إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 15 of 24
Share

Smile لو بقيت رئيس جمهورية مصر هتعمل ايه؟

انا مش هطول عليكم الموضوع باين من عنوانه

لو قالولك انت هتبقى رئيس جمهورية مصر العربية لمدة 3 ايام فقط تعمل ايه في الثلاثة ايام دول؟

كل واحد يتخيل كدة ممكن يعمل ايه ويتكلم بنفسه عن نفسه وهو رئيس جمهورية

تحياتي

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    2

يااااااااه
    انا بصراحه اول حاجه هعملها بسرعه ان الدستور لازم يتعدل ويرجع لوضعه الطبيعى بعد القص والزق الى حصل فيه مؤخرا واخليه يمشى فعلا صح تبقا للشريهع الاسلاميه مش اسما بس وفى الاخر اعمل بند واخليه رقم 3 فى الدستور ان جميع مواد الدستور غير قابله للتعديل من اى رئيس جمهوريه
    تانى حاجه اعملها انى اعزل الحكومه الحاليه واصدر امر اعتقال للحكومه بس مش كلها بصراحه ولسنسن وسوزىوكل الى نافق معاهم وبهدل البلد دى وقلل من قيمتهم واحتمال اساسا علشان اضمن انهم ميرجعوش تانى اعدمهم رميا بالرصاص فى ميدان عام
    ثالت حاجه وبعد ما ضمنت انهم الحمد لله راحوا للى هيحاسبهم بجد على الى عملوه فى الشعب وظلمهم بس دى بئه هتاخد وقت شويه انى اعمل انتخابات عادله علشان اضمن ان الى هيتحط فى المكان ده هيراعى ربنا فى الناس الى هيحكمها

بص بقه يا مصطفى طبعا اول وتانى حاجه هيتعملوا فى نص ساعه تالت حاجه دى بءه هيه الىمش عارف هكفيها 3 ايام ولا لا بس لو فرضا انها نجحت فا انا هنزل قرار اخير انهم يلغوا القرار الى انت عملته بان فيه رئيس لمدة 3 ايام علشان ميجيش رئئئيس تانى فاسد يبوظ البلد بعد الى اختاره الشعب فى الانتخابات ولو اعترضت على كده يا مصطفى ممكن اعتقلك انت كمان هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه:d:d
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

Blog Entries
    2

على فكره يا مصطفى انا فى مره فعلا قعدت اتخيل بس لو كل واحد قال الى هيعمله انا عن نفسى مش هيكفينى كتابه فى المنتدى لمدة شهر لان اساسا البلد كلها بايظه وهتضطر تصلح حاجات بالهبلفا لازم انك تقعد تتكلم عن كل حاجه بايظه فى البلد وتقول هتصلحها ازاى ده حوار ياعم
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

8. Forum Ads:

Blog Entries
    4

مبدئيا انا هرفض اكون رئيس للجمهورية! 3 ايام ميصلحوش بلد زى دى!

لكن عاما اذا كان لى قدر لان اكون رئيس جمهورية لفترة
    فاكيد هنعمل حاجة اسمها المنخول يعنى هننظف البلد من الفساد اللى فيها والناس الكبيرة اللى فعلا عندها ضمير و كويسة نسيبها فى منصبها و هنبتدى النظافة من ناحيتين من اعلى المثلث و من اسفلة فى نفس الوقت و دا علشان نكسب وقت.
    يعنى هنظف من فوق من عند قمة المثلث اللى متحكمين فى كل المثلث و ننظف اسفل المثلث بتثقيف الشعب و تنشيطهم للتطوير و الاجتهاد فى اصلاح البلد لان لو اصلحت فى قمة المثلث و الاساس بايز لن يصبح هناك مثلث سيتحول الى شكل عشوائى كما نحن الان!

11. Forum Ads:

طيب انا هقبل الترشيح لمدة 3 ايام وهعمل الأتي :

اولاً هطالب برجوع كل العلماء المصريين اللي عايشين في الخارج علشان يرجعو يطورو مشروعاتهم هنا وطبعا هأمر بعمل معامل على اعلى مستوى علشان نحقق النتايج المرجوة ومساعدة كل عالم صغير او مخترع لتطوير اختراعه والاستفادة من هذا الاختراع لخدمة البلاد.

