إضغط لتفاصيل الإعلانات

Results 1 to 14 of 14
Share
    Blog Entries
    4

Lightbulb انصفوا مصر

انصفوا مصر ـ جميل فارسي
    جميل فارسي : بتاريخ 18 - 6 - 2008

يخطئ من يقيّم الأفراد قياساً على تصرفهم في لحظه من الزمن أو فعل واحد من الأفعال ويسري ذلك على الأمم, فيخطئ من يقيّم الدول على فتره من الزمان, وهذا للأسف سوء حظ مصر مع مجموعة من الشباب العرب الذين لم يعيشوا فترة ريادة مصر. تلك الفترة كانت فيها مصر مثل الرجل الكبير تنفق بسخاء وبلا امتنان وتقدم التضحيات المتوالية دون انتظار للشكر.
    هل تعلم يا بني أن جامعه القاهرة وحدها قد علمت حوالي المليون طالب عربي ومعظمهم بدون أي رسوم دراسية؟ بل وكانت تصرف لهم مكافآت التفوق مثلهم مثل الطلاب المصريين؟ وهل تعلم أن مصر كانت تبتعث مدرسيها لتدريس اللغة العربية للدول العربية المستعمرة حتى لا تضمحل لغة القرآن لديهم, وذلك كذلك على حسابها؟ هل تعلم أن أول طريق مسفلت إلى مكة المكرمة شرفها الله كان هدية من مصر؟
    حركات التحرر العربي كانت مصر هي صوتها وهي مستودعها وخزنتها. وكما قادت حركات التحرير فأنها قدمت حركات التنوير. كم قدمت مصر للعالم العربي في كل مجال، في الأدب والشعر والقصة وفي الصحافة والطباعة وفي الإعلام والمسرح وفي كل فن من الفنون ناهيك عن الدراسات الحقوقية ونتاج فقهاء القانون الدستوري. جئني بأمثال ما قدمت مصر.
    وكما تألقت في الريادة القومية تألقت في الريادة الإسلامية. فالدراسات الإسلامية ودراسات القرآن وعلم القراءات كان لها شرف الريادة. وكان للأزهر دور عظيم في حماية الإسلام في حزام الصحراء الأفريقي، بل لم تظهر حركات التنصير في جنوب السودان إلا بعد ضعف حضور الأزهر. وكان لها فضل تقديم الحركات التربوية الإصلاحية.
    أما على مستوى الحركة القومية العربية فقد كانت مصر أداتها ووقودها. وإن انكسر المشروع القومي في 67 فمن الظلم أن تحمل مصر وحدها وزر ذلك, بل شفع لها أنها كانت تحمل الإرادة الصلبة للخروج من ذل الهزيمة.
    إن صغر سنك يا بني قد حماك من أن تذوق طعم المرارة الذي حملته لنا هزيمة 67, ولكن دعني أؤكد لك أنها كانت أقسى من أقسى ما يمكن أن تتصور, ولكن هل تعلم عن الإرادة الحديدية التي كانت عند مصر يومها؟ أعادت بناء جيشها فحولته من رماد إلى مارد. وفي ستة سنوات وبضعة أشهر فقط نقلت ذلك الجيش المنكسر إلى اسود تصيح الله أكبر وتقتحم أكبر دفعات عرفها التاريخ.مليون جندي لم يثن عزيمتهم تفوق سلاح العدو ومدده ومن خلفة. بالله عليك كم دولة في العالم مرت عليها ستة سنوات لم تزدها إلا اتكالاً؟ وستة أخرى لم تزدها إلا خبالا.
    ثم انظر, وبعد انتهاء الحرب عندما فتحت نفقاً تحت قناة السويس التي شهدت كل تلك المعارك الطاحنة أطلقت على النفق اسم الشهيد أحمد حمدي. اسم بسيط ولكنه كبر باستشهاد صاحبه في أوائل المعركة. انظر كم هي كبيرة أن تطلق الاسم الصغير.
    هل تعلم انه ليس منذ القرن الماضي فحسب، بل منذ القرن ما قبل الماضي كان لمصر دستوراً مكتوباً.
    شعبها شديد التحمل والصبر أمام المكاره والشدائد الفردية، لكنه كم انتفض ضد الاستعمار والاستغلال والأذى العام.
    مصر تمرض ولكنها لا تموت، إن اعتلت اعتل العالم العربي وان صحت صحوا, ولا أدل على ذلك من مأساة العراق والكويت, فقد تكررت مرتين في العصر الحديث, في أحداها وئدت المأساة في مهدها بتهديد حازم من مصر لمن كان يفكر في الاعتداء على الكويت, ذلك عندما كانت مصر في أوج صحتها. أما في المرة الأخرى فهل تعلم كم تكلف العالم العربي برعونه صدام حسين في استيلاءه على الكويت؟. هل تعلم إن مقادير العالم العربي رهنت لعقود بسبب رعونته وعدم قدرة العالم العربي على أن يحل المشكلة بنفسه.
    إن لمصر قدرة غريبة على بعث روح الحياة والإرادة في نفوس من يقدم إليها. انظر إلى البطل صلاح الدين, بمصر حقق نصره العظيم. أنظر إلى شجرة الدر, مملوكة أرمنية تشبعت بروح الإسلام فأبت ألا أن تكون راية الإسلام مرفوعة فقادت الجيوش لصد الحملة الصليبية.
    لله درك يا مصر الإسلام لله درك يا مصر العروبة
    إن ما تشاهدونه من حال العالم العربي اليوم هو ما لم نتمنه لكم. وأن كان هو قدرنا, فانه اقل من مقدارنا واقل من مقدراتنا.
    أيها الشباب أعيدوا تقييم مصر. ثم أعيدوا بث الإرادة في أنفسكم فالحياة أعظم من أن تنقضي بلا إرادة. أعيدوا لمصر قوتها تنقذوا مستقبلكم.

