إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 9 of 9
Share

Smile يالا يا شباب رمضان علي الابواب ................عايزين نعمل حمله باسم المنتدي بتاعنا

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ........ عاملين ايه ؟؟

كل سنه و انتم طيبين ... النهارده 2 رجب ويارب نكتر كلنا فيه من الصيام وخصوصا أيام التلاته البيض
    و خلاص رمضان على الأبواب و ان شاء الله يكون شهر فيه نبتدى كلنا فيه بدايات جديده ... بدايه جديده مع ربنا و مع نفسنا و فيه ناخد قرارات تغير حياتنا للأحسن

انا معلش بس هرد على شبهه بسيطه جدا ممكن تيجى فى دماغ اى حد فينا ... و يقول يا احنا فين و رمضان فين .... لما يجىرمضان يفرجها ربنا ...!!!!

انا بس و الله مش هقول غير انك و الله لو عرفت الشهر اللى انتبتتكلم عنه ده ممكن يقلب حياتك قد ايه ...(اسفه قصدى يظبط حياتك قد ايه ) ... مكنتش هتقول كده

شهر فيه اللى زعلان من حد يصالحه و يفتكر دايما ان الدنيا متستهلش ... ان الأخ يخسر اخوه اللى بيحبه و برضه الأخت مينفعش انها تخسر اختها اللى بتحبهاعلشان حاجات اكيد متستهلش .... و شهر فيه الكل فعلا يعلنها من كل قلبه و كيانه ويقولها بكل صراحه (انا ليك لوحدك يا رب ) .....

و علشان كده أنا فكرت ليه السنه دى منعملش حمله لرمضان
    باسم منتدي مهندسي مصر
    يكون لها شكل جديد بمعانى جديده

....

ونفسي بجد تكون حمله بمعنى جديد و بشكل تانى خالص

طبعا شهر رمضان غنى عن التعريف و فضله عظيم و مش هتكلم كتير عنافضال الشهر قد ما هتكلم عن ازاى نستعد لهذا الشهر الكريم ..... طبعا كلنا بنعيششعورالترقب و الخوف و القلق و الأستعداد لبعض الأحداث التى نمر بها فى حياتنا ... مابين مثلا قلق الثانويه و شويتين لما كبرنا بقى قلق نتيجه السنه فى الكليه و هكذا ... و سبحان الله كتير مننا بيفتقد الشعور بالسعاده و الأستعداد لشهر هو افضل شهريمر بك فى عمرك كله ...

تذكروا

أن لله في كليوم وليلة عتقاء من النار فيشهر رمضان وأن لكل مسلم دعوة يدعو بها فيستجابله

تذكروا
    أن في رمضان ليلة القدر خيرمن ألف شهر قال تعالى: لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْأَلْفِ شَهْرٍ

تذكروا ..
    أن من صام رمضان إيماناً واحتساباً غُفر له ما تقدم من ذنبه،ومن قام رمضان إيماناًواحتساباً غفر له ما تقدم من ذنبه

تذكروا ..
    أنه إذا دخل رمضان فتحت أبواب الجنة وغلّقت أبواب جهنم، وسلسلت الشياطين

وتذكروا .. أن
    الله عز وجل يقول كل عمل ابن آدم له إلا الصيام فانه لي وأنا أجزي به

بجد و الله معانى جميله و خير كتييييييييييييييير جدا جدا ... لكن مين الى يقدر بجد يستثمر الخير ده و يستغله؟؟؟

هاه يا جماعه ايه رأيكو ياريت كل واحد مننا يقول اقتراحاته ونفسي بجد نعمل حاجه باسم المنتدي بتاعنا

سواء فطار جماعي و زيارات في أيام الاجازه للناس اللي بجد ممكن تكون محتاجه او اي عمل خيري بجد

ياريت بجد الموضوع ده يعجبكوا ونعمل حاجه كويسه ونأخد عليها ثواب كلنا ونشجع بعض في عمل الخير
    واسفه لو كنت طولت عليكوا

Last edited by redheart; 05-07-2008 at 02:05 AM.