ثانيا هعيد بناء وتجهيز معامل ومدرجات جميع الكليات والجامعات علشان تليق بمستوى ادامية الدارس المصري

ثالثا هعيد تشكيل الحكومة بنظام الانتخاب العادل لكل من رئيس الوزراء واطالبه بتشكيل وزارة عادل لا تخضع للمحسوبية والا الوساطه انما للكفائة والامانة وعلى شرط ان كل وزير يقدم بيان حقيقي لممتلكاته للتأكد انه في خلال فترة خدمتة محققش مكاسب غير شرعية من منصبه وطبعا مع التأكد من ان هذا البيان فعلا حقيقي مش مضروب

رابعا هدي احقية الرأي الحر للصحافة والكلمة الصادقة بدون اي حجر على رئي احد مدام انه لا يمس الدين او كرامة المواطن المصري

خامسا هخصص مساحات واسعة من الاراضي الصحراوية لزراعة القمح والرز والقطن والفلول لتحقيق الإكتفاء الذاتي بدون الحاجة للإستيراد من الخارج مع امكانية نظر تصدير منتاجاتنا للخارج

سادسا هأمر بجدولة ديون مصر وهأمر كل رجال الاعمال الكباراللي عليهم مخالفات بإنهم يدفعو الغرامات اللي عليهم لهذه المخالفات في حساب بنكي معين لسد ديون مصر المتلتلة مع الامر بمحاكمة كل من يخالف القوانين بتعويض مادي وكمان حبس

سابعا هنزل قرار بتخفيض تكاليف الحج والعمرة وهنعمل حملات حج وهمرة تابعة للحكومة بأسعار في متناول الجميع

ثامنا هشوف دخل مصر من السياحة ومن قناة السويس ومن الضرائب اللي هتكون عادلة جدا جدا وهعين وزارة جديدة اسميها ادارة التطوير الداخلي اللي هتكون مهمتها بالتعاون مع وزير الاقتصاد لبحث وعمل خطة لتطوير مرافق البلد من مواصلات ومساكن ومرافق مياة ونظافة بجد وتجميل حدائق وميادين وشوارع الجمهورية وايضا ادخال الكهرباء لجميع النجوع والكفور التي لم تدخلها الكهرباء لحد الان

تاسعا هقوم بتعديل الدستور بأن اقرر مدة واحدة مقدراها خمس سنوات لكل رئيس جمهورية مع امكانية زيادة هذه المدة لخمس سنوات اخرى بناء على الانتخاب الحر

عاشرا هقرر شراء 10 سفن لنقل الركاب من و الى جميع موانئ مصر على ان تتوفر في كل سفينة كل عناصر وعوامل الامان

البند الحادي عشر هقرر اعدام جميع القطارات القديمة اللي بقالها في الخدمة سنين واقرر بناء سكك حديد جديدة وشراء قطارات جديد من والى جميع محافظات الجمهورية بحيث ان القطار يتوفر فيه جميع وسائل الراحة والامان ايضا

البند الثاني عشر هعمل خطة لكي يتم تمديد محطات مترو الانفاق الى جميع مناطق القاهرة وايضا عمل مترو انفاق جديد على غرار مترو انفاق القاهرة في كل من محافظات اسكندرية وسوهاج وقنا

البند الثالث عشر هقرر نقل جميع الوزارات الي مكان مخصص منفرد لها في مدينة 6 اكتوبر للقضاء على الزحام في مناطق وسط البلد والقاهرة الكبرى بحيث تكون جميع الوزارات والمرافق التابعة لها كلها في مكان واحد تيسيرا على المواطنين وتكون مباني شكلها جميل وهأمر الموظفين بتسهيل اجراءات جميع المواطنين بكل سرعة وهمة ونشاط دون المساس بكرامه اي مواطن وتكون جميع الوزارات والمرافق مربوطة كلها بشبكة كمبيوتر واحدة بحيث لا يحمل المواطن اي اوراق بل تصدر جميع الاوراق من مكان واحد ايضا تيسيرا على المواطنين يعني اللي يعمل بطاقة في السجل المدني يستلمها في نفس اليوم وكمان اتوماتيك تظهر كل بيانات المواطن وصحيفة حالته الجنائية عند نفس الموظف

