إضغط لتفاصيل الإعلانات

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 15 of 19
Share
    Blog Entries
    1

Thumbs up كيف تتم عملية تصحيح البصر بالليزر؟

كيف تتم عملية تصحيح البصر بالليزر؟

1
    تبدأ عملية الليزك بوضع المشرط الإلكتروني على العين وتثبيته بدقة.

2
    بتحريك المشرط الإلكتروني في اتجاه السهم يتم ازالة الغشاء الرقيق الذي يغطي القرنية.

3
    يقوم الطبيب بازالة الغشاء بواسطة ملقط معقم ووضعه جانباً لتكون القرنية معرضة لاشعة الليزر للمرحلة التالية.

4
    يتم تسليط أشعة الإكزيمر ليزر داخل أنسجة القرنية والتي تكون محسوبة بعدد محدد لازالة السمك المطلوب من سطح القرنية

5
    تتم العملية بإعادة الغشاء الرقيق مكانه كما كان قبل العملية.

جهاز القطع الإلكتروني من انتاج شركة visx

مشاكل ممكن ان تحدث

كأي عملية جرحية فإن هناك بعض المشاكل التي من الممكن ان تحدث خلال مراحل العملية مثلاً في مرحلة قطع غشاء القرنية وبالرغم من انه جهاز عالي الدقة والتطور الا ان قد تكون عملية القطع غير مكتملة مما قد يسبب تأخير العملية لفترة تزيد عن 3 اشهر لحين التحام الغشاء مرة اخرى او ان تكون عملية القطع اعمق من الطلوب ولو ان هذا نادرا حدوثه او ان القطع كان غير منتظم او ان اعادة الغشاء لم يكن في المكان الاصلي تماماً. كما انه من الممكن ان تحدث بعض المشاكل خلال تسليط اشعة الليزر فقد يحدث ان تكون كمية الليزر اكثر او اقل من المطلوب بالضبط كما انه من الممكن ان يحرك المريض عينه اثناء الليزر كل هذه احتمالات نادرة الحدوث لان العملية يسبقها فحص دقيق جداً لتحديد دقيق لكل متعلقات العملية.

لماذا يختـار البعض إجـراء عملية تصحيح البصـر ؟

لا يوجد أحد لا يتمنى الرؤيـة بدون الاعتمـاد على النظـارات الطبية أو العدسات اللاصقـة ، حيث يقـوم أحدنا من فراشـه فيرى ساعته ويعرف طريقه دون أن يتحسس مكان النظارات الطبية أو العدسات اللاصقة . الكثيرون يتمنون مزاولة رياضتهم المفضلة ككرة القدم أو السباحـة دون متاعب ومخاطر وضع النظارات أو العدسات اللاصقة أثناء اللعب . البعض يعملون في مجالات تتطلب دقة وسلامة النظر بدون نظارات طبية أو عدسات ، مثل رجال الأمن والطيارين والرياضيين والمضيفـات. والبعض الآخر لا تصلح له العدسات اللاصقة بسبب وجود حساسيـة أو جفاف في العين بسبب قلـة إفراز الدموع، كما أنه لا يحبذ الظهور بالنظارات الطبية أو يفضل حرية الحركة بدون التقيد بالنظارات أو العدسات وتلبي عملية تصحيح النظر بالليزر كل هذه الرغبات بنجاح كبير .

كيف يقـوم الليـزر بعلاج قصـر النظـر ، طول النظر واللابؤرية ؟

بدأ العلاج بالليزر في أوروبا منذ منتصف الثمانينات، وقد تم منذ تلك الفترة وحتى الآن علاج مـا يزيـد عن عشرة ملايين شخص من مختلف دول العالم وبنسبة نجاح تزيد عن 95% . يجري حاليـاً نوعان من العمليـات لعــلاج قصر النظر باستعمـال الليزر هي عمليـات 'الليزك'وعمليـات 'الليزر' وفي الحالتين يعتمد الجهاز على إصدار أشعة فوق بنفسجية تستطيع تغيير التحدب الخارجي للقرنية دون إحداث أي تلف في الأنسجة المحيطة ، حيث تقوم أشعة الليزر المبرمجـة مسبقاً بواسطـة الكومبيوتر بحد كميات محدودة من أنسجة سطح القرنية (يقل سـمكهـا عن سمك الشعرة الرقيقة) وبذلك تصل العين إلى قوة التركيز المتوافق مع طولهـا وبالتالي يتم تصحيح البصر والاستغناء عن النظارات الطبية والعدسات اللاصقـة .