• كاتب سعودي
    JAMIL@farsijewelry.com

2. Facebook Comments - تعليقـك على الفيس بوك يسعدنا ويطور مجهوداتنـا

3. Forum Ads:

4. Forum Ads:

اضفط هنا لمعرفة تفاصيل الإعلانات بالموقع

5. Forum Ads:

-->

نعمل ايه يعنى ؟؟
    Happiness keeps you Sweet, Trials keep you Strong, Sorrow keeps you Human, Failure Keeps you Humble, Success keeps you Glowing, But only ALLAH Keeps you Going.....
    This is why we say :
    Alhamdu le ALLAH

من مواضيع eman_ALY :

8. Forum Ads:

Blog Entries
    4

Blog Entries
    1

هههههههههههههههههه
    والله زى العسل يا ايمى انتى ومروة
    وخصوصا مروة انا ضحكت على حتة
    (امك راقدة فى السرير اهوه)
    وكمان ضحكنى اكتر انكم الوحيدين
    اللى تعلقوا على موضوع بالشكل ده
    ربنا معاك يا بشمهندس محمد ويعينك علينا كلنا
    يااااااااااااااااااااااااااااااااا رب

11. Forum Ads:

Blog Entries
    4

Blog Entries
    1

ايه يا جماعه

انا مش نايمه و بلكلم جد

المطلوب مننا ايه يعنى ؟؟

حدد؟

لو عاوزنى كل يوم انزل موضوع

عن مصر
    وعن اللي بيحصل
    و اقولك انى متابعه ماشي

بس و بعدين ؟؟

Happiness keeps you Sweet, Trials keep you Strong, Sorrow keeps you Human, Failure Keeps you Humble, Success keeps you Glowing, But only ALLAH Keeps you Going.....
    This is why we say :
    Alhamdu le ALLAH

من مواضيع eman_ALY :