البند الرابع عشر زيادة اجور جميع العاملين في القطاع الحكومي بحيث يكون الحد الادنى للمرتبات في القطاع الحكومي 2000 جنيه مصري شهريا

البند الخامس عشر دعم جميع السلع الاستهلاكية من زيت وسكر وشاي ورز ودقيق وتخفيض الاسعار على كل السلع المعمرة والغير معمرة لمواجهه الغلاء

البند السادس عشر تخفيض تعريفة البنزين لتعود كما كانت قبل الغلاء

البند السابع عشر وضع اشارات ضوئية مرورية في الطرقات العامة وعمل غرامات مادية فورية لكل من يقوم بمخالفة قوانين المرور.

البند الثامن عشر احلال السجون وعمل عنابر خاصة للمساجين بحيث يتم معاملتهم بأدمية وعمل ورش عمل مخصص داخل السجن لتعليمهم حرفة وبيع منتجاتهم للغير بحيث ان الثمن يكون نصفه من حق المسجون ونصفه من حق الدولة وعمل مكتبة داخل كل سجن لمن اراد الاطلاع وايضا صالة رياضيه مع امكانية اشراك المسجونين المتفوقين رياضيا في مسابقات بطولات الجمهورية وايضا تأهيل المساجين من الناحية الدينية والتعليمية لمن اراد ان يكمل دراسته.

البند التاسع عشر اقامة حدود الله على كل من يخالف القانون بحيث ان السارق تقطع يده والزاني يجلد وهكذا ليكون كل من تسول له نفسه بالقتل او السرقة عبره لغيره من الناس.

البند العشرين الغاء قانون الطوارئ الذي من الممكن ان يجحف او يهين المواطن في الطريق او في البيت او في اي مكان اخر

البند الواحد والعشرين تأمين وظائف ومشروعات صغيرة للشباب وتسهيل الاجراءات لهم ليزاولوا عملهم بدون اي تعقيدات

البند الثاني والعشرين تطوير المناهج الدراسية لجميع المراحل التعليمية وتطوير المدارس مع امكانية عمل تبادل طلابي ومعسكرات في بلاد اخرى شقيقة لطلاب الجامعات

ها هتنتخبوني ؟ انا هختار رمز الطشط

هههههههههههههههههههههههه

تحياتي

Blog Entries
    4

طيب جميل الكلام اللى قلتة! يا مصطفى بس نسيت اهم شئ!!!
    هتسرف على كل المشاريع دى منيييييييييييييييييييييييييييييييييييييين!!!!!
    فين الميزانية!!!
    وفين مصادر الدخل!؟
    المفروض نحقق مشاريع تعود علينا بدخل سريع علشان نقدر نصرف على المشاريع دى كلها
    حاجة تانية انت وحيدا لن تحقق شئ و لن تفرض على الموظفين اسلوب تعامل امثل مع الجمهور
    هذة اداب يجب ان يتعلموها من صغرهم!

على فكرة ان حد ياخد هذا المنصب دا مسئولية ومش شئ سهل ابدا وستسئل عن كل فرد بعينة فى هذه البلد!

ربنا يستر عليك يا مصطفى
    انا معرفكش بردة على فكرة

Blog Entries
    1

موضوعك جميل جدا يا مصطفى
    وعلى فكرة انا عجبتنى فكرة مارووو خالص
    يعنى فعلا انا هاستنى لحد ما اشوف
    احسن رئيس وجدول اعماله ايه
    علشان ارشحه
    وهو لحد دلوقتى انا عجبنى جدا
    البنود ال 22
    بتاعة مصطفى
    يعنى لو حصل انتخابات
    انا هانتخب رمز الطشط
    هههههههههههههههه
    بس ازاى كنت حاطط كل البنود
    دى جوة مخك وحافظهم
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بس والله فعلا يا مصطفى
    جدول اعمالك اكثر من راااااااااائع
    Last edited by hopy_braya; 10-09-2008 at 06:27 PM.