ما الفرق بين الليزر والليزك و أيهما افضل لعلاج حالتي ؟؟

بجميع العمليات يتم استعمال نفس جهاز الاكسايمر ليز ولكن الفرق بين الليزر والليزك هو موضع العلاج في عمليات الليزر يتم علاج السطح الخارجي للقرنية بالليزر وقد اثبتت الابحاث انها طريقة علاج مأمونة وفعالة في درجات النظر البسيطة أما في الدرجات العالية فقد وجدت الابحاث ان عمليات الليزك تعطي نسبة نجاح أعلى ويتم فيها الاستغناء عن النظارات بصورة اسرع وأدق وفي هذه العمليات يتم إستعمال الليزر لعلاج الانسجة داخل القرنية
    ( بدلا من السطح الخارجي ) بعد إستخدام جهاز آخر مساعد يسمى المايكروكيراتوم

هل حـالتي مناسبة للعلاج بالليـزر ؟

حتى نضمن نسبة نجــاح عـالية فلا بد من اختيار الشخص المناسب بدقة وذلك عن طريق إجراء فحص مسبق في العيادة لقياس درجة قصر النظر، طول النظر والإستيجماتيــزم وللتأكد من خلو العين من الالتهابات الخارجية والداخليـة وبعد ذلك يتم إجراء تصوير طوبوغرافي للقرنيـة وهو فحص بسيط وضروري يتم بواسطتـه تحديد الشخص المناسب للعــلاج ودرجــة عيوب الإبصار بدقة شديدة بواسطة الكومبيوتر .

هل هنـاك عمر محدد للشخص المطلوب علاجـه ؟

لا نستطيع العلاج قبل سن الثامنة عشر عامـاً ولا يوجد حد أعلى للعمر وينبغي الأخذ بعين الاعتبـار أن يكون قصر النظر قد استقر عند المريض حتى يكون هناك جدوى من العملية .

مـا مـدة العمليـة ؟

العلاج بالليزر لا يحتـاج إلى الإقـامة في المستشفى لان العملية بسيطة جدا . فبعد أن توضع قطرات في العين لتخديرها يستلقي المريض تحت جهــاز الليزر لمدة تتراوح من
    10 الى 50 ثانية فقط وبعد ذلك يعود المريض الى بيته.

هل يسبب العلاج بالليزر أي ألـم ؟

العلاج بحد ذاتـه لا يسبب أي ألم ولكن بعد عملية الليزر ولمدة يومين ينصح المريض بعدم التعرض للضوء العالي لأنه قد يضايقه . هناك قطرات توصف للتقليل من أي شعور بعدم الارتياح في هذه الأيام الأولى بعد العلاج بالليـزر.

أمـا في حالة عمليات الليزك او السوبر ليزك يكون عدم الارتياح هذا لفترة الساعات الثلاثة الأولى فقــط بعد العــلاج لأن السطح الخارجي للقرنيـة لم يلمسه الليزر وبالتالي فإن المريض يستطيع العودة لحياته العادية بكل سهولة في اليوم التالي للعملية .

ما نسبـة نجاح العملية ؟ وهل تتراجع نتيجة تصحيح البصر بالليزر مع مرور الوقـت ؟

نسبة نجاح العملية هي حوالي 95 % ، وهذا يعني انه اذا اختير المريض المنــاسب الذي تصلح درجة قصر نظره للعلاج بالأكسايمر ليزر فإن نسبة حدوث نقص بحدة النظر مرة أخرى لا تتعدى خمسة بالمائة وفي هذه الحالـة من الممكن إجراء جلسة ثانية للعلاج بالليزر لتصحيح الجزء البسيط المتبقي من درجات قصر النظر وبسهولة .

هل يحتمل أن يؤثر العلاج بالليزر تأثيرات جانبية على أجزاء أخرى في العين غير القرنية المطلوب علاجها ؟

الاكسايمر ليزر عبارة عن أشعة غاية في الدقـة والتخصص ويتحكم في تشغيلها الكمبيوتر ولا يتعدى تأثيرها الأنسجة المطلوب علاجها .

إذا كنت استخدم العدسات اللاصقة قبل العملية ما الذي ينبغي أن أفعله ؟

يجب عليك عدم استخدام العدسات اللاصقة قبل الفحص الطوبوغرافي وعملية الليزر لفترة تتراوح من عدة أيـام في حالة العدسات اللينة
    و لعدة أسابيع في حالة العدسات الصلبة .