Blog Entries
    4

Blog Entries
    2

هحكيلم موقف حصل معايا لما كنت شغال فى تى اى داتا فى القاهره
    كنت جعان جدا فارحت عند جاد الحرامى وجبت سندوتشين فول وقعدت اكلهم على جنب المهم جا جنبى شاب شيك جدا لابس بدله محترمه وهوه كمان عمل زيى
    المهم انا خلصت اول سندوتش وسحبت التانى فا وانا باكله الكيس كان على السور فاطار ووقع تحت رجلى على الارض انا قلت اكمل السندوتش واشيله لاقيت الشاب ده راح جاى وشال الكيس من تحت رجلى انا طبعا استغربت جدا من الموقف وقلتله لا ابدا انا هشيل الكيس بس هوه صمم
    فا طبعا انا اعتذرت له بس قلتله حاجه انا ماكنتش بعمل كده قبل ماجى القاهره لما جيت القاهره بقيت مش لاقى حته ارمى فيها الزباله مفيش صناديق زباله فى الشارع والناس كلها بشوفها ترمى الزباله فى الشارع بس انا كنت بخدها للبيت او الشغل وارميها هناك
    قالى وليه تبقى زى الناس ليه ماتفضلش زى ما انت لو كل واحد فينا شاف الناس وبتعمل حاجه وحشه وعمل زيهم يبقى هتفضل بلدنا كلها وحشه لاننا هنقعد نقلد بعضنا فى الوحش
    انما لما انا شلت الكيس من تحت رجلك انا متاكد انك بعد كده عمرك ما هترمى اى حاجه فى الشارع
    وفعلا هوه ده الى حصل

اظن يا ايمى ان القصه دى ممكن تعرفى منها اجابة سؤالك نعمل ايه يعنى

حاجه اخيره معلش
    انا ديما فى شغلى عندى مبداء ان الشركه الى انا شغال فيها لما تكبر اكيد انا هاكبر معاها بس هيه مش هتكبر من نفسها لازم انا وزميلى وزميلتى نعمل بجد علشان الشركه تكبر بمعنى ان الشركه مش هتكبر الا بيه

وكذلك بلدك مش هترجع للى هيه فيها الا بـــــ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

Cool

Quote Originally Posted by Mohamed Fouad View Post
    NO comment ya eman
    another NO comment ya Mohamed !
    This is why we say :
    Alhamdu le ALLAH

من مواضيع eman_ALY :

Blog Entries
    5

المطلوب مننا حاجة بسيطة جدا

كل واحد يغير من نفسه للأحسن
    و بكده انشاء الله هنبقى احسن دولة في العالم بعد حوالي 20 او 25 سنة

المشكلة يا جماعة ان كل واحد شايف ان هو الي صح و الباقي هما الي غلط
    و المشكلة الاكبر ان الفساد و التخلف اصبح موجود في الحكومة و الشعب
    فعشان تصلح حاجة هتلاقي الف عقبة و عقبة

Blog Entries
    2

لو لم اكن مصريا كان هيبقى اشطه اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
    إذا كان عندك ملل من الدنيا وضيق في النفس وقلق وتفكير زائدين وخوف من المستقبل وعدم راحة في العيش ،، قل لا إله إلا الله محمد رسول الله ...
    فلديك نقص في الدين وستجده إن شاء الله بالصلاة والاستغفار وطاعة أوامر الله سبحانه وتعالى .

Best Regards,
    MOHAMMED ELJOKER
    Security Engineer

من مواضيع eljoker70000 :

Quote Originally Posted by Eng.Teefa View Post
    المطلوب مننا حاجة بسيطة جدا

كل واحد يغير من نفسه للأحسن
    و بكده انشاء الله هنبقى احسن دولة في العالم بعد حوالي 20 او 25 سنة

المشكلة يا جماعة ان كل واحد شايف ان هو الي صح و الباقي هما الي غلط
    و المشكلة الاكبر ان الفساد و التخلف اصبح موجود في الحكومة و الشعب
    فعشان تصلح حاجة هتلاقي الف عقبة و عقبة

الله يكرمك