمل لكل اكستشنج درايف خاص بيه على الستوراج دى
    الحاجة المهمة ان فى مطلبات هامة جدا لسيرفر الاكستشنج و لازم تراجعها و بعضها بيعتمد على عدد اليوزرز اللى هيتحملهم الاكستشنج دا والرامات عامل مهم جدا لكفاءة السيرفر و بتحدد على عدد اليوزرز من 1 جيجا ل 3 جيجا و الغريب ان الاكستشنج ميقدرش يقرا اكتر من 3 جيجا حتى لو عندك 8 جيجا فى السيرفر بتاعك
    ازاى بقى تربط الناس اللى فى الشركة التانية بالسيرفرات بتاعتك دا موضوع تانى وممكن تعمل كذا حاجة
    ممكن انك متعملش اى سيرفر فى الشركات التانية وتشغل الكلينت كل واحد عن طريق ال
    RPC oVER HTTPS
    و هيتشتغل على الانترنت من جوة الشغل او من البيت بشكل عادى وطبيعى جدا و بدون مشاكل ودا اوفر واحد
    ممكن بقى تعمل سيرفر اكستشنج يكون SECONDRY
    و تربطة بالاكستشنج الاصلى فى الشركة اللى عملت فيها الاكستشنج او المشروع
    وممكن حاجة كمان تعمل
    vpn solution
    ودا مشاكلة ممكن تبقى كتير و هتاخد دايما من الباندودث بتاعتك وخاصة فى ال authentivation و و الcertificates

فى حاجة مهمة جدا المفروض تاخد بالك منها
    علشان تعمل فكرة شركة زى دى لازم تكون النتوورك بتاعتها ضخمة جدا و تقدر تستوعب باندودث ضخمة جدا لانها هيجيلها Hits كبيرة جدا و علشان ميحصلش
    latency أو bottleneck

ونستنى بقى كلام الناس المتخصصة فى الاكستشنج واللى شغالين اكيد هيفيدونا بشكل مختلف

اولا انا متشكر جدا ع الردد بتاع حضرتك
    ثانيا انا شغال ب الاكستشانج 2003

معنى الكلام بتاع حضرتك ان انا هاعمل عندى فى الشركه بتاعتى لكل شركه تجينى دومين واكستشانج خاص بيها عندى انا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بيتهيقلى الموضوع ده صعب؟؟؟

وبعدين المفروض ان كل شركه بتجينى هى اصلا عامله الدومين بتاعها عندها وكل حاجه انا بس هاعملها اكستشانج.......

انا عايز يكون عندى اكستشانج واحد يتعرف على كل الدومينز بتاعت الشركات اللى جايه من بره...هل الكلام ده ينفع ؟؟؟؟؟
    ويتعمل ازاى؟؟؟؟؟؟؟

وشكرا على الرد مره تانيه

8. Forum Ads:

The solution is very easy..use Microsoft HMC technology

You do not have to built spearte infrastructure for each company all you have to do is to built consolidated infrastructure for you domain hosting then use HMC provisioning to create companies domains within it. if you used HMC 4.5 you may make use of hosted VOIP solution

Blog Entries
    4

11. Forum Ads:

Default Exchange Memory Limitations

by the way ......as a result of moving to a 64-bit architecture, Exchange 2007 enables much better memory utilization than previous versions of Exchange Server.

For example, because of the virtual address space limitations of a 32-bit platform, Exchange Server 2003 is limited to using 4 gigabytes (GB) or less of physical memory. In contrast, Exchange 2007 can use 32 GB of memory and more.

32 GB is not a physical limitation, but rather it is currently the most cost-efficient maximum memory configuration. Depending upon the number of memory slots in a server, the most cost-efficient maximum memory configuration might be less than 32 GB (for example, 16 GB). This needs to be considered when choosing server hardware.

Exchange 2007 can support up to 64GB RAM.

Exchange 2007 is only supported in production when the following are true:

• Running the x64 version of Exchange 2007
    • Running on Windows 2003 x64 Editions
    • Running on x64 compatible processors

Blog Entries
    4

thanks a lot
    but i wanna solution for exchange 2003
    this one hmc for 2003

Blog Entries
    4