هل هناك تعليمات خاصة بوضع مستحضرات التجميل ؟

يجب عدم وضع مستحضرات التجميل لمنطقة العين يوم العملية وبعدها لمدة أربعة أيام

منقوووووووول

MCP,MCSA,MCSE
    ACE,ICDL
    يا قارئ خطى لا تبكى على موتى
    فاليوم انا معك وغدا فى التراب فان عشت فانى معك وان مت فللذكرى

من مواضيع hopy_braya :

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

معلومات رائعه يا هوبي بس ياريت كنتي تقولي مدي قصر النظر اللي يتم معالجته دون مشاكل
    لان انا كنت عايز اعمل الموضوع ده بس قصر النظر عندي كبير شويه

Blog Entries
    1

والله يا
    atta2008
    دى رسالة وجاتنى
    وانا نقلتها بحذافيرها يعنى
    لا زودت ولا نقصت فيها
    وانت روح للدكتور الكويس
    وهو ان شاء الله اللى هيقولك
    تنفع تعمل الموضوع ده ولا لا
    وشكراااااااااا

8. Forum Ads:

Cairo, Al Qahirah, Egypt, 115351105145884, Cairo, Egypt
    Blog Entries
    1

ميرسي يا هوبي

11. Forum Ads:

طبعا الرسالة دى هى اللى أنا أرسلتها إلى إيميل الجروب على الياهو و هوبى مرضيتش تمررها كالعادة
    طبعا هى مشكورة أنها نقلتها هنا على المنتدى ليكم لكن أنا كنت عايز أن كل الناس اللى معانا على جروب الياهو ومدخلوش على المنتدى يستفادو برضو
    و طبعا أنا بعت رسالة لهوبى و محمد فؤاد بستأذنهم أنهم يمررو الرسايل على الجروب لأنى و الله بعت حاجات كتير أوى و كنت أظن أنها مفيدة لمعظم الأعضاء و هما يرفضو يمرروها فى حين أن رسايل كتير زيها بتتمرر و بعت منها لمحمد و هوبى كمثال و طبعا محدش عبرنى بأى رد
    و بقولهم تانى كتير من زمايلنا و أنا منهم ممكن يكونو مشغولين جدا فى أوقات معينة و أسهل لهم يبعتو على الياهو جروب أى رسالة مفيدة توصلهم
    و لما بيكون فى عندنا وقت ندخل و نبعت على المنتدى هاندخل
    لكن كدة كأنكم بتقولولنا اللى عايز يبعت لازم يبعت على المنتدى بالذوق أو بالعافية أو مش عايزين منه رسايل و مش هانمررها على الجروب

Blog Entries
    4

اخى الحبيب
    القوانين اللى تمت على الجروب للتنظيم و الاقلال من عدد الرسايل المهول اللى كان بيوصل للناس كل شهر
    ودا كان شئ مرهق جدا على كل الناس
    لان حضرتك ممكن تكون بتحب تقرا كل الرسايل اللى بتتبعت على الجروب وفى ناس تانية تحب تقرا فى مجال معين والاغلب المجال الهندسى طبعا لان الجروب دا هدفة الاول وانشئ لهذا السبب
    وبالتالى صعب اننا نرضى كل الناس مع بعض و كان لازم يبقى فى قوانين تنظم الموضوع دا و اعتقد انشاء المنتدى كان الحل الامثل علشان الناس تقدر تتبادل المعرفة فى كل المجالات و يكون صرح كبير للكل انهم يقدروا يختاروا المنتديات اللى هما يحبوا يتابعوها

نقطة صغيرة موضوع اننا ساعات بنمرر رسائل معينة برة المجال دا موجود فى القوانين بردة ان ممكن الرسائل الحرجة او المهمة من وجهه نظر المشرف اللى استقبل الرسالة دى انه يقرر يمررها ولا لا و طبعا عليه قيود بردة بتحكمة و طبعا دا بيتم على حسب رؤية المشرف و لكن الاصل انه لا يتم قبول اى شئ برة المجال مطلقا و الرائل القليلة اللى بتمرر بتكون مهمة او عاجلة او حالات مرضية حرجة مثلا يعنى اشياء من هذا القبيل.

شكرا ليك ولمساهمتك معانا

Blog Entries
    1

Cool توضيح هام جدااااااااااا

Quote Originally Posted by waelsamaha View Post
    طبعا الرسالة دى هى اللى أنا أرسلتها إلى إيميل الجروب على الياهو و هوبى مرضيتش تمررها كالعادة
    طبعا هى مشكورة أنها نقلتها هنا على المنتدى ليكم لكن أنا كنت عايز أن كل الناس اللى معانا على جروب الياهو ومدخلوش على المنتدى يستفادو برضو
    و طبعا أنا بعت رسالة لهوبى و محمد فؤاد بستأذنهم أنهم يمررو الرسايل على الجروب لأنى و الله بعت حاجات كتير أوى و كنت أظن أنها مفيدة لمعظم الأعضاء و هما يرفضو يمرروها فى حين أن رسايل كتير زيها بتتمرر و بعت منها لمحمد و هوبى كمثال و طبعا محدش عبرنى بأى رد
    و بقولهم تانى كتير من زمايلنا و أنا منهم ممكن يكونو مشغولين جدا فى أوقات معينة و أسهل لهم يبعتو على الياهو جروب أى رسالة مفيدة توصلهم
    و لما بيكون فى عندنا وقت ندخل و نبعت على المنتدى هاندخل
    لكن كدة كأنكم بتقولولنا اللى عايز يبعت لازم يبعت على المنتدى بالذوق أو بالعافية أو مش عايزين منه رسايل و مش هانمررها على الجروب