Wink

Quote Originally Posted by mohamed fouad View Post
    طيب جميل الكلام اللى قلتة! يا مصطفى بس نسيت اهم شئ!!!
    هتسرف على كل المشاريع دى منيييييييييييييييييييييييييييييييييييييين!!!!!
    فين الميزانية!!!
    وفين مصادر الدخل!؟
    المفروض نحقق مشاريع تعود علينا بدخل سريع علشان نقدر نصرف على المشاريع دى كلها
    حاجة تانية انت وحيدا لن تحقق شئ و لن تفرض على الموظفين اسلوب تعامل امثل مع الجمهور
    هذة اداب يجب ان يتعلموها من صغرهم!

على فكرة ان حد ياخد هذا المنصب دا مسئولية ومش شئ سهل ابدا وستسئل عن كل فرد بعينة فى هذه البلد!

ربنا يستر عليك يا مصطفى
    انا معرفكش بردة على فكرة

يا باشا اقرا البند الخامس والبند السادس والبند الثامن وهتبقى هيا دي مصادر الدخل بجانب طبعا المشروعات التانية اللي بتجيب دخل زي المشروعات اللي في البند العاشر والبند الحادي عشر والبند الثاني عشر والبند الثامن عشر طبعا فيه خدمات بتتعمل للمواطن بيدفع عليها رسوم زي مثلا رسوم البطاقة الشخصية والباسبور وجميع المعاملات الحكومية وطبعا بمبالغ عادلة مش غاليه علشان تبقى في حدود امكانيات المواطنين وبرضو عوامل التصدير والصناعة والتعدين وهكذا..... يا باشا دخل قناة السويس لوحدة يصرف على البلد باللي فيها بس علشان خاطر الشفط واللهط والهبر الدخل ده بيدخل جيب شخصيات تتعد على الصوابع في مصر وحسبنا الله ونعم الوكيل...... اما بالنسبة لمعملة موظفين الحكومة للمواطنين فدي هيكون ليها قوانين عمل صارمة جدا واي تقصير هيحصل هيكون عليه جزاءات وخصومات وانذارات ورفد ان استدعى الأمر اما كيفية الكتشاف هذه المشاكل فده هيتم من خلال قسم الشكاوى اللي هيعرف مكانها كل مواطن من خلال اعلانات التلفزيون وكمان من برامج التوعية اللي هتتم ومن خلال كاميرات مراقبة هتكون موجودة في كل مكان ومن خلال تعيين ادارة في كل وزارة لرصد المشاكل وحصرها ووضع خطط للقضاء عليها اما من نحية انك متعرفنيش فأنا بقولك اني مئمن نفسي كويس وده لاني كاتب في رسالة خطية إن كل الخطط دي من تفكيرك انت وهعترف بكدة برضو من بعد اول قلم علطول ههههههههه .........ركز يا حمادة

تحياتي
    Last edited by Mr.Mosty; 11-09-2008 at 09:51 AM.

Smile

Quote Originally Posted by hopy_braya View Post
    موضوعك جميل جدا يا مصطفى
    وعلى فكرة انا عجبتنى فكرة مارووو خالص
    يعنى فعلا انا هاستنى لحد ما اشوف
    احسن رئيس وجدول اعماله ايه
    علشان ارشحه
    وهو لحد دلوقتى انا عجبنى جدا
    البنود ال 22
    بتاعة مصطفى
    يعنى لو حصل انتخابات
    انا هانتخب رمز الطشط
    هههههههههههههههه
    بس ازاى كنت حاطط كل البنود
    دى جوة مخك وحافظهم
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بس والله فعلا يا مصطفى
    جدول اعمالك اكثر من راااااااااائع
    انا متشكر جدا يا هوبي على ترشيحك للطشط قصدي لرمز الطشط هههههههههههههههه والحاجات دي انا مش حاططها في دماغي انا عايش عكسها زيي زي كل مصري في الجمهورية يعني كلنا محتاجين كل الحاجات دي وانا شايف ان البنود دي لو اتحققت البلد هتبقى مختلفة واحسن وهنعيش كلنا واولادنا كمان تعيش كويس ونشم هوى بقة

تحياتي

Blog Entries
    4

Cairo, Al Qahirah, Egypt, 115351105145884, Cairo, Egypt
    Blog Entries
    1

Wink

Quote Originally Posted by ah_khairy View Post
    الحمد لله انا رئيس جمهوريه

نفسى

ورحت المدرسة وشديت الجرز وضربت نفسي قلمين واديت لنفسي اسبوع رفد ..... اسبوع قاعدلكو في البيت