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

Blog Entries
    4

بداية دا اول مشروع فى رمضان هعرضوا عليكم وهو مشروع بالفعل بيتعمل كل رمضان لاكثر من 8 سنين وقبل ما استاذ عمرو خالد يطلعوا بسنة تقريبا و هى شنطة رمضان!!!@
    فى منطقة مدينة نصر فى نادى اسمة نادى التطوع ودا نادى خد من اول سنة الاول على القاهرة الكبرى و من تانى سنة من احسن 3 اندية تطوع على مستوى الجمهورية و تطلع وشرف امام كاميرات التليفزيون فى برنامج طارق علام.
    نادى التطوع دا شبة انتهى بسبب انشغال الناس كلها فى فترة صعبة من بعد التخرج و الشغل والكلام دة
    لكن حتى الان والحمد لله لم تنقطع خدماتة فى شهر رمضان و اهمها شنطة رمضان!!!!!!
    انا بدعوا كل الناس تشارك معانا و تقريبا بنعمل حملة شنطة رمضان من مرتين الى 3 فى هذا الشهر الكريم على حسب الدخل اللى بيطلع كل سنة والحمد لله كل سنة بيبقى ازيد من التانية
    اللى عايز يشارك يقدر يبعتلى على الخاص وانا ابعتلة رقمى لو عايز يعرف ممكن نتقابل ازاى فى رمضان ان شاء الله و اللى يشارك يا ريت يشارك بمجهودة و المال اللى بيجمع بيبقى ذاتى مننا لكن الاهم ان الناس تشارك فى توزيع الشنط و مش عايز اقلكم ان اجمل احساس انك تقدم شنطة لواحد انت متأكد انه محتاج و تجرى قبل ما يدعيلك علشان تحس انك بتعمل دا لوجه الله و انك فعلا بتفك كربة واحد محتاج!. ربنا ينولنا هذا الثواب العظيم فى رمضان و يهب لنا قيام ليله القدر ان شاء الله ويعفو عنا و يرضى عنا و يدخلنا برحمته.

Cairo, Al Qahirah, Egypt, 115351105145884, Cairo, Egypt
    Blog Entries
    1

8. Forum Ads:

Quote Originally Posted by Mohamed Fouad View Post
    بداية دا اول مشروع فى رمضان هعرضوا عليكم وهو مشروع بالفعل بيتعمل كل رمضان لاكثر من 8 سنين وقبل ما استاذ عمرو خالد يطلعوا بسنة تقريبا و هى شنطة رمضان!!!@
    فى منطقة مدينة نصر فى نادى اسمة نادى التطوع ودا نادى خد من اول سنة الاول على القاهرة الكبرى و من تانى سنة من احسن 3 اندية تطوع على مستوى الجمهورية و تطلع وشرف امام كاميرات التليفزيون فى برنامج طارق علام.
    نادى التطوع دا شبة انتهى بسبب انشغال الناس كلها فى فترة صعبة من بعد التخرج و الشغل والكلام دة
    لكن حتى الان والحمد لله لم تنقطع خدماتة فى شهر رمضان و اهمها شنطة رمضان!!!!!!
    انا بدعوا كل الناس تشارك معانا و تقريبا بنعمل حملة شنطة رمضان من مرتين الى 3 فى هذا الشهر الكريم على حسب الدخل اللى بيطلع كل سنة والحمد لله كل سنة بيبقى ازيد من التانية
    اللى عايز يشارك يقدر يبعتلى على الخاص وانا ابعتلة رقمى لو عايز يعرف ممكن نتقابل ازاى فى رمضان ان شاء الله و اللى يشارك يا ريت يشارك بمجهودة و المال اللى بيجمع بيبقى ذاتى مننا لكن الاهم ان الناس تشارك فى توزيع الشنط و مش عايز اقلكم ان اجمل احساس انك تقدم شنطة لواحد انت متأكد انه محتاج و تجرى قبل ما يدعيلك علشان تحس انك بتعمل دا لوجه الله و انك فعلا بتفك كربة واحد محتاج!. ربنا ينولنا هذا الثواب العظيم فى رمضان و يهب لنا قيام ليله القدر ان شاء الله ويعفو عنا و يرضى عنا و يدخلنا برحمته.
    شكرا يا محمد وفكره نادي التطوع جميله جدا وان شاء الله اكون معاكم السنه دي ربنا ينولنا هذا الثواب العظيم فى رمضان ويبلغنا رمضان