احب اوضح للبشمهندس وائل حاجتين مهمين جدااااااااا
    اولا
    طبعا الحمد لله انى ذكرت فى نهاية الموضوع انه
    منقووول
    يعنى ماحدش نسب الموضوع لنفسه
    ثانيا
    بالنسبة لموضوع تمرير الرسائل
    اكيد كان فى البداية بيتم تمرير الرسائل بجميع انواعها ومواضيعها
    لكل الناس فى الجروب والناس بدات تشتكى
    من كتر الايميلات وكمان ان الايميلات بيحصل لها تضخم من رسائل الجروب بشكل فظيع
    عشان كدة المسئولين عن المنتدى قاموا بسن قوانين لحل هذه المشكلة اللى عند الناس

وطبعا انا لما قرات رسالتك اللى بتطلب فيها تمرير الرسائل المفيدة علشان تعم الفائدة
    حاولت افكر فى حل يرضى جميع الاطراف
    وطبعا لان هدفنا واحد احنا وانت وهو ان تعم الفائدة
    بدات انى انزل الرسائل المفيدة كمواضيع فى المنتدى
    واكتب فى اخرها منقووووووول لعدم نسب الموضوع لى
    وبعدين اعلن عن الموضوع بعنوانه واللينك الخاصة بيه فى المنتدى
    عن طريق رسالة ارسلها لكل الجروب باسم الجروب
    وبعنوان الموضوع بالانجليزى لتفادى مشكلة اللغة العربية
    اللى بقيت غير مفهومة فى بريد الياهو واللى كل الناس بقيت بتشتكى منها
    يعنى يا بشمهندس وائل لو انا هاسمع كلامك وامرر كل الرسائل
    فى ظل مشكلة اللغة غير المفهومة اللى بتظهر للناس فى بعض الرسائل
    يبقى كان مفيش حاجة وصلت للناس وكان مفيش استفادة هتحصل
    ويبقى بنبقى بنملى ايميلات الناس وبنضخمها ع الفاضى
    لكن لما توصل رسالة للناس فى الجروب بالعنوان الانجليزى وبلينك الموضوع فى المنتدى
    اكيد الناس هتقدر تشوف الموضوع بشكل افضل واحسن داخل المنتدى
    واعتقد حضرتك شوفت اعلان عن موضوعك ده فى رسالة واصلة لكل الناس فى الجروب وبعنوان
    Very Interesting Topic
    واحنا مش بنرغم حد يدخل المنتدى لكن انا شفت ان ده حل لمشكلة اللغة الغير مفهومة
    ولتحقيق مبدأ تعميم الفائدة
    واسفة للاطالة
    وشكرااااااااا
    Last edited by hopy_braya; 10-08-2008 at 04:43 PM.

Blog Entries
    1

وشكرا يا جماعة ان الموضوع
    حاز اعجابكم
    وبردة نشكر البشمهندس
    وائل لانه هو صاحب الرسالة
    اللى كان فيها الموضوع ده

Blog Entries
    4

شكرا يا هوبى لمجهودك وشكرا يا وائل لحبك افادة الناس و كلنا فى صف واحد وهدفنا واحد ان شاء الله
    شكر خاص لهوبى لانها فعلا تعبانة فى شغل الجروب
    وشكرا لكل المشرفين و الاعضاء

Blog Entries
    1

العفو يا بشمهندس
    لا شكر على واجب
    انا بعمل كدة من منطلق حبى
    لاحلى منتدى واحلى جروب
    وعشان نقدر نحقق الهدف
    اللى قام عشانه المنتدى والجروب
    وهو انه يكون بيت لكل المهندسين
    فى مصر والعالم العربى كله

شكرا ليكم كلكم يا جماعه بجد بتبذلوا مجهود كبير وماشاء الله عليكم بتفيدوا الناس كويس ربنا يقدرنا كلنا اننا نحقق رساله الجروب والمنتدي
    وشكر خاص ليكي يا هوبي انتي ومحمد

Blog Entries
    4

شكرا ليك يا atta2008
    مجهودكم و المنتدى بيتنا كلنا و كلنا بنحاول نبذل المجهود اللى نقدر عليه ونأسف على اى نوع من التقصير واكيد هيكون غصب عنا لاى ظروف و دايما الواحد بيحاول يبذل اقصى مجهود ممكن علشان نرتقى كلنا بانفسنا ان شاء الله

Blog Entries
    1