Quote Originally Posted by ah_khairy View Post
    شكرا ليكى يا ريد هارت فعلا موضوع جميل و فعلا فكره نادى التطوع جميله جدا يا محمد
    و يا رب يبلغنا رمضان
    شكرا يا أحمد
    وانا بجد نفسي اعمل حاجه السنه دي وخصوصا ان السنين اللي فاتت كنت مشغوله بسبب الدراسه ويارب السنه دي اكون فاضيه وخصوصا ان رمضان خلاص علي الابواب

11. Forum Ads:

ممكن نعمل ان نشجع الشباب علي حفظ القران بدل منقر بل نريد ان يستقر في قلوبهم
    الله ما اجعل القران ربع قلوبنا

جزاكى الله خير الموضوع جميل جدا يا ريد هارت و عندك حق مافيش حاجه اسمها لسه بدرى على رمضان و ربنا يعنا على حسن عباده بإذن الله
    و انا من رأى المهندس احمد اننا ننظم طريقه معينه عشان نختم القران كذا مره فى رمضان

وانا عندى اقتراح متعوده اعمله انا و اصحابى فى الكليه اننا نعمل خاتمه فجر كل يوم جمعه
    بعد الترتيب و التنظيم(كل واحد بيكون له جزء معين هو اللى هيقرأه) كل واحد مننا بعد صلاه الفجر يقرا جزء من القرأن الغرض من الخاتمه ده
    1- اننا كلنا نتجمع على طاعه الله فى وقت واحد
    2- كمان بناخد ثواب قراه القران قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « من قرأ ‏حرفا من كتاب الله فله به حسنة والحسنة بعشر ‏أمثالها لا أقول آلم حرف ولكن ألف حرف ولام حرف ‏وميم حرف » ..‏
    3-و فى حديث عن سيدنا محمد (صلى الله عليه و سلم )‏« من صلى الغداة في جماعة ثم قعد يذكر الله حتى ‏تطلع الشمس ثم صلى ركعتين كانت له كأجر حجة ‏وعمرة تامة تامة تامة »

ده اقتراحى يا جماعه و ياريت لو عندكوا استعداد اننا نطبقه يبقى نبدا من دلوقتى و نطبقه كل يوم جمعه
    و اللى موافق على الاقتراح ممكن يبعت اسمه ليا فى رساله خاصه و انا ان شاء الله يوم الخميس الصبج انزل الاسماء و كل اسم ادامه الجزء اللى هيقرأه ان شاء الله و اللى عاوز يقرأ اكتر من جزء يقول عشان اعرف اوزع صح

مستنيه ردكم

ازيكم يا جماعه
    انا قولت احاول هنفتكر مع بعض الموضوع ده وخصوصا ان رمضان علي الابواب
    كل عام وانتم بخير
    وعرفه ان في ناس كتير هتقول لسه بدري بس انا شايفه انه يدوب نجهز نفسنا من دلوقتي
    منتظره مشاركتكم وطرح اسئله جديده ونحاول نحلها مع بعض

مبادره جميله جدا ياريد هارت
    ويارت نشجع بعض ونعمل فعلا خطوات عمليه
    انا كنت عامله جروب على الفيس بوك لحفظ القران
    الجروب لسه جديد وبدانا فعليا في الحفظ بس محتاجين عدد اعضاء اكبر عشان الناس تشجع بعض
    ممكن اشارك بيه في الحمله
    ونعتبره جزء منها
    http://www.facebook.com/topic.php?to...id=82652688900